Developing School to be a Learning Organization: A Case Study of Ban Nong Hualing School under the Jurisdiction of the Office of Ubon Ratchathani Service Area 5
Abstract:
การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาโรงเรียนบ้านหนองหัวลิง สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 5 ให้เป็นองค์กรแห่งการเรียนรู้ และเพื่อประเมินคุณลักษณะความเป็นองค์กรแห่งการเรียนรู้ของโรงเรียนบ้านหนองหัวลิง สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 5
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ คือ ผู้บริหาร 1 คน ข้าราชการครูสายผู้สอน 6 คน คณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน 9 คน ปราชญ์ชาวบ้าน 7 คน รวม 23 คน ได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แบบสังเกตแบบมีโครงสร้าง แบบสัมภาษณ์ และแบบประเมินผลแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ การวิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เนื้อหาจากการสังเกต การสัมภาษณ์ วิเคราะห์ข้อมูลแบบพรรณนาเพื่อประเมินสภาพการที่เกิดขึ้น สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และนำเสนอข้อมูลการวิจัยเป็นความเรียง
ผลการวิจัยพบว่า
1. ผลการปฏิบัติการพัฒนาสถานศึกษาให้เป็นองค์กรแห่งการเรียนรู้ กรณีศึกษา : โรงเรียนบ้านหนองหัวลิง สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 5
ระดับบุคคล ผลการพัฒนาพบว่า บุคลากรในสถานศึกษาแต่ละคนเกิดการพัฒนาตนเองอย่างต่อเนื่อง มีความตระหนักในหน้าที่ที่ได้รับมอบหมาย รวมทั้งมีความรับผิดชอบต่องานที่ทำ บุคลากรทุกภาคส่วนในสถานศึกษามีส่วนร่วมในการปฏิบัติงาน คิดและทำงานอย่างเป็นระบบ และสามารถสร้างบรรยากาศการทำงานที่ดีให้เกิดขึ้นในสถานศึกษา
ระดับทีมงาน ผลการพัฒนาพบว่า บุคลากรในแต่ละทีมงานมีเพื่อนร่วมงานที่เป็นคู่หูคู่ทำงาน สามารถปฏิบัติงานแทนกันได้และมีแนวคิดในการทำงานร่วมกัน รวมทั้งมีการแข่งขันเพื่อสร้างแรงจูงใจในการปฏิบัติงาน ทำให้ผลการปฏิบัติงานมีคุณภาพมากยิ่งขึ้น เกิดการยอมรับความแตกต่างระหว่างบุคคลมากยิ่งขึ้น ทำให้เกิดการแลกเปลี่ยนเรียนรู้และมีการถ่ายโอนความรู้ระหว่างกันภายในทีมงานมากขึ้น
ระดับองค์กร ผลการพัฒนาพบว่า การใช้เทคนิคในการพัฒนาบุคลากร เป็นการสนับสนุนและส่งเสริมให้บุคลากรทุกคนทุกทีมงานได้รับการพัฒนาความรู้ความสามารถในการทำงาน มีวัฒนธรรมการทำงานที่ดีในองค์กร โดยใช้ยุทธศาสตร์ในการปฏิบัติงานให้เกิดคุณภาพ มีการจัดการคุณภาพทั้งองค์กร เปิดโอกาสให้บุคลากรมีส่วนร่วมในการจัดกิจกรรมต่างๆ เพื่อเป็นการสร้างแรงจูงในการทำงาน รวมทั้งการปรับปรุงสภาพแวดล้อมทั้งภายในและภายนอกองค์กรให้เอื้อต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ ตลอดจนการจัดหาสื่อเทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และอินเทอร์เน็ตให้มีในสถานศึกษา
2. ผลการประเมินคุณลักษณะความเป็นองค์กรแห่งการเรียนรู้ของโรงเรียนบ้านหนองหัวลิง สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 5
ระดับบุคคล พบว่า ลักษณะความเป็นองค์กรแห่งการเรียนรู้ ของโรงเรียนบ้านหนองหัวลิง สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 5 ที่เกิดขึ้นในระดับบุคคล โดยรวมอยู่ในระดับปานกลาง
ระดับทีมงาน พบว่า ลักษณะความเป็นองค์กรแห่งการเรียนรู้ ของโรงเรียนบ้านหนองหัวลิง สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 5 ที่เกิดขึ้นในระดับทีมงาน โดยรวมอยู่ในระดับปานกลาง
ระดับองค์กร พบว่า ลักษณะความเป็นองค์กรแห่งการเรียนรู้ ของโรงเรียนบ้านหนองหัวลิง สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 5 ที่เกิดขึ้นในระดับองค์กร โดยรวมอยู่ในระดับปานกลาง
The objectives of this study were to develop Ban Nong Hualing school under the jurisdiction of the Office of Ubon Ratchathani Service Area 5 to be a learning organization and to assess the attributes of learning organization of the sampled school. The research instrument included a structured-observation, interviews, and a five-scale rating evaluation. The collected data were analyzed by means of content analysis and descriptively presented. The statistics used in data analysis were arithmetic mean and standard deviation. The findings of the study were then presented in a descriptive- styled report.
The research findings were as follows:
1. The results of developing Ban Nong Hualing school to be a learning organization resulted in the following aspects.
In the personnel level, it was found that most personnel in the school improved themselves continuously. They were aware of the responsibility of their duties and of the assigned work. They cooperatively participated in work, systemically created and worked together. They created the sound environments in the school.
In the teamwork level, individuals in each teamwork were found to have buddies to work alongside. Each of them could be seconded to one another. They also had similar perspectives in work and were competitive for motivating themselves to better work performance. This resulted in the more effectiveness in work performance. They were found to be more understandable and tolerant with individual difference. They were found to share and transferred more of their knowledge and experiences within their teamwork.
In the organization level, it was found that several techniques for developing school personnel and for promoting every single member of the school to be cooperative in developing their own ability in work performance and to have admirable work culture. Strategies to promote good quality of work performance as well as good quality of the overall organization were used to provide the opportunity to the personnel to take part in all of the activities in the school. This included the improvement of organization internally and externally supportive to the learning activity as well as the supplement of technological materials, computers, and Internet to the school.
2. For the attributes of the learning organization, it was found that Ban Nong Hualing School under the Jurisdiction of the Office of Ubon Ratchathani Service Area 5 had the following attributes.
In the personnel level, the school was found to have the learning organization attributions at a moderate level.
In the teamwork level, the school was also found to have the learning organization attributions at a moderate level.
In the organization level, the school was also found to have the learning organization attributions at a moderate level as well.