Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะการประยุกต์ใช้แนวคิดปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงในการบริหารโรงเรียนสัมมาสิกขาราชธานีอโศก จังหวัดอุบลราชธานี เพื่อเป็นแนวทางในการบริหารและพัฒนาโรงเรียนอื่นๆ ในการประยุกต์ใช้แนวคิดปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงให้เหมาะสมกับบริบท ความเป็นอยู่ วิถีชีวิตของแต่ละท้องถิ่นที่โรงเรียนตั้งอยู่
ประชากรที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ครูประจำชั้น ครูวิชาการ ครูแนะแนว ครูฐานงาน ครูสอนวิชาพุทธศาสนา สังกัดโรงเรียนสัมมาสิกขาราชธานีอโศก จังหวัดอุบลราชธานี จำนวน 50 คน ใช้เครื่องมือการวิจัยเป็นแบบสัมภาษณ์อย่างมีโครงสร้าง
ผลการวิจัยพบว่า
1. ในการศึกษาการประยุกต์ใช้ด้านหลักสูตรของโรงเรียนสัมมาสิกขาราชธานีอโศก จังหวัดอุบลราชธานี พบว่า เป็นหลักสูตรที่ปรับประยุกต์เข้ากับวิถีชีวิต วัฒนธรรมประเพณีไทยของชาวชุมชนราชธานีอโศกที่มิได้แยกเป็นเอกเทศจากวัดและโรงเรียนแต่สอดร้อยในทางสายกลาง ด้วยเหตุผลในการร่วมกันพัฒนานักเรียนให้มีคุณสมบัติอันพึงประสงค์ มีความพอประมาณในการจัดหลักสูตร รวมถึงมีภูมิคุ้มกันในด้านการพึ่งตนเองได้ด้วยหลักธรรมของศาสนาพุทธและการพึ่งตนเองในการประกอบสัมมาอาชีพ
2. ในการศึกษาการประยุกต์ใช้ด้านการจัดการเรียนการสอน ของโรงเรียนสัมมาสิกขาราชธานีอโศก จังหวัดอุบลราชธานี พบว่า เป็นการจัดการเรียนการสอนที่พัฒนานักเรียนให้มีความรู้ความสามารถทั้งวิชาการและวิชาชีพควบคู่กันไปในทางสายกลางด้วยความมีเหตุผลของความร่วมมือของชุมชนอย่างพอประมาณในการจัดกิจกรรม เหมาะสม สมดุลกับบริบทของชุมชน สร้างภูมิคุ้มกันที่ดีกับนักเรียน อยู่บนความพอเพียงด้วยการรู้จักการพึ่งตนเอง มีคุณธรรม ด้วยหลักของศาสนาพุทธ เพราะมีหลักของความพอเพียงในสามองค์กร
3. ในการศึกษาการประยุกต์ใช้ในด้านการจัดสภาพแวดล้อมภายในโรงเรียนของ โรงเรียนสัมมาสิกขาราชธานีอโศก จังหวัดอุบลราชธานี พบว่า การจัดสภาพแวดล้อมภายนอก ภายในและอาคารสถานที่มีผลในการเปลี่ยนแปลงพฤติกรรมนักเรียนในทางที่ดีขึ้น สภาพแวดล้อมภายนอกและภายในที่เป็นธรรมชาติ ของจริง ใช้ประโยชน์ได้จริงในชีวิตประจำวัน และอยู่ภายใต้พื้นฐานของความขยันและอดทน ในด้านอาคารสถานที่ต้องได้รับความเห็นชอบเป็นมติจากการประชุมชุมชน คำนึงถึงหลักความคุ้มค่า พอเพียง ประโยชน์สูง ประหยัดสุด ในการใช้สอยร่วมกันในสามองค์กร อยู่ภายใต้ความพอเพียงอย่างมีเหตุผล ผ่านการประมาณจากคณะกรรมการอย่างครบถ้วน
4. ในการศึกษาด้านปัญหาและแนวทางแก้ไขปัญหาของการประยุกต์ใช้แนวคิดปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงในการบริหารโรงเรียนสัมมาสิกขาราชธานีอโศก มีปัญหา 4 ด้านคือ ด้านภูมิศาสตร์มีน้ำท่วมขังทุกปีเป็นเวลาหนึ่งถึงสี่เดือน การแก้ปัญหาดำเนินการโดย ก่อนก่อสร้างอาคารต้องถมดินให้สูงและจัดหาเรือใหญ่ ปรับเป็นเรือที่พักและใช้ในการสัญจรเข้าออก ปัญหาด้านบุคลากร ขาดครูที่มีความรู้ความสามารถเฉพาะทาง เช่น ครูภาษาอังกฤษ คณิตศาสตร์ ครูฐานงานไฟฟ้าและฐานเครื่องกลหนัก ดำเนินการแก้ปัญหาโดย เชิญครูพิเศษที่ขาดแคลนมาสอน ปัญหาด้านกระบวนการเรียนการสอน ครูขาดความรู้ความเข้าใจในเรื่องการบูรณาการ ดำเนินการแก้ปัญหาโดยมีครูฝ่ายประสานงานวิชาการที่ทำหน้าที่ช่วยครูฐานงานในการจัดทำและนำใบงานที่มีองค์ความรู้สู่ฐานงานการเรียนการสอน ด้านการปฏิบัติศีลและทิฏฐิของแต่ละคนมีความแตกต่างกันสูง ดำเนินการแก้ปัญหาโดย ให้พบสัตบุรุษและฟังธรรมเพื่อการปฏิบัติศีลให้สูงขึ้นรวมทั้งปรับทิฏฐิให้ถูกตรงมากยิ่งขึ้น ทั้งหมดของปัญหามีการแก้ปัญหาโดยอาศัยหลักการมีส่วนร่วม หลักการของเศรษฐกิจพอเพียงอย่างมีความพอประมาณ มีเหตุผล และมีความคุ้มกันโดยอาศัยความรอบรู้ ระมัดระวัง ไม่ประมาท และมีภูมิคุ้มกันจากธรรมทางศาสนาอย่างแท้จริง
The objectives of this study were to investigate the means in applying sufficiency philosophy to school administration of the Sammasikkha Rajathani Asoke School in Ubon Ratchathani province in order that it could be used as a guiding means in school administration and development for other schools in their applying sufficiency philosophy in school administration.
