แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

สภาพ ปัญหา และแนวทางแก้ไขปัญหาการจัดการเรียนการสอนในสถานการณ์ การแพร่ระบาดของเชื้อไวรัสโคโรนา โควิด-19 ของโรงเรียนในสังกัด สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครพนม เขต 1
SITUATIONS, PROBLEMS AND GUIDELINES FOR PROBLEMS SOLVING OF INSTRUCTIONAL MANAGEMENT IN PANDEMIC OF CORONAVIRUS DISEASE COVID-19 OF SCHOOLS UNDER THE NAKHON PHANOM PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 1

keyword: การจัดการเรียน
ThaSH: การจัดการเรียนการสอน
Classification :.DDC: 371.3
Abstract: สถานการณ์การแพร่ระบาดของเช้ือไวรัสโคโรนา โควิด-19 ส่งผลกระทบทำให้ทั่วโลก ประสบปัญหาด้านสาธารณสุขเศรษฐกิจรวมท้งัปัญหาด้านการศึกษา ทำให้ไม่สามารถจัดการเรียน การสอนได้อย่างปกติการศึกษาคร้ังนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ(1) ศึกษาและเปรียบเทียบสภาพการจัดการ เรียนการสอนในช่วงสถานการณ์การแพร่ระบาดของเชื่อไวรัสโคโรนาโควิด-19ของโรงเรียน ในสังกดัสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครพนม เขต 1จำแนกตามสถานภาพและขนาด ของโรงเรียน (2) ศึกษาปัญหาและแนวทางการแก้ปัญหา การจัดการเรียนการสอนในช่วงสถานการณ์ การแพร่ระบาดของเชื้อไวรัสโคโรนา โควิด-19กลุ่มตัวอย่างไดแ้ก่ผบู้ริหารสถานศึกษาและครู 294คน กำหนดขนาดกลุ่มตวัอยา่ งโดยใชเ้กณฑร์้อยละได้มาโดยการสุ่มแบบแบ่งชั้นเครื่องมือที่ใช้ เป็นแบบสอบถามประมาณค่า 5ระดับและค าถามปลายเปิ ด จ านวน 1 ฉบับ มีค่าดัชนีความสอดคล้อง อยู่ระหว่าง .80 -1.00 มีค่าอ านาจจ าแนกรายข้ออยู่ระหว่าง .28 - .78และค่าความเชื่อมนั่ ท้งัฉบบั เท่ากับ .92 สถิติที่ใช้ไดแ้ก่ร้อยละค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ทดสอบสมมติฐานโดยใช้ค่าที แบบ Independent Samples และการวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบทางเดียว ผลการวิจัย พบว่า (1) สภาพการจัดการเรียนการสอนในช่วงสถานการณ์การแพร่ระบาด ของเชื้อไวรัสโคโรนา โควิด-19ของโรงเรียนอยู่ในระดับมากทุกด้าน ผลการเปรียบเทียบจำแนก ตามสถานภาพและขนาดของโรงเรียน พบว่าโดยรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 (2) ปัญหาด้านการจัดการเรียนการสอนในสถานการณ์โควิด-19ของโรงเรียน 1) ด้านการจัดการเรียน การสอนที่โรงเรียนตามปกติ นักเรียนมีความเสี่ยงต่อการติดโรคโควิด-19 สูง 2) ด้านการจัดการเรียน การสอนผ่านโทรทัศน์ นักเรียนไม่มีอุปกรณ์ในการเรียนผ่านทางโทรทัศน์ 3) ด้านการจัดการเรียน การสอนทางอินเทอร์เน็ต นักเรียนไม่มีอุปกรณ์ในการเรียนทางอินเทอร์เน็ต 4) ด้านการจัดการเรียน การสอนตามความต้องการ นักเรียนมีอุปกรณ์ในการเรียนไม่เพียงพอ และไม่สามารถใช้งานได้ ในบางแอปพลิเคชัน 5) ด้านการจัดการเรียนการสอนที่บ้าน ผู้ปกครองไม่มีเวลาอยู่กับนักเรียน และไม่สามารถให้ค าปรึกษาขณะที่นักเรียนท ากิจกรรมการเรียนได้ ส่วนแนวทางแก้ไขปัญหา 1) ด้านการจัดการเรียนการสอนที่โรงเรียนตามปกติ โรงเรียนควรกำหนดข้อปฏิบัติเพื่อความปลอดภัย ตามที่ ศบค.จังหวัดก าหนด 2) ด้านการจัดการเรียนการสอนผ่านโทรทัศน์ ควรนำนักเรียนไปเรียน กับเพื่อนที่มีอุปกรณ์ครบ และครูออกเยี่ยมบ้านนักเรียนเป็นประจำ 3) ด้านการจัดการเรียนการสอน ทางอินเทอร์เน็ต ครูควรขอความร่วมมือกับผู้ปกครองให้นักเรียนใช้โทรศัพท์ของผู้ปกครองเพื่อใช้ใน การเรียน หรือให้นักเรียนไปเรียนกับเพื่อนที่มีบ้านอยู่ใกล้กัน 4) ด้านการจัดการเรียนการสอนตาม ความต้องการ ครูควรแนะนำแอปพลิเคชันที่อุปกรณ์นักเรียนสามารถใช้ได้ หรือจัดทำเอกสาร และใบงานแจกให้นักเรียนเป็นรายสัปดาห์ 5) ด้านการจัดการเรียนการสอนที่บ้าน ครูควรขอความ ร่วมมือกับผู้ปกครองให้ช่วยดูแลนักเรียนในเวลาที่นักเรียนทำกิจกรรมการเรียน ซึ่งอาจจะเป็นเวลา ที่ผู้ปกครองว่างหลังจากการทำงาน
