แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง
Table './tdc/tbl_dc_meta_control_57' is marked as crashed and last (automatic?) repair failed

Study and design prototype to promote Chinese speaking skills for international students
การศึกษาและออกแบบต้นแบบเพื่อส่งเสริมทักษะการพูดภาษาจีนสำหรับนักเรียนต่างชาติ

LCSH: Chinese language -- Pronunciation
LCSH: Chinese language -- Speech
LCSH: Chinese language -- Study and teaching
LCSH: Students, Foreign -- Thailand
Abstract: This study aimed to investigate the needs of international students in learning Chinese speaking skills and to design a prototype application that effectively supports the development of such skills. A survey research method was employed using questionnaires distributed to 50 international students in Yunnan Province. The findings revealed that learners preferred personalized and leveled learning paths, structured content aligned with HSK speaking test standards, high-quality language input, speech correction functions, and real-time interactive features. Additionally, learners emphasized the importance of supplementary features such as adjustable audio speed, native-speaker voice comparison, and automatic pronunciation scoring. Based on these findings, a prototype application named “Chinese Planet” was designed and developed to support interactive learning by integrating artificial intelligence, speech recognition, and real-time response mechanisms. The application also includes diverse learning modes such as situational video simulations, shadowing practice, dialogue simulations, voice-command speaking practice, and real-time performance assessments. The prototype was evaluated by five international Chinese language teaching experts across four core dimensions: content design, functional design, user interface design, and practical usability. The evaluation results indicated that all dimensions achieved a high level of appropriateness, with average scores ranging between 4.8 and 5.0 out of 5. Notably, the clarity of learning objectives, effective use of multimedia resources, and interactive functions were highlighted as strengths that significantly enhance speaking proficiency. This research offers a practical framework for designing Chinese-speaking learning applications that genuinely address learner needs based on empirical data and promotes the effective integration of modern technology into second language instruction.
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความต้องการของนักศึกษาต่างชาติในการเรียนรู้ทักษะการพูดภาษาจีน และออกแบบต้นแบบแอปพลิเคชันเพื่อส่งเสริมทักษะดังกล่าวอย่างมีประสิทธิภาพ โดยใช้วิธีวิจัยเชิงสำรวจผ่านการเก็บข้อมูลด้วยแบบสอบถามจากนักศึกษาต่างชาติจำนวน 50 คนในมณฑลยูนนาน ผลจากการศึกษาพบว่า ผู้เรียนมีความต้องการเส้นทางการเรียนรู้ที่สามารถแบ่งระดับและปรับให้เหมาะสมตามรายบุคคล เนื้อหาการเรียนรู้ที่เป็นระบบ ครอบคลุมเนื้อหาการสอบวัดระดับ HSK รวมทั้งต้องการข้อมูลภาษาที่มีคุณภาพสูง ฟังก์ชันการแก้ไขเสียงพูด และระบบโต้ตอบแบบเรียลไทม์ นอกจากนี้ นอกจากนี้ผู้เรียนยังให้ความสำคัญกับฟังก์ชันเสริม เช่น การปรับความเร็วของเสียง การเปรียบเทียบเสียงกับเจ้าของภาษา และระบบให้คะแนนการออกเสียงโดยอัตโนมัติ จากผลการสำรวจดังกล่าว จึงได้ออกแบบและพัฒนาต้นแบบแอปพลิเคชันที่มีชื่อว่า “Chinese Planet” ซึ่งรองรับการเรียนรู้แบบมีปฏิสัมพันธ์ โดยบูรณาการเทคโนโลยีปัญญาประดิษฐ์ การรู้จำเสียงพูด และกลไกการตอบสนองแบบทันที พร้อมทั้งออกแบบโหมดการเรียนรู้ที่หลากหลาย เช่น วิดีโอจำลองสถานการณ์จริง แบบฝึกหัดการพูดตามต้นเสียง การจำลองบทสนทนา การฝึกพูดตามคำสั่งเสียง และระบบประเมินผลแบบเรียลไทม์ ต้นแบบดังกล่าวได้รับการประเมินจากผู้เชี่ยวชาญด้านการสอนภาษาจีนระหว่างประเทศจำนวน 5 คน โดยประเมินใน 4 ด้านหลัก ได้แก่ ด้านเนื้อหา ด้านฟังก์ชัน ด้านการออกแบบส่วนติดต่อผู้ใช้ และด้านการใช้งานจริง ผลการประเมินพบว่าทุกด้านได้รับคะแนนเฉลี่ยอยู่ในระดับ "เหมาะสมมาก" (ช่วงคะแนนเฉลี่ยระหว่าง 4.8–5.0 จากคะแนนเต็ม 5) โดยเฉพาะในด้านความชัดเจนของเป้าหมายการเรียนรู้ การใช้ทรัพยากรมัลติมีเดีย และฟังก์ชันการโต้ตอบที่ช่วยส่งเสริมทักษะการพูดได้อย่างมีประสิทธิภาพ งานวิจัยนี้จึงเสนอแนวทางการออกแบบแอปพลิเคชันเพื่อการพัฒนาทักษะการพูดภาษาจีนที่สามารถตอบสนองต่อความต้องการของผู้เรียนได้อย่างแท้จริง โดยอิงจากข้อมูลเชิงประจักษ์ และสนับสนุนการประยุกต์ใช้เทคโนโลยีสมัยใหม่ในการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนอย่างมีประสิทธิผลในบริบทของการเรียนรู้ภาษาที่สอง
Chiang Mai University. Library
Address: CHIANG MAI
Email: cmulibref@cmu.ac.th
Role: Advisor
Role: Advisor
Role: Advisor
Created: 2025
Modified: 2568-11-15
Issued: 2025-11-08
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
DegreeName: Master of Arts
©copyrights Chiang Mai University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 652832064.pdf 4.2 MB
ใช้เวลา
0.037511 วินาที

