Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาปัญหาระบบการคืนภาษีเงินได้บุคคลธรรมดาของสำนักงานสรรพากรพื้นที่อุบลราชธานี และเพื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นของผู้ขอคืนภาษีเงินได้บุคคลธรรมดาเกี่ยวกับประสิทธิภาพของระบบการคืนภาษีเงินได้บุคคลธรรมดาของสำนักงานสรรพากรพื้นที่อุบลราชธานี ซึ่งจำแนกตามเพศ อายุ อาชีพ และระดับการศึกษากลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ เจ้าหน้าที่สรรพากร จำนวน 4 คน ซึ่งได้มาโดยการสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจงจากหัวหน้างาน จำนวน 1 คน และเจ้าหน้าที่ จำนวน 3 คน และกลุ่มตัวอย่างที่เป็นผู้ขอคืนภาษีเงินได้บุคคลธรรมดา จำนวน 370 คน โดยการสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน ส่วนเครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลวิจัย เป็นแบบสัมภาษณ์เจ้าหน้าที่สรรพากรและแบบสอบถามผู้ขอคืนภาษีเงินได้บุคคลธรรมดา โดยมีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ.95 สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่า t และการทดสอบค่า f
ผลการวิจัยพบว่า
1. ปัญหาระบบการคืนภาษีเงินได้บุคคลธรรมดาของสำนักงานสรรพากรพื้นที่อุบลราชธานี คือ 1) ปัญหาในด้านระบบการยื่นแบบภาษีเงินได้บุคคลธรรมดาทางอินเตอร์เน็ตมีความล่าช้า และ 2) ปัญหาด้านบุคลากรไม่เพียงพอต่อการให้บริการผู้เสียภาษี
2. การเปรียบเทียบประสิทธิภาพของระบบการคืนภาษีเงินได้บุคคลธรรมดาของสำนักงานสรรพากรพื้นที่อุบลราชธานี สรุปได้ดังนี้
( 1 ) ขอคืนภาษีที่มีเพศต่างกัน มีความคิดเห็นต่อประสิทธิภาพของระบบการคืนภาษีเงินได้บุคคลธรรมดาด้านรูปแบบการขอคืนภาษีเงินได้แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ส่วนด้านอื่นๆไม่แตกต่างกัน
( 2 ) ขอคืนภาษีที่มีอายุต่างกัน มีความคิดเห็นต่อประสิทธิภาพของระบบการคืนภาษีเงินได้บุคคลธรรมดาทุกด้านไม่แตกต่างกัน
( 3 ) ขอคืนภาษีที่มีอาชีพต่างกัน มีความคิดเห็นต่อประสิทธิภาพของระบบการคืนภาษีเงินได้บุคคลธรรมดา ด้านรูปแบบการขอคืนภาษีเงินได้ ด้านขั้นตอนการขอคืนภาษีเงินได้และด้านคุณภาพการบริการคืนภาษีเงินได้แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ส่วนด้านอื่นๆไม่แตกต่างกัน
( 4 ) ขอคืนภาษีที่มีระดับการศึกษาต่างกัน มีความคิดเห็นต่อประสิทธิภาพของระบบการคืนภาษีเงินได้บุคคลธรรมดา ด้านการรับเงินคืนภาษีเงินได้แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ส่วนด้านอื่นๆไม่แตกต่างกัน
This research aimed to study the problems of the personal income tax return filing system of the Department of Internal Revenue and to compare the opinions of tax payers claiming tax return about the efficiency of the personal tax return filing system at Ubon Ratchathani Office of Internal Revenue as they were classified by gender, age, occupation, and education. The sample group consisted of four internal revenue officials : one head of the office and three officials, selected by the purposive sampling, and 370 people who claim tax return. They were selected by mean of the multi-stage random sampling. The research instruments were a questionnaire for the tax payers and an interview form for the officials. The questionnaire yielded the reliability of .95. The data were analyzed using percentage, mean, standard deviation, t-test, and f- test.
The findings were as follows :
1. The problems in the personal income tax return system at Ubon Ratchathani Office of Internal Revenue were mainly identified in the process of tax return filing system through internet due to some technical problems causing the process to be very slow. Another aspect that was found to have problems was the personal aspect. There were not enough personnel to serve the people who filed tax return.
2. The comparison of the opinions of tax payers regarding the efficiency of the system of tax return filing system yielded the results as follows:
(1) The tax payers who were different in gender had significantly different opinions regarding the efficiency of the tax return filing system in the aspect of forms of tax return filing at the level of .05, while their opinions regarding the other aspects were not found significantly different.
(2) The tax payers who were different in age were not significantly different in their opinions regarding the efficiency of the tax return filing system in all aspects.
(3) The tax payers who were different in occupation had significantly different opinions regarding the efficiency of the tax return filing system in the aspect of forms of tax return filing , steps of the tax return filing system , and service quality at the level of .01, while their opinions regarding the other aspects were not found significantly different.
(4) The tax payers who were different in education had significantly different opinions regarding the efficiency of the tax return filing system in the aspect of receiving tax return at the level of .01, while their opinions regarding the other aspects were not found significantly different.