A Study of Quality of Educational Provision of English Programs According to the Curriculum of the Ministry of Education of Schools under the Jurisdiction of the Ubon Ratchathani Office of Educational Service Area 1
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบคุณภาพการจัดการศึกษาตามความคิดเห็นของข้าราชการครู และผู้ปกครองนักเรียนในโครงการจัดการเรียนการสอนตามหลักสูตรกระทรวงศึกษาธิการเป็นภาษาอังกฤษในสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 1 จำแนกตามตำแหน่ง วุฒิการศึกษา และช่วงชั้น กลุ่มตัวอย่างได้แก่ ข้าราชการครู จำนวน 40 คน และผู้ปกครอง จำนวน 170 คน ซึ่งได้มาโดยการสุ่มแบบแบ่งชั้น เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล เป็นแบบสอบถาม แบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ มีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ .95 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่า t
ผลการวิจัยพบว่า
1. ข้าราชการครูและผู้ปกครองมีความคิดเห็นต่อคุณภาพการจัดการศึกษาในโครงการจัดการเรียนการสอนตามหลักสูตรกระทรวงศึกษาธิการเป็นภาษาอังกฤษในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 1 โดยภาพรวม ทั้งด้านคุณภาพผู้เรียน ด้านการเรียนการสอน และด้านการบริหารและการจัดการศึกษา อยู่ในระดับมาก
2. การเปรียบเทียบความคิดเห็นต่อคุณภาพ การจัดการศึกษา ในโครงการจัดการเรียนการสอนตามหลักสูตรกระทรวงศึกษาธิการเป็นภาษาอังกฤษ ในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 1 พบว่า
2.1 ข้าราชการครูและผู้ปกครองมีความคิดเห็นต่อคุณภาพ การจัดการศึกษา ในโครงการจัดการเรียนการสอนตามหลักสูตรกระทรวงศึกษาธิการเป็นภาษาอังกฤษ ในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 1 โดยรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
2.2 ข้าราชการครูและผู้ปกครองที่มีวุฒิการศึกษาต่างกันมีความคิดเห็นต่อคุณภาพ การจัดการศึกษา ในโครงการจัดการเรียนการสอนตามหลักสูตรกระทรวงศึกษาธิการเป็นภาษาอังกฤษ ในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 1 โดยรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
2.3 ข้าราชการครูและผู้ปกครองที่ปฏิบัติหน้าที่และรับผิดชอบนักเรียนในช่วงชั้นที่ต่างกันมีความคิดเห็นต่อคุณภาพ การจัดการศึกษา ในโครงการจัดการเรียนการสอนตามหลักสูตรกระทรวงศึกษาธิการเป็นภาษาอังกฤษ ในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 1 โดยรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
The objectives of this study were to investigate and to compare the quality of educational provision of English programs according to the curriculum of the Ministry of Education of schools under the jurisdiction of the Ubon Ratchathani Office of Educational Service Area 1 in view of teachers and students parents on the position, educational level, and students school level bases. The respondents, selected by means of the stratified random sampling method, including 40 teachers and 170 parents, were employed as the sample of the study. The sample size was determined by the table of Krejcie and Morgan. The research instrument, the five-scale rating survey questionnaire yielding the overall reliability coefficient at .95 was utilized. Statistics including percentage, mean, standard deviation, and t-test were employed for data analysis.
The research findings were as follows:
1. The opinions of teachers and parents toward the quality of educational provision of English programs according to the curriculum of the Ministry of Education of schools under the jurisdiction of the Ubon Ratchathani Office of Educational Service Area 1 in terms of students quality, teaching quality, and administration, were overall found to be at a high level.
2. The comparison of the opinions of teachers and parents toward the quality of educational provision of English programs according to the curriculum of the Ministry of Education of schools under the jurisdiction of the Ubon Ratchathani Office of Educational Service Area 1 was found as the following.
2.1 The opinions of teachers and parents toward the quality of educational provision of English programs were overall found to be different at level .05 of significance.
2.2 The opinions of teachers and parents who were different in educational level toward the quality of educational provision of English programs were also overall found to be different at level .05 of significance.
2.3 The opinions of teachers and parents who were responsible for students studying in different levels toward the quality of educational provision of English programs were also overall found to be different at level .05 of significance.