Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาสภาพการดำเนินงานการเงินของโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาจังหวัดมุกดาหาร 2) เพื่อเปรียบเทียบสภาพการดำเนินงานการเงินของโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาจังหวัดมุกดาหาร จำแนกตาม ขนาดโรงเรียน ตำแหน่ง เพศ และประสบการณ์การปฏิบัติงานในตำแหน่ง ประชากรที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วยผู้บริหาร เจ้าหน้าที่การเงิน และครูที่ได้รับมอบหมายทำหน้าที่การเงินของโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาจังหวัดมุกดาหาร จำนวน 1,118 คน โดยมีวิธีการสุ่มตัวอย่าง คือ การสุ่มอย่างง่าย ได้แก่ (1) ผู้บริหาร จำนวน 142 คน (2) เจ้าหน้าที่การเงิน จำนวน 57 คน และ (3) ครูที่ได้รับมอบหมายทำหน้าที่การเงิน จำนวน 86 คน รวมทั้งสิ้น 285 คน เครื่องมือที่ใช้ในวิจัยครั้งนี้เป็นแบบสอบถามจำนวน 40 ข้อ และมีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับ .86 สถิติที่ใช้ในการอธิบายลักษณะประชากรใช้สถิติความถี่ และร้อยละ การวิเคราะห์ระดับเกี่ยวกับการปฏิบัติงานการเงินของโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาจังหวัดมุกดาหาร ทั้ง 4 ด้าน โดยใช้ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน t - test และ การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว ANOVA
ผลการวิจัยพบว่า
จากการวิเคราะห์ข้อมูลทั่วไปของผู้ตอบแบบสอบถามในการวิจัยเรื่อง ศึกษาสภาพการดำเนินงานการเงินของโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาจังหวัดมุกดาหาร สามารถสรุปผลการวิจัยได้ดังนี้
1. การดำเนินงานการเงินของโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาจังหวัดมุกดาหาร พบว่า เป็นโรงเรียนขนาดกลาง ร้อยละ 63.86 เพศหญิง ร้อยละ 50.18 ตำแหน่งผู้บริหาร ร้อยละ 49.82 และ มีประสบการณ์ 16 ปี ขึ้นไป ร้อยละ 33.69
2. การปฏิบัติงานการเงินของโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาจังหวัดมุกดาหาร ทั้ง 4 ด้าน คือ 1) ด้านการรับเงิน 2) ด้านการเบิกจ่ายเงิน 3) ด้านการบัญชี และ 4) ด้านการรายงานการเงิน พบว่า โดยภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก
3. การเปรียบเทียบการดำเนินงานการเงินของโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาจังหวัดมุกดาหาร พบว่า การดำเนินงานการเงินของโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาจังหวัดมุกดาหาร ที่มีขนาดโรงเรียน เพศ และประสบการณ์การปฏิบัติงานในตำแหน่งแตกต่างกัน พิจารณาโดยภาพรวมมีการดำเนินงานการเงินแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ส่วนการดำเนินงานการเงินของโรงเรียนที่มีตำแหน่งต่างกัน มีการดำเนินงานการเงินไม่แตกต่างกัน
ABSTRACT
The objectives of the study were, 1) to investigate the financial management of schools under the jurisdiction of the Mukdahan Office of Educational Service Area and 2) to compare the financial management of schools under the jurisdiction of the Mukdahan Office of Educational Service Area categorized according to school size, position, gender, and work experience the position. A total of 1,118 populations were employed in the study. The sample, selected by
manes of the simple random sampling method, including school 142 executives, 57 bursars, and 86 teachers assigned to the financial office in the area under the jurisdiction of Mukdahan Office of Educational Service Area, totaling 285 were employed. The research instrument, an questionnaire consisting of 40 questions, yielding the overall reliability coefficient at .86 was utilized. The statistics used for data analysis of the characteristics of the population were frequency and percentage and mean, standard deviation, t-test, and the one-way analysis of variance (ANOVA) were employed the analyze the level of four financial management areas (recipt, disbursement, accounting, financial report) of schools under the jurisdiction of Mukdahan Office of Educational Service Area
The research findings were as follows:
From the analysis of general data in response to the research questionnaire on the study of the schools financial management in the area under the juristic Mukdahan Office of Educational Service Area, the findings were as the following.
1) The financial management of schools under the jurisdiction of Mukdahan Office of Educational Service Area was found to be performed in the medium-sized schools by 63.86 percent ; of these numbers, female respondents accouter for 50.18 percent, and school executives 49.82 percent. The 16-year and over of work experience in the position they held was at 33.69 percent
2) The four financial management areas of schools under the jurisdiction of Mukdahan Office of Educational Service Area, including receipt, disbursement, accounting, financial report, were found to be operated at a high level.
3) The comparison for the financial management of the school under the jurisdiction of Mukdahan Office of Educational Service Area categorized by the school size, gender, and the work experience in different positions showed the overall financial management was different at statistically significant at the level .05 ; however, the financial management of schools with different status was found to be the same.