Abstract:
การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาปัจจัยทางการตลาดของผู้ซื้อน้ำมันหล่อลื่น
รถจักรยานยนต์ของผู้บริโภคในจังหวัดสมุทรสาคร (2) ศึกษาการตัดสินใจซื้อน้ำมันหล่อลื่นรถจักรยานยนต์ของผู้บริโภคในจังหวัดสมุทรสาคร และ (3) ศึกษาปัจจัยทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อน้ำมันหล่อลื่นรถจักรยานยนต์ของผู้บริโภคในจังหวัดสมุทรสาคร กลุ่มตัวอย่างเป็นเจ้าของรถจักรยานยนต์หรือผู้ขับขี่รถจักรยานยนต์ที่อาศัยอยู ่ในจังหวัดสมุทรสาคร จำนวน 385 คน เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามมีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ 0.932 สถิติที่
ใช้ ได้แก่ ค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและวิเคราะห์สมการถดถอยพหุคูณ ผลการศึกษา พบว่า (1) ความคิดเห็นเกี่ยวกับปัจจัยทางการตลาดของผู้ซื้อน้ำมันหล่อลื่น รถจักรยานยนต์ของผู้บริโภคในจังหวัดสมุทรสาคร ภาพรวมมีค่าเฉลี่ยอยู ่ในระดับมาก โดยด้านที่มีความคิดเห็นสูงสุด คือ ด้านผลิตภัณฑ์ (2) ความคิดเห็นเกี่ยวกับการตัดสินใจซื้อน้ำมันหล่อลื่นรถจักรยานยนต์ของผู้บริโภคในจังหวัดสมุทรสาคร ภาพรวมมีค่าเฉลี่ยอยู ่ในระดับมาก โดยด้านที่มีความคิดเห็นสูงสุด คือ ด้านประเมินทางเลือก และ (3) ปัจจัยทางการตลาด ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และด้านผลิตภัณฑ์ มีผลต่อการตัดสินใจซื้อน้ำมันหล่อลื่นรถจักรยานยนต์ของผู้บริโภคในจังหวัดสมุทรสาคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
The objectives of this research were to (1) study the marketing factors influencing the purchase of motorcycle lubricants by consumers in Samut Sakhon province, (2) analyze the decision-making process of consumers in purchasing motorcycle
lubricants, and (3) identify the marketing factors that influenced these decisions.
The sample group consisted of 385 motorcycle owners or riders residing in Samut Sakhon province. The research employed a questionnaire with an overall reliability
of 0.932. Statistical tools included frequency, percentage, mean, standard deviation, and multiple regression analysis. The findings revealed that (1) consumers' opinions regarding marketing factors for motorcycle lubricant purchases in Samut Sakhon province had a high overall average. Among these factors, product attributes were rated the highest. (2) Opinions on the decision-making process for purchasing motorcycle lubricants in the province were also at a high level on average. The highest rated factor in this category was the evaluation of alternatives. (3) Marketing factors, including price, distribution channels, and product attributes, were found to have a statistically significant influence on the purchase decision of motorcycle lubricants at the 0.05 level.