The school administrators moral behavior peracived by teachers in primary schools under the jurisdiction of the Nakhon pathom provincial primary education office
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมด้านคุณธรรมของผู้บริหารโรงเรียนในทัศนะของครูโรงเรียนประถมศึกษาและเปรียบเทียบทัศนะของครูโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดนครปฐม จำแนกตามเพศและประสบการณ์ในการทำงาน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ ครูโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานการประถมศึกษา จังหวัดนครปฐม ปีการศึกษา 2544 จำนวน 359 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามความคิดเห็นต่อพฤติกรรมด้านคุณธรรมของผู้บริหารตามหลักธรรมสัปปุริสธรรม 7 ประกอบด้วย ความเป็นผู้รู้จักเหตุ ความเป็นผู้รู้จักผล ความเป็นผู้รู้จักตน ความเป็นผู้รู้จักประมาณ ความเป็น ผู้รู้จักกาล ความเป็นผู้รู้จักชุมชน และความเป็นผู้รู้จักบุคคล มีข้อคำถามจำนวน 57 ข้อ มีค่าความเที่ยงเท่ากับ 0.98 สถิติที่ใช้ คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย( ) ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) การทดสอบค่าที (t-test) และการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว(One-Way ANOVA)
ผลการวิจัยพบว่า (1) พฤติกรรมด้านคุณธรรมของผู้บริหารโรงเรียน ในทัศนะของครูโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดนครปฐมทั้งโดยภาพรวมและ รายด้านอยู่ในระดับมากทุกด้าน เรียงตามลำดับจากค่าเฉลี่ยมากไปหาน้อย คือ ด้านความเป็นผู้รู้จักประมาณ ความเป็นผู้รู้จักกาล ความเป็นผู้รู้จักชุมชน ความเป็นผู้รู้จักบุคคล ความเป็น ผู้รู้จักผล ความเป็นผู้รู้จักตน และความเป็นผู้รู้จักเหตุ (2) พฤติกรรมด้านคุณธรรมของผู้บริหารโรงเรียน ตามทัศนะของครูชายและครูหญิงทั้งโดยภาพรวมและรายด้านแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ทุกด้าน (3) พฤติกรรมด้านคุณธรรมของผู้บริหารโรงเรียน ในทัศนะของครูที่มีประสบการณ์ในการทำงานต่ำกว่า 10 ปี 10-20 ปี และ 21 ปี ขึ้นไป ทั้งโดยภาพรวมและรายด้านแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ทุกด้าน
The purpose of this research were to study the school administrators moral behavior and to compare the behavior perceived by teachers in primary schools under the jurisdiction of the Nakhon Pathom Provincial Primary Education Office, regarding to the teachers sex and work experience.
The 359 samples were randomized from the teachers who worked in the primary schools in Nakhon Pathom in 2001. The research instrument was a rating-scale questionnaire of 57 items, constructed to investigate the teachers perception of the administrators moral behavior according to the 7 virtue principles (Sup-pu-ris-sa-dhamma-7); namely, principle consciousness, purpose consciousness, self consciousness, proportion consciousness, party consciousness and people consciousness. The questionnaire had the 0.98 reliability. The statistics used for analyzing the acquired data were percentage, arithmetic mean ( ), standard deviation (S.D.), and one-way analysis of variance.
The results of the research were as follows: 1) The moral behavior of the administrators, perceived by the teachers in the primary schools under the jurisdiction of Nakhon Pathom Provincial Primary Education Office, was at the high levels when analyzed as a whole and individually. The priority was proportion consciousness, time consciousness, party consciousness, people consciousness, purpose consciousness, self consciousness and principle consciousness, respectively. 2) The school administrators moral behavior, perceived by male and female teachers, was significantly different at the .05 level in all aspects, in both general and individual analyses. 3) The school administrators moral behavior, perceived by the teachers who had different length of work experience, was significantly different at the .05 level in all aspects, in both general and individual analyses.