A total of 50 teachers being in charge with various duties in schools namely class teachers, academic teachers, guidance teachers, and priest teachers were employed as the sample of the study. A structured interview was utilized as the research instrument.
The research findings were as follows:
1. In terms of the application of sufficiency philosophy to school curriculum, it was found that Sammasikkha Rajathani Asoke School in Ubon Ratchathani province had applied the curriculum constructed in accord with Thai cultural lifestyles of Asoke community from which individual aspects of life were separated. Indeed, activities supposed to be held in home, religious temple, and school were systematically incorporated in the core curriculum which was underpinned by the Buddhism principles. Also, the enhancement of professional and academic self-dependence was integrated into the core curriculum upon the belief that separation of the three components (home, temple, and school) a fully human development could not be sustainable successfully achieved. The Asoke community believed that in developing a student, morality should be firstly taken into consideration before other intelligent aspects because an intelligent-developed man could harm himself, society, and an entire country. For the school administration, the administrators of the Sammasikkha Rajathani Asoke School employed various approaches namely participation, moral codes, and democracy mainly based on the meetings. In addition, both teachers and the administrators have strictly lived their lives according to Buddhist principles to set good examples to the students.
2. With regard to the application of sufficiency philosophy to teaching and learning, it was found that the school focused on providing the students with the opportunities to learn and practice academic and vocational expertise. For the academic, the integration of eight subject strands including ways of life of the Buddhism traditions and cultures of the Asoke community were formally and informally incorporated in the students daily lives from dawn to dust. For the vocational knowledge and skills, the school provided different vocational bases in the Asoke community to the students to learn how to live and earn their livings. In each vocational base, there have been a lot of experts who excel in their vocational skills to provide the needed supports to the students; they could learn an entire process of production such as planning, production, cultivation, selling, and transferring the skills to other people. Upon such application it was believed that the students would be developed on the basis of their own interests and potentialities serving the philosophy of individual differences. This could encourage the students to feel secured and confident in their living in society happily. Also, by this means they would be able to pursue their higher education or have enough vocational skills to live their lives by following the Buddhist principles.
3. In the application of sufficiency philosophy to internal environment establishment, the school believed that both internal and external school influenced the students learning and development because good environment could inspire them to change bad behaviors to good ones. Good environments need to be close to nature and authenticity that the students could daily perceive and employ for their own learning utilities. In the Asoke community and in the school, there have been natural and man-made gardens and forests. Man-made gardens were centered on seasonal organic vegetables and herbs in particular in order that they could be harvested and sent to the central kitchen of the community to be cooked for the students and other members. In setting up good environment, natural objects such as woods and rocks were used. Also, an ancient huge ship was conserved to be used as a learning center for the students and turned to be a necessity tool when there is a yearly flood in rainy season. Such environment was believed to make the students to appreciate in nature and develop their emotional quotients. Besides the establishment of good environments, insides the classrooms, three main national symbols representing the nation, Buddhism, and the king were decorated. The responsibilities of cleaning and tidying the classrooms according to the Five Sor were assigned to the students by the students approvals from the meetings. This could help develop the students awareness in making the environment to be sound and livable. Since the school and community were located on the river bank, there have been floods annually. The conserved ship was turned to the place for inhabitants and school for the students. Provision of small boats for transportation within and outside the community and leveling the land up as well as mental and spiritual preparation by making the students and community members aware of the uncertainty of all things in the world so that they did not too much suffer from the loss were the other attempts to environmental problem solution.