แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Extending participatory methods to digital environments for displaced communities : assessing how the Lemi Chin can collaborate toward literacy development goals
การขยายวิธีการแบบมีส่วนร่วมไปยังสภาพแวดล้อมดิจิทัลสำหรับชุมชนพลัดถิ่น : การประเมินวิธีการของชาวเลมิฉิ่นในการร่วมมือกันเพื่อบรรลุเป้าหมายการพัฒนาการรู้หนังสือ

Name: Bishe
Organization : Payap University. Department of Linguistics
LCSH: Lemi Chin (Southeast Asian people) -- Literacy programs
LCSH: Literacy -- Social aspects
Classification :.DDC: 410
Abstract: This study aims to extend participatory methods in a digital environment to 1) determine the Lemi people's goals in literacy development, 2) determine how they can achieve those goals, and 3) evaluate the effectiveness of the PM tools used — specifically, their effectiveness in a) facilitating discussion of the issues and b) arriving at decisions that are likely to be followed and to be effective in achieving their purposes. Lemi people have recently been pressured to move to different parts of the world for political, economic, and educational reasons. This has impacted literacy programs for the Lemi language. This research offers a valuable model for other communities facing similar challenges. Previous studies on literacy development have used participatory methods (PM) tools, but the displacement of the Lemi community has made it challenging to engage with them using traditional in-person approaches. While various tools for online collaboration exist, there is a lack of research evaluating their effectiveness in facilitating community-based literacy programs. Therefore, the primary objective of this study is to explore strategies for facilitating literacy development in diaspora contexts, taking into account the unique challenges faced by the Lemi people. The investigation examines literacy development goals, available resources, and barriers to implementation across three diverse locations: an urban center in Myanmar, a diaspora refugee community in India, and a diaspora migrant worker community in Malaysia. The study engaged community members in online activities to explore these themes in each location and collaboratively across locations. Ultimately, the findings of this study provide valuable insights and practical strategies for promoting literacy development in diaspora communities.
Payap University. Central Library
Address: CHIANG MAI
Email: napat_c@payap.ac.th
Role: Advisor
Created: 2025
Modified: 2568-10-01
Issued: 2025-10-01
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
CallNumber: TH. 410 B622E 2025
eng
DegreeName: Master of Arts
Descipline: Linguistics
©copyrights Payap University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 M159562.pdf 3.67 MB
ใช้เวลา
0.031697 วินาที

Bishe
Title Contributor Type
Extending participatory methods to digital environments for displaced communities : assessing how the Lemi Chin can collaborate toward literacy development goals
มหาวิทยาลัยพายัพ
Bishe
Ikeda, Elissa
วิทยานิพนธ์/Thesis
Ikeda, Elissa
Title Creator Type and Date Create
A sociolinguistic study of the vitality of Anung (Anong) in Myanmar
มหาวิทยาลัยพายัพ
Ikeda, Elissa A.
Nye Wu
วิทยานิพนธ์/Thesis
Language attitudes among Agusan Manobo speakers in the Philippines
มหาวิทยาลัยพายัพ
Ikeda, Elissa A.
Campos, Rose Marie P.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Comparing the readability of syllable spacing and word spacing in Hmong Daw
มหาวิทยาลัยพายัพ
Ikeda, Elissa A.
Vitrano-Wilson, Seth
วิทยานิพนธ์/Thesis
The organization of discourse in Thai sermons
มหาวิทยาลัยพายัพ
Ikeda, Elissa
Cork, Eliason
วิทยานิพนธ์/Thesis
Extending participatory methods to digital environments for displaced communities : assessing how the Lemi Chin can collaborate toward literacy development goals
มหาวิทยาลัยพายัพ
Ikeda, Elissa
Bishe
วิทยานิพนธ์/Thesis
A phonological description of Katu and an acoustic investigation of emergent register properties associated with onset voicing
มหาวิทยาลัยพายัพ
Ikeda, Elissa
Skeene, Samuel
วิทยานิพนธ์/Thesis
Integrating pictures, cards, and software in participatory linguistic analysis : tools for orthography development workshops in Southeast Asia
มหาวิทยาลัยพายัพ
Ikeda, Elissa
Dryjanski, Caroline
วิทยานิพนธ์/Thesis
A facilitator guide to raising phonological awareness for orthography development and preliteracy
มหาวิทยาลัยพายัพ
Ikeda, Elissa
Yuwarin Lanak
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 20
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 6,018
รวม 6,038 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 294,737 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,270 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 145 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 23 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 11 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 9 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 4 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
รวม 296,200 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.33