แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Queering the school: transformative space and shifting gender powers among Thai secondary school students
กระทำความเควียร์ในโรงเรียน: พื้นที่แห่งความเปลี่ยนแปลงและการผันแปรอำนาจแห่งเพศของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาของไทย

LCSH: Students -- Sex differences
LCSH: Sex -- Social aspects
LCSH: Queer -- Social spaces
Abstract: This dissertation aims to study the heteronormative cultivation that had been performed through school practices and mechanisms. It also seeks to investigate the negotiation against heteronormativity performed by the students. By applying different views on the space-related theory, this study questions if the gender powers embedded within the school space where conservatism and heteronormativity had been dominated can be transformed into queer-friendly space. With the hint of the occurrence of the political turmoil of 2020, which affected the perception on gender equality and rights among students, a year-long school-based ethnography has been conducted alongside online-based ethnography, in-depth interviews and focus groups. Although the political movements ceased about two years ago, the results showed that gender practices had been tied to field-implicit macro-politics. The agents within the school, including conservative senior teachers and officials with school authority, junior teachers who were queer-friendly and pursued bureaucratic changes, and students who were positioned at the bottom of the school hierarchy, engaged in different practices to reinforce or challenge heteronormativity. The key to challenge heteronormativity within the school space is the alteration of agents’ lasting habitus, which occurred through different engagement with the school authority. Students acknowledged and engaged in different practices, varying with the prevailing spatialities at that time in three forms: 1) conforming to the authority, 2) evading the authority, and 3) resisting the authority. The conforming and evading engagement has been observed and found in school-based practices within the authority-dominated spatialities, while the resisting engagement has been found online, where their gender expressions were fully in their control as the students were the creators of their own spatialities. With multi-platform uses, online spaces offered students queer-scalable sociality where trust and collective experiences served as tokens to access each layer of gender expression display. Moreover, online sociality can be extended into intimated groups’ school daily practices. This sheds light on the emergence of new categories of Queer Transformative Spaces: 1) homosocial online spaces and 2) everyday practices of the intimated groups.
Abstract: ดุษฎีนิพนธ์นี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากระบวนการอบรมบ่มเพาะอุดมการณ์รักต่างเพศผ่านปฏิบัติการและกลวิธีของโรงเรียน และยังสำรวจการต่อสู้ต่อรองของนักเรียนที่มีต่ออุดมการณ์รักต่างเพศอีกด้วย โดยอาศัยแนวคิดเกี่ยวกับพื้นที่ที่แตกต่างกัน การศึกษานี้ตั้งคำถามต่ออำนาจแห่งเพศที่ฝังอยู่ในพื้นที่ที่อุดมการณ์อนุรักษ์นิยมและอุดมการณ์รักต่างเพศมีอำนาจนำว่าสามารถเปลี่ยนแปลงไปสู่พื้นที่ที่เป็นมิตรต่อความหลากหลายทางเพศได้หรือไม่ จากเงื่อนไขทางประวัติศาสตร์ของพื้นที่ที่ผ่านปรากฏการณ์ทางการเมืองในปี พ.