Abstract:
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ สองประการ คือ (1) เพื่อศึกษาการใช้วิธีอ่านคู่เพื่อปรับปรุงความสามารถในการอ่านเพื่อความเข้าใจของนักเรียน และ (2) เพื่อศึกษาทัศนคติเชิงบวกของนักเรียนที่มีต่อทักษะการอ่านด้วยวิธีการ อ่านคู่
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ คือนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนบ้านโนนสวรรค์ อำเภอเดชอุดม จังหวัดอุบลราชธานี จำนวน 32 คน ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2551 ซึ่งได้มาจากการเลือกแบบเจาะจง การศึกษาครั้งนี้ใช้ระยะเวลาในการทดลองทั้งหมด 12 ชั่วโมง แบบแผนที่ใช้ในการทดลองเป็นแบบทดสอบก่อนและหลังการทดลอง (One Group Pretest-Posttest Design)
เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) แผนการสอน จำนวน 4 แผน โดยใช้การเรียนแบบอ่านคู่ 2) แบบทดสอบวัดความเข้าใจในการอ่านภาษาอังกฤษ 3) แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการเรียนแบบอ่านคู่ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย, ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ t - test
ผลการวิจัยพบว่า
1. ผลของการอ่านเพื่อความเข้าใจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3ที่ใช้วิธีการเรียนแบบอ่านคู่หลังการทดลองสูงกว่าก่อนทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
2. นักเรียนมีความคิดเห็นในเชิงบวกต่อการเรียนรู้แบบอ่านคู่
The objectives of the study were twofold: (1) to investigate whether the use of the paired reading technique will enable students to improve their reading comprehension and (2) to examine whether this technique leads to more positive attitudes towards learning reading skills. The samples of this study purposively selected were 32 Mattayom Suksa 3 students of Ban Noonsawan School, Detudom,Ubon Ratchathani in the second semester of the 2008 academic year. The study one group pre-test- and post-test experimental design. Was carried out within twelve periods.
The instruments included 1) four lesson plans, based on paired reading strategy, 2) the achievement test and, 3) a survey questionnaire of the students attitude of paired reading strategy The arithmetic mean, standard deviation, and t-test were used for data analysis.
The research findings were as follows:
1. The result of Mattayom Suksa 3 students reading comprehension taught by paired reading technique was found to have increased at level .01 of significance.
2. The students attitude towards the paired reading technique was found to be positive.