Sun, Jinjing
Title Contributor Type
Study and design prototype to promote Chinese speaking skills for international students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Sun, Jinjing
Krittawaya Thongkoo
Kannika Daungcharone
Pakinee Ariya
วิทยานิพนธ์/Thesis
Krittawaya Thongkoo
Title Creator Type and Date Create
Evaluating the effectiveness of the hong en literacy application in enhancing chinese listening skills among primary school students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Krittawaya Thongkoo
Yan, Wu
วิทยานิพนธ์/Thesis
Game design and development to promote Chinese vocabulary learning skills with wordwall
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Krittawaya Thongkoo;Kannika Daungcharone;Pakinee Ariya
Fen, Li
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Study of applying ChatGPT to assist learning Chinese translation for international students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kannika Daungcharone;Krittawaya Thongkoo;Pakinee Ariya
Chen, Yanjun
วิทยานิพนธ์/Thesis
Study and design prototype to promote Chinese speaking skills for international students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Krittawaya Thongkoo;Kannika Daungcharone;Pakinee Ariya
Sun, Jinjing
วิทยานิพนธ์/Thesis
Kannika Daungcharone
Title Creator Type and Date Create
Game design and development to promote Chinese vocabulary learning skills with wordwall
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Krittawaya Thongkoo;Kannika Daungcharone;Pakinee Ariya
Fen, Li
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Study of applying ChatGPT to assist learning Chinese translation for international students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kannika Daungcharone;Krittawaya Thongkoo;Pakinee Ariya
Chen, Yanjun
วิทยานิพนธ์/Thesis
Study and design prototype to promote Chinese speaking skills for international students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Krittawaya Thongkoo;Kannika Daungcharone;Pakinee Ariya
Sun, Jinjing
วิทยานิพนธ์/Thesis
Utilizing memrise application to promote Chinese-speaking learning achievement for international students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kannika Daungcharone
Xia, Shengrong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Pakinee Ariya
Title Creator Type and Date Create
Analysis of Chinese tourists behavior for Thai shopping mall advertisement design
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoommhiphat Pongpruttikul;Pakinee Ariya;Danaitun Pongpatcharatrontep
Min Min
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of importing certified process on processing fruits to China for Thai SMEs
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Pakinee Ariya;Danaitun Pongpatcharatrontep
Zhuang Hao
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Study of customer behavior through buying cosmetic products for designing the knowledge map for Thai cosmetic sellers
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Pakinee Ariya
He, Hairui
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Knowledge model of Chinese language for Chinese e-commerce platform of thai smes entrepreneur
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Pakinee Ariya
Yuqi Zhou
วิทยานิพนธ์/Thesis
Game design and development to promote Chinese vocabulary learning skills with wordwall
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Krittawaya Thongkoo;Kannika Daungcharone;Pakinee Ariya
Fen, Li
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Study of applying ChatGPT to assist learning Chinese translation for international students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kannika Daungcharone;Krittawaya Thongkoo;Pakinee Ariya
Chen, Yanjun
วิทยานิพนธ์/Thesis
Study and design prototype to promote Chinese speaking skills for international students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Krittawaya Thongkoo;Kannika Daungcharone;Pakinee Ariya
Sun, Jinjing
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 60
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,727
รวม 3,787 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 181,545 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 657 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 610 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 89 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 11 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 9 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 7 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 3 ครั้ง
รวม 182,931 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.101