Abstract:
การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาบริบทด้านกายภาพชุมชนศรีษะอโศก สภาพปัญหาอุปสรรคและแนวทางในการจัดการเศรษฐกิจชุมชนของชุมชนศีรษะอโศก ตำบลกระแซง อำเภอกันทรลักษณ์ จังหวัดศรีสะเกษ กลุ่มตัวอย่าง จำนวน 86 คน เครื่องมือที่ใช้แบบสัมภาษณ์ แบบสังเกต และวิเคราะห์ข้อมูลแบบพรรณนาวิเคราะห์
ผลการวิจัย พบว่า
ชุมชนศีรษะอโศก เป็นชุมชนของชาวพุทธที่รักษาศีลอย่างเคร่งครัด ประชากรส่วนใหญ่อพยพมาจากทุกภาคของประเทศไทย แต่มากกว่า 90 % เป็นคนในภาคตะวันออกเฉียงเหนือตั้งแต่กำเนิด เศรษฐกิจชุมชนศรีษะอโศก เริ่มต้นเมื่อประมาณ ปี พ.ศ.2535 เกิดธุรกิจชุมชนรูปแบบต่าง ๆ ระบบเศรษฐกิจด้านการเงินของชุมชนศรีษะอโศก เงินหมุนเวียนที่ชุมชนศีรษะอโศกใช้กันอยู่ในปัจจุบัน ได้มาจากการขายสินค้าของชุมชน จากเงินทุนที่ได้จากหน่วยงานราชการ และเงินที่ได้จากการบริจาคของญาติธรรม
ปัญหาและอุปสรรคในการจัดการเศรษฐกิจชุมชนไม่ได้อยู่กับที่ระบบการบริหารงาน หรือความสามารถของบุคลากร แต่อยู่ที่จำนวนแรงงานที่มีจำกัด แนวทางการจัดการเศรษฐกิจชุมชนศรีษะอโศก ควรเสริมสร้างกระบวนการเรียนรู้ด้านการผลิต / การแปรรูปแก่ผู้บริหารและสมาชิกชุมชน เพิ่มประสิทธิภาพการบริหารจัดการแสวงหาตลาดใหม่ๆ ด้านการพัฒนาแหล่งทุน ภายในการพัฒนาครอบครัว ชุมชน และสภาพแวดล้อม
The objective of the research was to study physical context, the problems and the ways in managing a communal economy at Srisa Asok community in Tambon Krasaeng of Kantralalak district. eighty-eihgt subjects were used in the study. The research instrument was the questionnaire, and the observation. Data were analyzed by a descriptive method.
The results were as follows:
The community of Srisa Asok belonged to the strict and devout Buddhists. The majority of the community members came from all parts of Thailand. However, the northeastern people constituted 90% of them. The communal economy was initiated in 1992 when various businesses began. financial funding came from the community -made products, the government organizations and the donation by the Dharma members.
Problems with regard to communal economy was a limited labour available. To properly manage the communal economy, the community administrators and members should be encouraged to learn the producing and processing procedures to enhance more effectiveness for marketing, fund-sources development and environment conditions.