A Study of the Opinions toward the Development of School Quality According to the Small-sized School Quality Improvement Project under the Jurisdiction of the Office of Mukdahan Educational Service Area
Abstract:
ในการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาการพัฒนาคุณภาพโรงเรียนตามโครงการยกระดับคุณภาพโรงเรียนขนาดเล็ก สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามุกดาหาร เพื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นของผู้บริหารและครูผู้สอนเกี่ยวกับการพัฒนาคุณภาพโรงเรียนตามโครงการยกระดับคุณภาพโรงเรียนขนาดเล็ก สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามุกดาหาร จำแนกตาม ตำแหน่ง อายุ และขนาดจำนวนนักเรียน ประชากรที่ใช้ในการศึกษาวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ ผู้บริหารโรงเรียนและข้าราชการครูในโรงเรียนขนาดเล็ก สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามุกดาหาร ปีการศึกษา 2549 จำนวน 101 โรงเรียน มีจำนวนทั้งสิ้น 202 คน ชั้น การได้มาของขนาดกลุ่มตัวอย่าง โดยใช้สูตร Yamane ใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้นตามอำเภอที่โรงเรียนตั้งอยู่แล้วเทียบสัดส่วนจำนวนโรงเรียน และจับสลากกลุ่มตัวอย่างที่จะศึกษา ได้กลุ่มตัวอย่าง จำนวน 134 คน แยกเป็นผู้บริหารโรงเรียน จำนวน 67 คน ครูที่รับผิดชอบโครงการ จำนวน 67 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลไดแก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่า t test
ผลการวิจัยพบว่า
1. ข้อมูลเกี่ยวกับสถานภาพของผู้ตอบแบบสอบถาม ได้แก่ ตำแหน่ง ผู้บริหารโรงเรียน และครูผู้สอน โดยส่วนใหญ่ มีอายุ 41-50 ปี และเป็นโรงเรียนที่มีจำนวนนักเรียน 41-80 คน
2. การเปรียบเทียบการพัฒนาคุณภาพโรงเรียนตามโครงการยกระดับคุณภาพโรงเรียนขนาดเล็ก สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามุกดาหาร พบว่า ที่มีตำแหน่งต่างกัน มีการพัฒนาคุณภาพโรงเรียนโดยภาพรวม ไม่แตกต่างกัน เมื่อพิจารณารายด้าน พบว่า ด้านการจัดหาหนังสือห้องสมุด / สื่อการเรียนการสอน แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01 ส่วนที่มีอายุ และขนาดจำนวนนักเรียนต่างกัน มีการพัฒนาคุณภาพโรงเรียนโดยภาพรวมและรายด้าน ไม่แตกต่างกัน
The objectives of this study were to investigate the opinions toward the development of school quality according to the small-sized school quality improvement project under the jurisdiction of the Office of Mukdahan Educational Service Area and to compare the opinions toward the development of school quality according to the small-sized school quality improvement project on the basis of the respondents position, age, and a number of students in schools. The population consisted of 202 school administrators and teachers from 101 schools in the 2549 B.E. academic year (1996 A.D.) under the jurisdiction of the Office of Mukdahan Educational Service Area. A total of 134 respondents including 67 school administrators and 67 teachers who were responsible for the Project, selected by means of a stratified random sampling method on the district of which the schools were located basis, were employed to be the sample group of the study. The sample group size was determined on the formula of Yamane. Statistics including percentage, mean, standard deviation, and test were employed to analyze the collected data.
The research findings were as follows:
1. The respondents were school administrators and teachers, aged between 41 to 50 years. They worked in schools with 41 to 80 students.
2. The comparison of the opinions toward the development of school quality according to the small-sized school quality improvement project on the basis of the respondents position, age, and a number of students in schools indicated that the respondents who differed in positions did not overall viewed the development of school quality according to the small-sized school quality improvement project differently at a significant level. However, when having a closer look at individual aspects, the results showed that the respondents viewed on the provision of teaching/learning materials for library aspect differently at the level of .01 of significance. Those who were different in age and in schools with different amount of students did not view the development of school quality according to the small-sized school quality improvement project differently at a significant level.