Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาภาวะผู้นำของผู้บริหารโรงเรียนหนึ่งอำเภอหนึ่งโรงเรียนในฝันของโรงเรียนในจังหวัดยโสธร และเพื่อเปรียบเทียบภาวะผู้นำของผู้บริหารโรงเรียนหนึ่งอำเภอหนึ่งโรงเรียนในฝันของโรงเรียนในจังหวัดยโสธร ตามความคิดเห็นของข้าราชการครู โรงเรียนหนึ่งอำเภอหนึ่งโรงเรียนในฝันของโรงเรียนในจังหวัดยโสธร จำแนกตามประสบการณ์ในการปฏิบัติงานและเขตพื้นที่การศึกษา
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้คือ ข้าราชการครูโรงเรียนหนึ่งอำเภอหนึ่งโรงเรียนในฝันของโรงเรียนในจังหวัดยโสธร ปีการศึกษา 2548 จำนวน 269 คน จำแนกเป็นข้าราชการครูโรงเรียนหนึ่งอำเภอหนึ่งโรงเรียนในฝันของโรงเรียนในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษายโสธร เขต 1 จำนวน 121 คน และสังกัดเขตพื้นที่การศึกษายโสธร เขต 2 จำนวน 148 คน โดยวิธีการสุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้นภูมิ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แบบสอบถามที่เป็นมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ จำนวน 68 ข้อ ซึ่งมีค่าความเชื่อมั่นของแบบสอบถาม .99 และแบบสอบถามปลายเปิดสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่า t และการทดสอบค่า F
ผลการวิจัยพบว่า
1. ภาวะผู้นำของผู้บริหารโรงเรียนหนึ่งอำเภอหนึ่งโรงเรียนในฝันของโรงเรียนในจังหวัดยโสธร โดยภาพรวม และรายด้าน อยู่ในระดับมาก
2. ข้าราชการครูโรงเรียนหนึ่งอำเภอหนึ่งโรงเรียนในฝันของโรงเรียนในจังหวัดยโสธรที่มีประสบการณ์ในการปฏิบัติงานต่างกัน มีความคิดเห็นต่อภาวะผู้นำของผู้บริหารโรงเรียนหนึ่งอำเภอหนึ่งโรงเรียนในฝันของโรงเรียนในจังหวัดยโสธร ทั้งภาพรวมและรายด้านไม่แตกต่างกัน
3. ข้าราชการครูโรงเรียนหนึ่งอำเภอหนึ่งโรงเรียนในฝันของโรงเรียนในจังหวัดยโสธรที่ปฏิบัติงานในเขตพื้นที่การศึกษาต่างกัน มีความคิดเห็นต่อภาวะผู้นำของผู้บริหารโรงเรียนหนึ่งอำเภอหนึ่งโรงเรียนในฝันของโรงเรียนในจังหวัดยโสธร ทั้งภาพรวมและรายด้าน แตกต่างกัน
The purposes of this research were to study the leadership of lab school administrators of Yasothon Province and to compare the leadership of lab schools administrators of Yasothon Province perceived by teachers in the lab schools of Yasothon Province. The subjects were chosen according to their work experience and educational areas.
The sample group consisted of 269 teachers from lab schools of yasothon Province, in the academic year 2005. They were 121 from Yasothon Educational Area 1 and 148 from Yasothon Educational Area 2. The instrument used in the data collecting was a questionnaire asking for the opinions the teachers in the lab schools of Yasothon Province. A five-level Likert scale was used to answer each item from most to least, with a total of 68 questions. The whole questionnaire had a reliability value of .99. The statistics used in the data analysis were percentage, mean, standard deviation, t-test and F-test.
The research findings were as follows:
1. The teacher officials from the lab schools of Yasothon Province viewed the leadership of administrators of the lab schools of Yasothon Province as being at a high level.
2. The teacher officials from the lab schools of Yasothon Province who had different experiences in their work did not have significantly different views about the leadership of administrators of the lab schools of Yasothon Province.
3. The teacher officials from The Lab School of Yasothon Province whose schools were different in Educational areas had significantly different opinions, at the level of .01.