ศ. 2563 ซึ่งส่งผลกระทบต่อมุมมองเกี่ยวกับความเท่าเทียมทางเพศและสิทธิทางเพศในกลุ่มนักเรียน การศึกษาครั้งนี้จึงใช้วิธีชาติพันธุ์วรรณนาในพื้นที่โรงเรียนเป็นเวลา 1 ปี ควบคู่ไปกับวิธีชาติพันธุ์วรรณนาออนไลน์ การสัมภาษณ์เชิงลึก และการสนทนากลุ่ม ผลการศึกษาพบว่าปฏิบัติการต่าง ๆ ของนักเรียนมีความเกี่ยวพันกับอุดมการณ์การเมืองในระดับมหภาคที่แฝงฝังอยู่ในพื้นที่สนามแม้ว่าการชุมนุมทางการเมืองจะไม่ปรากฏในพื้นที่กว่า 2 ปีแล้ว ผู้กระทำการในพื้นที่อันประกอบด้วย 1) ครูและผู้บริหารอาวุโสอนุรักษ์นิยมที่มีอำนาจของทางการ 2) ครูรุ่นใหม่ที่เป็นมิตรต่อความหลากหลายทางเพศและต้องการเห็นความเปลี่ยนแปลงในระบบราชการ และ 3) กลุ่มนักเรียนที่เป็นฐานของระดับขั้นอำนาจในโรงเรียน ซึ่งผู้กระทำการทั้ง 3 กลุ่มต่างแสดงปฏิบัติการที่แตกต่างกันเพื่อธำรงรักษาหรือท้าทายอุดมการณ์รักต่างเพศ ปัจจัยสำคัญในการท้าทายอุดมการณ์รักต่างเพศในพื้นที่โรงเรียนคือการเปลี่ยนแปลงฮาบิทัสผลลัพธ์ของผู้กระทำการ ซึ่งเกิดจากการเกี่ยวพันกับอำนาจของโรงเรียนที่แตกต่างกันออกไป โดยนักเรียนจะดำเนินปฏิบัติการที่แตกต่างกันขึ้นอยู่กับว่าสถานการณ์ที่พวกเขาประสบอยู่นั้นเกิดขึ้นในความเป็นพื้นที่แบบใด โดยมีลักษณะการดำเนินการที่แตกต่างกัน 3 รูปแบบคือ 1) สยบยอมต่ออำนาจ 2) หลบเลี่ยงอำนาจ และ 3) ท้าทายอำนาจ การสยบยอมต่ออำนาจและการหลบเลี่ยงอำนาจนั้นเกิดขึ้นในความเป็นพื้นที่ที่ถูกกำหนดโดยผู้มีอำนาจนำในพื้นที่โรงเรียน ในขณะเดียวกันการต่อต้านอำนาจปรากฏในพื้นที่ออนไลน์ ที่นักเรียนสามารถสร้างความเป็นพื้นที่ของตัวเองเพื่อแสดงออกซึ่งความเป็นเพศได้อย่างเต็มที่ โดยอาศัยการใช้สารพัดสื่อ พื้นที่ออนไลน์เอื้อให้เกิดความเป็นสังคมที่ปรับระดับได้แก่นักเรียน ซึ่งความเชื่อใจและประสบการณ์ร่วมเป็นค่าผ่านทางเพื่อเข้าถึงระดับชั้นต่าง ๆ ของการแสดงออกทางเพศของนักเรียน มากไปกว่านั้น ความเป็นสังคมในโลกออนไลน์ยังสืบต่อผ่านปฏิบัติการณ์เฉพาะกลุ่มในโลกแห่งความเป็นจริงได้ด้วย ซึ่งนำไปสู่การเกิดขึ้นของพื้นที่เปลี่ยนแปลงของเควียร์รูปแบบใหม่นั่นคือ 1) พื้นที่สังคมรวมหมู่ออนไลน์ และ 2) ปฏิบัติการในชีวิตประจำวันเฉพาะกลุ่ม
Chiang Mai University. Library
Address: CHIANG MAI
Email: cmulibref@cmu.ac.th
Role: Advisor
Role: Advisor
Role: Advisor
Created: 2025
Modified: 2025-08-31
Issued: 2025-08-31
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
©copyrights Chiang Mai University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 620451002.pdf 2.02 MB
ใช้เวลา
0.021318 วินาที

Lilit Worawutsunthorn
Title Contributor Type
Queering the school: transformative space and shifting gender powers among Thai secondary school students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Lilit Worawutsunthorn
Maliwan Senawong
Wasan Panyagaew
Kwanfa Sriprapandh
วิทยานิพนธ์/Thesis
Maliwan Senawong
Title Creator Type and Date Create
Queering the school: transformative space and shifting gender powers among Thai secondary school students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Maliwan Senawong;Wasan Panyagaew;Kwanfa Sriprapandh
Lilit Worawutsunthorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Wasan Panyagaew
Title Creator Type and Date Create
Voices from the Mekong : social networking and identity negotiation in the era of
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chayan Vaddhanaphuti;Wasan Panyagaew;Olivier Evrard
Pakakrong Makpun
วิทยานิพนธ์/Thesis
Shan on the move : negotiating identities through spatial practices among Shan cross-border migrants in Northern Thailand
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chayan Vaddhanaphuti;Wasan Panyagaew;Decha Tangseefa
Yasuda, Sachiko
วิทยานิพนธ์/Thesis
Returning Home: Place Reconstruction of Overseas Vietnamese in Danang, Vietnam
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Yos Santasombat;Wasan Panyagaew
Rattiya Songkhramwongsakul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Commoditization of culture and tourism development in an ethnic community : a case study of The Long-Necked Kayan (Padaung) in Mae Hong Son Province
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chayan Vaddhanaphuti;Wasan Panyagaew ;Chaiyan Rajchagool
