Abstract:
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาระดับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด ของผู้บริโภค
ทุเรียนในอำเภอหลังสวน จังหวัดชุมพร 2) ศึกษาระดับการตัดสินใจซื้อทุเรียน ของผู้บริโภคในอำเภอหลังสวน จังหวัดชุมพร และ 3) ศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อทุเรียนของผู้บริโภคในอำเภอหลังสวน จังหวัดชุมพร กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้บริโภคที่มาซื้อทุเรียนจากสวน ที่อาศัยอยู่ในเขตอําเภอหลังสวน จังหวัดชุมพร จำนวน 385 คน การเลือกกลุ่มตัวอย่างด้วยวิธีการสุ่มตัวอย่างแบบสะดวก เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามมีความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ 0.953 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์สมการถดถอยพหุคูณ ผลการศึกษาพบว่า 1) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดของผู้บริโภคทุเรียนในอำเภอหลังสวน จังหวัดชุมพร ภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด ด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ ด้านราคา 2) ระดับความคิดเห็นเกี่ยวกับการตัดสินใจซื้อทุเรียน ของผู้บริโภคในอำเภอหลังสวน จังหวัดชุมพร ภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด ด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ ด้านการรับรู้ปัญหา และ 3) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และด้านส่งเสริมทางการตลาด ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อทุเรียน ของผู้บริโภคในอำเภอหลังสวน จังหวัดชุมพร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
This research aimed to (1) study the level of marketing mix factors among
durian consumers in Lang Suan District, Chumphon Province, (2) study the level of
purchase decision-making among durian consumers in the same area, and (3) examine which marketing mix factors influence the purchase decisions of durian consumers in Lang Suan District, Chumphon Province. The sample consisted of 385 consumers who purchased durians directly from orchards and resided in Lang Suan District, Chumphon Province. The sample was selected through convenience sampling. The research instrument was a questionnaire with an overall reliability coefficient of 0.953. The statistical methods used for data analysis included frequency, percentage, mean, standard deviation, and multiple regression analysis.
The findings revealed that (1) the overall level of marketing mix factors among
durian consumers in Lang Suan was at the highest level, with price being the factor with the highest mean score, (2) the overall level of purchase decision-making was also at the highest level, with problem recognition receiving the highest average score, and (3) the marketing mix components product, price, distribution channel and promotion were found to significantly influence the purchase decisions of durian consumers in Lang Suan District, Chumphon Province, at the 0.05 statistical significance level