Abstract:
การวิจัยเรื่อง ความสัมพันธ์ทางสังคมเศรษฐกิจของชุมชนปากมูลครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ
ศึกษาความสัมพันธ์ทางสังคม เศรษฐกิจชุมชนปากมูล และเพื่อศึกษาแนวโน้มความสัมพันธ์ทางสังคม เศรษฐกิจของชุมชนปากมูลในอนาคต พื้นที่ในการวิจัยได้แก่ บ้านด่าน ตำบลโขงเจียม อำเภอโขงเจียม จังหวัดอุบลราชธานี และบ้านสิงสำพน เมืองชะนะสมบูน แขวงจำปาสัก กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย จำนวน 100 คน ประกอบด้วย กลุ่มผู้รู้ จำนวน 20 คน กลุ่มผู้ปฏิบัติ จำนวน 60 คน และกลุ่มผู้ให้ข้อมูลทั่วไป จำนวน 20 คน โดยการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แบบสำรวจ แบบสัมภาษณ์ แบบสังเกต และแบบสนทนากลุ่ม นำเสนอผลการวิเคราะห์ข้อมูลโดยการพรรณนาวิเคราะห์
ผลการวิจัยพบว่า
ความสัมพันธ์ทางสังคมเศรษฐกิจของชุมชนปากมูล ด้านทางสังคมของชุมชนปากมูลประชาชนทั้งไทย ลาว บริเวณปากมูลจะมีเชื้อชาติไทย ลาว นับถือศาสนาพุทธ และมีประเพณีวัฒนธรรมพื้นบ้านเหมือนกันที่ยังคงปฏิบัติต่อกันสืบมา ได้แก่ ประเพณีทำบุญในวันสำคัญทางศาสนา ประเพณีสงกรานต์ ประเพณีเข้าพรรษา ออกพรรษา รวมทั้งเทศกาลประเพณีการแข่งเรือประจำปี มีการไปมาหาสู่กัน มีเครือญาติเดียวกัน และทำกิจกรรมร่วมกันอยู่อย่างต่อเนื่องตั้งแต่อดีตจนถึงปัจจุบัน ด้านเศรษฐกิจของชุมชนปากมูล ประชาชนทั้งไทย ลาว บริเวณปากมูลมีผลผลิต การจำหน่ายผลผลิตการบริโภค และการซื้อขายแลกเปลี่ยนผลผลิต ซึ่งกันและกัน อนึ่งบริเวณทั้งสองหมู่บ้านเป็นจุดผ่อนปรน จึงทำให้มีการไปมาหาสู่กันสะดวกสบายมากขึ้น
แนวโน้มความสัมพันธ์ทางเศรษฐกิจของชุมชนปากมูลจึงมีความสัมพันธ์กันอย่างใกล้ชิดและมากยิ่งขึ้น โดยเฉพาะอย่างยิ่งด้านความร่วมมือในเชิงสังคม จะเห็นได้อย่างชัดเจนจากการที่ทั้งสองได้สร้างเงื่อนไขและแนวทางในการแก้ปัญหาที่จะเกิดขึ้นร่วมกัน ไม่ว่าจะเป็นการเดินทางรูปแบบขั้นตอนเรื่องการข้ามแดน คือ การมีข้อยกเว้นให้กับประชาชนที่ไปมาหาสู่และซื้อสิ่งของได้อย่างพอเพียงกับการดำรงชีพ หรือแม้แต่การผ่อนปรนให้ประชาชนในบ้านสิงสำพนเข้ามารักษาพยาบาลที่โรงพยาบาลโขงเจียม
โดยสรุป ความสัมพันธ์ทางสังคมเศรษฐกิจของชุมชนปากมูลสะท้อนให้เห็นลักษณะการพึ่งพาอาศัยกันผสมผสานกันทางสังคมเศรษฐกิจบนพื้นฐาน ความแตกต่างทางการเมือง ที่ชุมชนมีส่วนร่วมในการแก้ปัญหาหรือการสร้างศักยภาพของคนในชุมชนเพื่อบรรลุถึงการพัฒนาความสัมพันธ์ที่ยั่งยืนระหว่างบ้านพี่เมืองน้องไทยและลาวตลอดไป
The research aimed to study the socio-economic relation of Pak Moon communities and to explore the tendency of the future socio-economic relation of Pak Moon communities. Researched areas included Ban Dan of Tambol Kongchiam in Amphor Kongchiam, Ubon Ratchathani province, and Ban Singh Sam Pan of Mueang Cha Na Som Boon, Champasak province. The sample group consisted of 100 people, purposively selected, comprising of 20 local knowledgeable persons, 60 performance persons, and 20 general informants. The research tools included questionnaires, interviews, observations, and group discussions. The results of data analysis were presented in a descriptive written report.
The research finding were as follows :
For the socio-economic relation of Pak Moon communities, it was found that both Thai and Lao citizens were Buddhists, and had similar cultures and traditions such as making merits on important Buddhist holidays, Songkran Day, Kau Pansa, Ork Pansa, and Annual Canoe Racing festival. There have been inter-visitations, same relatives, and they participated in doing the same activities continually from the past until present time. In economical areas, it was found that the Pak Moon communities including Thais and Laotians, had products, product sales, consumptions, and product exchange, and trading among them. Since the two areas were less restricted by both Thai and Lao governments, they were able to travel back and forth with ease.
The tendency of socio-economic relation of Pak Moon communities was found to be closer and strengthened, especially in social cooperation. It was evident from the social agreements and the methods of problem solutions that had affected both the Thais and Laos in the Pak Moon communities which they co-implemented. This could be seen in both citizens, who were traders, were exempt when crossing the borders and citizens of Ban Singh Sam Pan could cross the border for the medical treatment in Kong Chiam hospitals.
Summing up, the socio-economic relation of Pak Moon communities reflected on cross social and economical reliance based on different politics in which the communities participated such as problems solving and enhancement of local human resources to reach the ultimate goal in developing and promoting Thai-Lao relations.