Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาประสิทธิผลการบริหารงานวิชาการของสถานศึกษาขั้นพื้นฐานสังกัดเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 5 และเพื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นที่มีต่อประสิทธิผลการบริหารงานวิชาการของสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานีเขต 5 จำแนกตามตำแหน่งและขนาดของสถานศึกษา
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้เป็นข้าราชการครูที่ปฏิบัติงานในสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 5 โดยจำแนกเป็นผู้บริหารโรงเรียนและครูผู้สอน จำนวน 505 คน ซึ่งได้มาจากการสุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้นภูมิ และการสุ่มตัวอย่างจากตารางสำเร็จรูปของ Krejcie and Morgan เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ จำนวน 80 ข้อ มีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ .96 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่า t และการทดสอบค่า F เมื่อพบความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติทำการทดสอบความแตกต่างรายคู่โดยวิธีของ Scheffe
ผลการวิจัยพบว่า
1. ผู้บริหารและครูผู้สอนมีความคิดเห็นต่อประสิทธิผลการบริหารงานวิชาการในสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 5 ทั้ง 3 ด้าน คือ ด้านผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของผู้เรียน ด้านความพึงพอใจในการทำงานของครูและด้านทัศนคติของครู โดยรวมอยู่ในระดับมาก
2. ผู้บริหารและครูผู้สอนมีความคิดเห็นต่อประสิทธิผลการบริหารงานวิชาการในสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 5 โดยรวมไม่แตกต่างกัน
3. ผู้บริหารและครูผู้สอนที่ปฏิบัติงานในสถานศึกษาที่มีขนาดแตกต่างกันมีความคิดเห็นต่อประสิทธิผลการบริหารงานวิชาการในสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 5 พบว่า โดยรวมมีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
ครุศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการบริหารการศึกษา มหาวิทยาลัยราชภัฏอุบลราชธานี โดยพบว่าโรงเรียนขนาดเล็กกับขนาดกลาง โรงเรียนขนาดเล็กกับขนาดใหญ่ และโรงเรียนขนาดกลางกับขนาดใหญ่มีความคิดเห็นแตกต่างกัน และด้านทัศนคติของครูแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยที่โรงเรียนขนาดเล็กกับขนาดกลาง และโรงเรียนขนาดเล็กกับโรงเรียนขนาดใหญ่มีความคิดเห็นแตกต่างกัน ส่วนโรงเรียนขนาดกลางกับขนาดใหญ่มีความคิดเห็นไม่แตกต่างกัน
Abstract
The purposes of this research were to study the effectiveness of academic administration in basic education schools under the Office of Ubon Ratchathani Educational Area 5 as perceived by school administrators and teachers and to compare their opinions regarding to effectiveness of academic administration. They were classified by their positions and school sizes.
The sample group of this study consisted of 505 respondents. They the schools administrators and school teachers in the Office of Ubon Ratchathani Educational Area 5, selected by means of the stratified random sampling and by the table of using Krejcie and Morgan to determine the sample size. The research instrument was an eighty-item questionnaire with revealed reliability value at .96. The statistical procedures employed in the data analysis included percentage, means, standard deviation, t-test, F-test, and the test of toward there aspects of Scheffe method.
The research findings were as follows:
1. The school administrators and teachers had opinion the effectiveness of academic administration in basic education schools under the Office of Ubon Ratchathani Educational Area 5. They included the achievement of the study, motivation for working of teachers, and attitude of teachers which were found to be at a high level.
2. The result of the opinion comparisons between the administrators and teachers to the effectiveness of academic administration under the Office of Ubon Ratchathani Educational Area 5. Indicated no significant difference. The opinion that each of section found covered: the attitude of teachers was found to be small, medium, and large significantly different, at the level of .05, while the achievement of study and motivation to working of teachers had no significant difference.
3. The opinions of school administrators and teachers whose schools were different in size toward the effectiveness of academic administration in basic education schools under the Office of Ubon Ratchathani Education Area 5. There was significant difference, at the level of .05. The opinion of each of section found included motivation for work of teachers were found to be insignificantly at level .05 different where as the achievement of study had significant difference, at the level of .05. Of these whose schools were different in sizes had opinion significant difference as well as attitude of the teacher However, of these who worked in the medium-and large-sized schools were found insignificantly different.