Abstract:
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์ เพื่อพัฒนาโรงเรียน ให้เป็นองค์กรแห่งคุณธรรมนำความรู้ตามแนวปรัชญาพอเพียง และเพื่อประเมินผลการพัฒนาโรงเรียน เป้าหมายของการพัฒนาได้แก่ นักเรียน ครู และบุคลากรและการบริหารจัดการสถานศึกษา สังกัดโรงเรียนบ้านโนนสว่าง จำนวน 353 คน ประจำภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2551 โดยใช้กระบวนการวิจัยเชิงปฏิบัติการ (Action Research)
ผลการวิจัยพบว่า
1. การพัฒนาโรงเรียนให้เป็นองค์กรแห่งคุณธรรมนำความรู้ตามแนวปรัชญาเศรษฐกิจครั้งนี้เป็นแผนพัฒนาจำนวน 3 ด้าน 3 โครงการ 13 กิจกรรม
1.1 โครงการพัฒนาครู และบุคลากรประกอบด้วย 6 กิจกรรม ได้แก่ 1) การประชุมเชิงปฏิบัติการ 2) การศึกษาดูงาน 3) กิจกรรมการเรียนการสอนรูปแบบการสร้างคนดีเหนือสิ่งอื่นใด 4) กิจกรรมแบบอย่าง 5) การประชุมเชิงปฏิบัติการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนวิชาลูกเสือเนตรนารี และ 6) กิจกรรมประชุมทบทวนการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนวิชาลูกเสือ เนตรนารี
1.2 โครงการพัฒนานักเรียนประกอบด้วย 4 กิจกรรม ได้แก่ 1) กิจกรรมการสอดแทรกและบูรณาการปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงลงในหลักสูตรและการสอน 2) กิจกรรมการสอดแทรกและบูรณาการปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงลงในระบบช่วยเหลือนักเรียน 3) กิจกรรมการสอดแทรกและบูรณาการปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงลงในกิจกรรมพัฒนาผู้เรียน คือ กิจกรรมลูกเสือ เนตรนารี 4)กิจกรรมจัดนิทรรศการแสดงวิถีชีวิตและคุณธรรมนำความรู้ตามแนวปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียง
1.3 โครงการพัฒนาการบริหารจัดการสถานศึกษาประกอบด้วย 3 กิจกรรมได้แก่ 1) กิจกรรมการวางแผนการขับเคลื่อนปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงสู่การปฏิบัติในสถานศึกษา 2) กิจกรรมทางวิชาการ คือ การจัดกิจกรรมการเรียนการสอนตามเนื้อหาและหลักสูตรที่มีการสอดแทรก และบูรณาการปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงที่กำหนดไว้ 3) กิจกรรมความสัมพันธ์ระหว่างโรงเรียนกับชุมชน
2. ผลการประเมินการพัฒนาโรงเรียนให้เป็นองค์กรแห่งคุณธรรมนำความรู้ตามแนวปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียง ตามลักษณะองค์ประกอบ 3 ด้านพบว่า
ผลการพัฒนาครูและบุคลากรทางการศึกษา พบว่า ครูและบุคลากรทางการศึกษาเป็นแบบอย่างที่ดีและเป็นผู้มีความรู้ ความเข้าใจ และมีความสามารถในการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนและการจัดกิจกรรมพัฒนาผู้เรียนตามแนวปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงอย่างน่าพอใจ
ผลการพัฒนานักเรียน พบว่า นักเรียนเป็นผู้มีความประพฤติเรียบร้อยปฏิบัติอยู่ในระเบียบวินัยของโรงเรียน แต่งกายสุภาพเรียบร้อย เป็นกัลยาณมิตรกับเพื่อนทุกคนหลีกเลี่ยงสิ่งเสพติด ไม่ก่อปัญหาการทะเลาะวิวาท และมีคุณธรรมนำความรู้ตามแนวปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงอย่างน่าพอใจ
ผลการพัฒนาด้านการบริหารจัดการสถานศึกษา พบว่า โรงเรียนนำหลักการของปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงมาบูรณาการ และประยุกต์ใช้ในการบริหารงานวิชาการ งานบุคลากร งานการเงิน งานบริหารทั่วไป และความสัมพันธ์กับชุมชนได้อย่างมีประสิทธิภาพและน่าพอใจ
ABSTRACT
The purpose of this research was to examine the development of school as moral institutions according to Sufficiency Economy philosophy and evaluate the practical implementation of this philosophy. The primary factors examined pertaining to school development were the students, faculty and staff, as well as institutional management practices. This study was conducted at Baan Non Sawang School, with the sample group of 353 students, in the first term of the 2551 academic year.
The results of the research were as follows:
1. The examination of the development of a school as a moral institution based on Sufficiency Economy principles was threefold, comprised of three project areas and thirteen activity areas as follows:
1.1 Teacher and Staff Development. This project area was comprised of the following 6 activity areas: 1) conducting working meetings, 2) evaluating current work practices and policies, 3) learning teaching activities aimed at personal growth and moral development, 4) conducting activities to develop attributes of exemplary teachers and staff, 5) scout development activity meetings, and 6) conducting meetings to review and evaluate scout development activities.
1.2 Student Development: Comprised of the following 4 activity areas: 1) conducting activities to develop an understanding and appreciation for Sufficiency Economy principles as part of the normal curriculum, 2) looking after the needs of students according to Sufficiency Economy principles, 3) developing scout activities which emphasize and teach Sufficiency Economy principles, and 4) organizing events to showcase the Sufficiency Economy principles in practice in everyday life.
1.3 Institutional Management Development: This area was broken down into the following 3 activity areas: 1) conducting meetings to plan introduction of Sufficiency Economy principles into the school curriculum and daily practicum, 2) professional development activities based upon specified Sufficiency Economy principles, and 3) implementing projects targeting the relationship between the school and the surrounding community.
2. The results of the evaluation of the development of a school as a moral institution based upon Sufficiency Economy principles revealed the following:
After conducting teacher and staff development activities the results illustrated the school staffs ability to function as exemplary educators and facilitators, with an understanding and knowledge of Sufficiency Economy principles, able to conduct learning teaching exercises in order to effectively transfer these ideals to the student body.
Moreover, in regards to student development, the student body showed remarkable progress in terms of behavior and discipline, as well as dress and their overall attitude towards their peers, showing a predisposition towards moral decisions based upon a sound understanding of Sufficiency Economy principles.
Lastly, the activities designed to aid in the development of moral institutional management practices based on Sufficiency Economy principles revealed that the school was able to successfully integrate these principles into the daily curriculum and practicum and apply them to the areas of academic management, personnel, finance and community service.