Abstract: The pandemic situations of Coronavirus Disease COVID-19 affect the global problems of public health, economy, including problems with education making it impossible for instructional management normally. The purposes of this research were (1) to study and compare situations of the instructional management in pandemic of Coronavirus Disease COVID-19 of schools under the Nakhon Phanom Primary Educational Service Area Office 1 classified by status and school size, and (2) to study the problems and some guidelines of the instructional management in pandemic of Coronavirus Disease COVID-19. The samples used were 294 school administrators and teachers with followed the proportion using the percentage criteria, and they were selected by Stratified Random Sampling. The instrument employed was a five-rating scale questionnaire and its open-end questions with the index of item congruence (IC) between .80-1.00, the discrimination between .28 - .78, and the reliability of .92. The statistics employed were percentage, mean, standard deviation, t-test (Independent Samples), and One-way analysis of variance analysis. The results were found that (1) situations of the instructional management in pandemic of Coronavirus Disease COVID-19 of schools in overall were at a high level. The results of comparison by status and school size found that the overall difference was statistically significant at .01 level. (2) Problems of the instructional management in pandemic of Coronavirus Disease COVID-19 of schools suggested 5 items as follows: 1) On-site education, students were at high risk of covid-19 injection. 2) On-air education, students did not have any equipment to study via television such as set-top box, satellite dish and television. 3) On-line education, students did not have enough equipment to study via internet. 4) On-demand education, students had insufficient learning equipment and some applications cannot be used. And 5) On-hand education, parents were unable to be with students and advised while the students doing activities. The guidelines for problems solving of instructional management as follows: 1) On-site education, school should establish safety guidelines according to the Center for COVID-19 Situation Administration Nakhon Phanom Province. 2) On-air education, teachers should accompany students to study with friends who have fully equipment and regularly visit students’ homes. 3) On-line education, teachers should ask their parents for allowing students to use their parents' smartphones for studying or allowing students to go to study with friends who live nearby their houses. 4) On-demand education, teachers should suggest the applications that proper for student device or providing weekly paperwork and worksheets to students. And 5) On-hand education, teachers should ask for cooperation with their parents to advise students when there are some activities on learning time, they might do it when they are free from their work.
มหาวิทยาลัยนครพนม. สำนักวิทยบริการ
Address: นครพนม
Email: netprommin2518@npu.ac.th
Role: อาจารย์ที่ปรึกษา
Created: 30-0
Modified: 2568-09-30
Issued: 2568-09-30
งานวิจัย/Research report
application/pdf
CallNumber: นครพนม
tha
©copyrights มหาวิทยาลัยนครพนม
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 arc7.pdf 4.63 MB
ใช้เวลา
0.029865 วินาที

ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร. สุมาลี ศรีพุทธรินทร์
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,567
รวม 2,568 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 82,718 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 42 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 16 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 1 ครั้ง
รวม 82,777 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.104