Yao Yuan. A Model of international education project management : A case study of Sino Thai project in Yunnan province, China. (). มหาวิทยาลัยราชภัฏนครราชสีมา. สำนักวิทยบริการและเทคโนโลยีสารสนเทศ.. : , 2024.
A Model of international education project management : A case study of Sino Thai project in Yunnan province, China
Abstract:
The research aimed were: (1) to investigate the requisites of international education project Management: A case study of Sino Thai Project in Yunnan Province, China; (2) to construct a model specifically designed of international education project Management: A case study of Sino Thai Project in Yunnan Province, China ; and (3) to assess a model of international education project Management: A case study of Sino Thai Project in Yunnan Province, China.
The research was multiphase mixed methods research in which questionnaires, focus group discussion form and assessments were used for data collection. A sample was selected from 23 presidents and 400 s in Universities in Yunnan Province, China. Mean, Standard Deviation and Priority Needs Index modified were used for data analysis.
The results of the study were as follows:
1.The value of Priority Needs Index modified (PNImodified) sorted from most to least were 0.18-0.22 as follows: Initiation and Planning (PNImodified = 0.22), Execution (PNImodified =0.21), Closure refers (PNImodified =0.21), Monitoring & Controlling and post-implementation review refers to (PNImodified = 0.18).
2.The model of international education project Management: A case study of Sino Thai Project in Yunnan Province, China was a system-based which was composed of four components, namely Inputs, Process, Outputs, and feedback. Important inputs of the projects were (1) Institution Potentials, (2) Staff Quality, (3) Offering Location, and (4) Expenses. The process included (1) Need Assessment and Plan, (2) Communication and Collaboration, (3) Monitoring and Controlling, and (4) Project Revision. Outputs were (1) Effective Project Operation, (2) Collaborative Staff Efforts, and (3) Project Success. The feedback was the information linkage mechanism between the project outputs to the inputs for the project revision.
3.The assessment of a model of international education project Management: A case study of Sino Thai Project in Yunnan Province, China found that the overall Appropriateness, Feasibility, and Effectiveness was at highest level
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาข้อกำหนดของการจัดการโครงการการศึกษา นานาชาติ: กรณีศึกษาโครงการไทย-จีนในมณฑลยูนนาน ประเทศจีน; (2) จัดทำแบบจำลอง ที่ออกแบบมาโดยเฉพาะสำหรับการจัดการโครงการการศึกษานานาชาติ: กรณีศึกษาโครงการ ไทย-จีนในมณฑลยูนนาน ประเทศจีน; และ (3) ประเมินแบบจำลองการจัดการโครงการ การศึกษานานาชาติ: กรณีศึกษาโครงการไทย-จีนในมณฑลยูนนาน ประเทศจีน
การวิจัยนี้เป็นการวิจัยแบบผสมผสานหลายขั้นตอน โดยใช้แบบสอบถามแบบสนทนา กลุ่ม และแบบประเมินในการรวบรวมข้อมูล ตัวอย่างถูกเลือกจากประธาน 23 คนและ 400 คน ในมหาวิทยาลัยในมณฑลยูนนาน ประเทศจีน โดยใช้ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และดัชนี ความต้องการลำดับความสำคัญที่ปรับเปลี่ยนแล้วในการวิเคราะห์ข้อมูล
ผลการศึกษามีดังนี้:
1. ค่าดัชนีความต้องการลำดับความสำคัญที่ปรับเปลี่ยนแล้ว (
(PNlmodified) เรียงลำดับ จากมากที่สุดไปหาน้อยที่สุดคือ 0.18-0.22 ดังนี้ การเริ่มต้นและการวางแผน (PNlmodified= 0.22), การดำเนินการ (PNimodified=0.21), การปิดโครงการ (PNimodified=0.21), การติดตาม และควบคุม และการตรวจสอบหลังการดำเนินการ (PNimodified=0.18)
2. รูปแบบการจัดการโครงการการศึกษานานาชาติ กรณีศึกษาโครงการ Sino Thai ในมณฑลยูนนาน ประเทศจีน เป็นแบบจำลองที่อิงระบบ ซึ่งประกอบด้วยองค์ประกอบ 4 ประการ ได้แก่ ปัจจัยนำเข้า กระบวนการ ผลลัพธ์ และข้อเสนอแนะ ข้อมูลป้อนเข้าที่สำคัญ ของโครงการ ได้แก่ (1) ศักยภาพของสถาบัน (2) คุณภาพของเจ้าหน้าที่ (3) สถานที่ตั้ง และ (4) ค่าใช้จ่าย กระบวนการนี้ประกอบด้วย (1) การประเมินความต้องการและแผน (2) การสื่อสารและความร่วมมือ (3) การติดตามและควบคุม และ (4) การแก้ไขโครงการ ข้อมูล ป้อนเข้า ได้แก่ (1) การดำเนินการโครงการอย่างมีประสิทธิภาพ (2) ความพยายามของ เจ้าหน้าที่ร่วมกัน และ (3) ความสำเร็จของโครงการ ข้อมูลป้อนเข้าคือกลไกการเชื่อมโยงข้อมูล ระหว่างข้อมูลป้อนเข้าของโครงการกับข้อมูลป้อนเข้าสำหรับการแก้ไขโครงการ
3. การประเมิน รูปแบบการจัดการโครงการการศึกษานานาชาติ กรณีศึกษาโครงการจีน-ไทยในมณฑลยูนนาน ประเทศจีน พบว่าความเหมาะสม ความเป็นไปได้ และประสิทธิผลโดยรวมอยู่ในระดับสูงสุด