แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Exploring the adoption of AI-powered translation tools to enhance intercultural communication competence of Chinese students in Thailand
การสำรวจการนำเครื่องมือแปลที่ขับเคลื่อนด้านเอไอมาใช้เพื่อเพิ่มความสามารถในการสื่อสารระหว่างวัฒนธรรมของนักเรียนชาวจีนในประเทศไทย

Name: Wang, Qin
LCSH: Machine translating
LCSH: Language and languages -- Data processing
LCSH: Artificial intelligence -- Data processing
LCSH: Artificial intelligence
LCSH: Cross-cultural studies
Abstract: This study investigates the enhancement of intercultural communication competence among Chinese students in Thailand through AI-powered translation tools, proposing an innovative UTAUT-SECI framework that integrates the UTAUT and the Socialization, Externalization, Combination, Internalization (SECI) model. Using a mixed-methods approach, the study surveyed 212 Chinese students, conducted focus group interviews with four experts, and analyzed WeChat text data to address three objectives: identifying adoption factors, enhancing cross-cultural competence, and developing an optimal communication model. Findings reveal that facilitating conditions and effort expectancy drive tool adoption, while cultural insensitivity limits performance expectancy. The SECI model transforms tacit cultural knowledge into explicit skills, fostering linguistic, cultural, technical, and social competences. The UTAUT-SECI framework addresses these barriers through culturally adaptive tools, intuitive interfaces, peer networks, and training workshops, offering a scalable solution for multicultural education. Theoretical contributions include extending UTAUT and SECI to cross-cultural contexts, while practical implications support Thai universities in integrating AI tools for academic and social inclusion. Limitations include technical delays in real-time translation and a geographically limited sample, suggesting future research into advanced NLP models and broader populations. This study provides a pioneering model for leveraging AI in cross-cultural education, with potential applications across ASEAN contexts.
Abstract: และความคาดหวังของการนำเครื่องมือใช้ ในขณะที่พบข้อจำกัดของประสิทธิภาพด้านวัฒนธรรมในแบบจำลองของ SECI สามารถแปลงความรู้ทางวัฒนธรรมได้อย่างชัดเจนและส่งเสริมความสามารถทางด้านภาษา วัฒนธรรม ความเชี่ยวชาญเฉพาะด้าน และสังคมในส่วนของโครงสร้าง UTAUT-SECI จัดการกับอุปสรรคข้างต้นผ่านเครื่องมือที่สามารถปรับตามวัฒนธรรม อินเตอร์เฟซที่ใช้งานง่าย เชื่อมต่อกันเป็นโครงข่าย และผ่านการอบรม สามารถเสนอวิธีแก้ไขปัญหาที่ปรับแต่งได้สำหรับการศึกษาในระดับพหุวัฒนธรรมผลประกอบการทางทฤษฎีประกอบไปด้วย การขยาย UTAUT และ SECI ไปสู่การใช้งานในบริบทที่ต่างกันในแต่ละวัฒนธรรม ในขณะที่ผลทางการปฏิบัติได้สนับสนุนมหาวิทยาลัยในไทยในการนำเครื่องมือทางเอไอมาใช้ในการเรียนการสอนและการรวมกลุ่มทางสังคมในส่วนของข้อจำกัดของงานวิจัยประกอบไปด้วย ความล่าช้าของเทคนิคในการแปลภาษาแบบ real-time และ ขอบเขตจำกัดทางด้านถิ่นที่อยู่อาศัยของผู้ทดสอบ ในส่วนของการศึกษาในอนาคตควรวิจัยเพิ่มเติมในส่วนของแบบจำลองการประมวลผลภาษาธรรมชาติ และขยายขอบเขตผู้ทดสอบให้มากขึ้นงานวิจัยครั้งนี้นำเสนอแบบจำลองการบุกเบิกการใช้ประโยชน์จากเอไอในการสื่อสารระหว่างวัฒนธรรมต่างๆ รวมถึงขยายผลประยุกต์ในระดับของอาเซียนได้และความคาดหวังของการนำเครื่องมือใช้ ในขณะที่พบข้อจำกัดของประสิทธิภาพด้านวัฒนธรรมในแบบจำลองของ SECI สามารถแปลงความรู้ทางวัฒนธรรมได้อย่างชัดเจนและส่งเสริมความสามารถทางด้านภาษา วัฒนธรรม ความเชี่ยวชาญเฉพาะด้าน และสังคมในส่วนของโครงสร้าง UTAUT-SECI จัดการกับอุปสรรคข้างต้นผ่านเครื่องมือที่สามารถปรับตามวัฒนธรรม อินเตอร์เฟซที่ใช้งานง่าย เชื่อมต่อกันเป็นโครงข่าย และผ่านการอบรม สามารถเสนอวิธีแก้ไขปัญหาที่ปรับแต่งได้สำหรับการศึกษาในระดับพหุวัฒนธรรมผลประกอบการทางทฤษฎีประกอบไปด้วย การขยาย UTAUT และ SECI ไปสู่การใช้งานในบริบทที่ต่างกันในแต่ละวัฒนธรรม ในขณะที่ผลทางการปฏิบัติได้สนับสนุนมหาวิทยาลัยในไทยในการนำเครื่องมือทางเอไอมาใช้ในการเรียนการสอนและการรวมกลุ่มทางสังคมในส่วนของข้อจำกัดของงานวิจัยประกอบไปด้วย ความล่าช้าของเทคนิคในการแปลภาษาแบบ real-time และ ขอบเขตจำกัดทางด้านถิ่นที่อยู่อาศัยของผู้ทดสอบ ในส่วนของการศึกษาในอนาคตควรวิจัยเพิ่มเติมในส่วนของแบบจำลองการประมวลผลภาษาธรรมชาติ และขยายขอบเขตผู้ทดสอบให้มากขึ้นงานวิจัยครั้งนี้นำเสนอแบบจำลองการบุกเบิกการใช้ประโยชน์จากเอไอในการสื่อสารระหว่างวัฒนธรรมต่างและความคาดหวังของการนำเครื่องมือใช้ ในขณะที่พบข้อจำกัดของประสิทธิภาพด้านวัฒนธรรมในแบบจำลองของ SECI สามารถแปลงความรู้ทางวัฒนธรรมได้อย่างชัดเจนและส่งเสริมความสามารถทางด้านภาษา วัฒนธรรม ความเชี่ยวชาญเฉพาะด้าน และสังคมในส่วนของโครงสร้าง UTAUT-SECI จัดการกับอุปสรรคข้างต้นผ่านเครื่องมือที่สามารถปรับตามวัฒนธรรม อินเตอร์เฟซที่ใช้งานง่าย เชื่อมต่อกันเป็นโครงข่าย และผ่านการอบรม สามารถเสนอวิธีแก้ไขปัญหาที่ปรับแต่งได้สำหรับการศึกษาในระดับพหุวัฒนธรรมผลประกอบการทางทฤษฎีประกอบไปด้วย การขยาย UTAUT และ SECI ไปสู่การใช้งานในบริบทที่ต่างกันในแต่ละวัฒนธรรม ในขณะที่ผลทางการปฏิบัติได้สนับสนุนมหาวิทยาลัยในไทยในการนำเครื่องมือทางเอไอมาใช้ในการเรียนการสอนและการรวมกลุ่มทางสังคมในส่วนของข้อจำกัดของงานวิจัยประกอบไปด้วย ความล่าช้าของเทคนิคในการแปลภาษาแบบ real-time และ ขอบเขตจำกัดทางด้านถิ่นที่อยู่อาศัยของผู้ทดสอบ ในส่วนของการศึกษาในอนาคตควรวิจัยเพิ่มเติมในส่วนของแบบจำลองการประมวลผลภาษาธรรมชาติ และขยายขอบเขตผู้ทดสอบให้มากขึ้นงานวิจัยครั้งนี้นำเสนอแบบจำลองการบุกเบิกการใช้ประโยชน์จากเอไอในการสื่อสารระหว่างวัฒนธรรมต่างๆ รวมถึงขยายผลประยุกต์ในระดับของอาเซียนได้
Chiang Mai University. Library
Address: CHIANG MAI
Email: cmulibref@cmu.ac.th
Role: Advisor
Created: 2025
Issued: 2025-09-23
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
DegreeName: Master of Science
©copyrights Chiang Mai University
RightsAccess:
ใช้เวลา
0.013914 วินาที

Wang, Qin
Title Contributor Type
Exploring the adoption of AI-powered translation tools to enhance intercultural communication competence of Chinese students in Thailand
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wang, Qin
Chalermpon Kongjit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Chalermpon Kongjit
Title Creator Type and Date Create
Data-Driven customer relationship management strategy for Chinese customers toward Thai products purchasing through cross-border E-commerce
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chalermpon Kongjit
Dong, Zhaorui
วิทยานิพนธ์/Thesis
Developing Competency Model to Enhance Knowledge Management Program
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoomhiphat Mingmalairaks;Acrapol Nimmolrat;Chalermpon Kongjit
Wang Yujia
วิทยานิพนธ์/Thesis
Designing a Compilation Process for Handbook of Chinese for Specific Purposes for Trade Exhibition
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Danaitun Pongpatcharatrontep;Chalermpon Kongjit
Gao Min
วิทยานิพนธ์/Thesis
Design Model Tour Bus Route in Chiang Mai City for Chinese Independent Tourists
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoomhiphat Mingmalairks;Danaitun Pongpatcharatrontep;Chalermpon Kongjit
Li Jinghua
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of Job Analysis Model for Nursing Personnel in Health Resort
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Ouyporn tonmukayakul;Atichart Harncharnchai;Chalermpon Kongjit
Chen, Xiaoqiong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Customer knowledge creation in service quality for vivo bene to attract Chinese tourists
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Acrapol Nimmolrat;Chalermpon Kongjit
Ji Ping
วิทยานิพนธ์/Thesis
Contemporary art museum promotional strategy development through creative problem solving
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Acrapol Nimmolrat;Chalermpon Kongjit
Yang Han
วิทยานิพนธ์/Thesis
Thai law and regulation knowledge base for chinese souvenir shop investors
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Danaitun Pongpatcharatrontep;Chalermpon Kongjit
Zhang Hong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Customer knowledge management on chinese tourist shopping behavior factors
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Pitipong Yodmongkol;Chalermpon Kongjit
Zhao Biyue
วิทยานิพนธ์/Thesis
Knowledge mapping of Thailand visa application for long-stay Chinese citizen
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chalermpon Kongjit
Yanbo Huang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development a teaching model with the application of flipped classroom to improve students speaking skill
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chalermpon Kongjit
Cheng, Yu
วิทยานิพนธ์/Thesis
Thai to Chinese translation framework for Thai dishes
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chalermpon Kongjit
Zhenyu, Chen
วิทยานิพนธ์/Thesis
Developing a new teaching approach of Chinese characters for beginner level of Thai students in language training center
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chalermpon Kongjit
Xinyan, Ren
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of meditation services for Chinese meditate lovers
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chalermpon Kongjit
Zhang, Yi
วิทยานิพนธ์/Thesis
Online classroom management framework using personal knowledge management
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chalermpon Kongjit
Cao, Juanrui
วิทยานิพนธ์/Thesis
Exploration and exploitation of customer relationship management for Chinese consumer behavior within Xiaohongshu Online Platform
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chalermpon Kongjit
Jiachen Su
วิทยานิพนธ์/Thesis
Applying a cultural perspective to promote cross border e-commerce product sales for Chinese consumers
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chalermpon Kongjit
Zhiying, Liu
วิทยานิพนธ์/Thesis
Developing a service quality model for Chiang Mai Chinese restaurant
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chalermpon Kongjit
Wang, Han
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a spoken English teaching framework with the application of design thinking for junior high school English teachers
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chalermpon Kongjit
Zhang, Shiyi
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Comparative study of chatbots in terms of service function requirements and customer satisfaction according to the KANO model on the Sino-Thai E-commerce platforms
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chalermpon Kongjit
Li, Peiwen
วิทยานิพนธ์/Thesis
Elicitation and exploitation of Thai influencer\'s fan economy factors towards Chinese consumers purchasing behavior on Thai products
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chalermpon Kongjit
Huang, Haiwen
วิทยานิพนธ์/Thesis
Exploring the adoption of AI-powered translation tools to enhance intercultural communication competence of Chinese students in Thailand
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chalermpon Kongjit
Wang, Qin
วิทยานิพนธ์/Thesis
Optimizing health insurance selection for Chinese students using the SECI model
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chalermpon Kongjit
Chen, Yingfan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Applying lean forward learning online English education to improve students\' listening skill
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chalermpon Kongjit
Gui, Yingying
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 20
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,357
รวม 2,377 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 108,177 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,551 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 63 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 58 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 3 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 1 ครั้ง
รวม 109,853 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.28