Phone Myint Oo
วิทยานิพนธ์/Thesis
Cross-border production of watermelon in northwestern Laos
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Olivier Evrard;Jamaree Chiengthong;Wasan Panyagaew
Shion Fujita
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Practice of learning among Shan migrant workers in Chiang Mai City
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Niti Pawakapan;Chayan Vaddhanaphuti;Wasan Panyagaew
Kyaw Kyaw Min Htut
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Identity construction of Vietnamese-Lao in Lao PDR : a case study in Phonbok Village, Paksf District, Champasak Province
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Suchart Setthamalinee;Wattana Sugunnasil;Wasan Panyagaew
Kongkham Keoounvong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Singing for survival in the highlands of Cambodia: Tampuan revitalization of music as mediation and cultural reflexivity
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Yves Goudineau;Chayan Vaddhanaphuti;Wasan Panyagaew;Prasit Leepreecha;Amporn Jirattikorn
Todd Wayne Saurman
วิทยานิพนธ์/Thesis
Spatio-temporal and political-economic construction of Mae Sai border town
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kanokwan Manorom;Chusak Wittayapak;Jamaree Chiengthong;Amporn Jirattikorn;Wasan Panyagaew
Yuthpong chantrawarin
วิทยานิพนธ์/Thesis
Asianization, imaination, fan culture and cultural capial of Vietnamese youth : a case study of K-pop cover dance grpups in Hanoi
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Suriya Smutkupt;Amporn Jirattikorn;Wasan Panyagaew
Phan Thanh Thanh
วิทยานิพนธ์/Thesis
Lottery, media and uncertainty in the daily life of low-income housewives in Urban Pyay, Myanmar
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Jennifer Leehey;Wasan Panyagaew;Chayan Vaddhanaphuti
Mi, Mi Cho
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Votive phlaeng Khorat: the central state cultural appropriation and local responses
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chaiyan Rajchagool;Jamaree Chiengthong;Yos Santasombat;Apinya Fuengfusakul;Wasan Panyagaew
Pramote Pakdeenarong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Life on the trading platform: becoming an entrepreneurial machine of retail trader in the foreign exchange market
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Tatsuki Kataoka;Kengkij Kitirianglarp;Pinkaew Luangaramsri;Wasan Panyagaew;Kanokwan Somsirivarangkool
Teerapong Ketmanee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Ethnography of transportation and inter-city mobility between Chiang Rai city and its networked towns
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wasan Panyagaew; Pairote Kongtaweesak;Charn Panarut
Saowaree Chaiwan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Chiang Rai United football club: provincial identity in the making
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wasan Panyagaew;Chayan Vaddhanaphuti
Bisma Putra Sampurna
วิทยานิพนธ์/Thesis
Queering the school: transformative space and shifting gender powers among Thai secondary school students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Maliwan Senawong;Wasan Panyagaew;Kwanfa Sriprapandh
Lilit Worawutsunthorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Kwanfa Sriprapandh
Title Creator Type and Date Create
Queering the school: transformative space and shifting gender powers among Thai secondary school students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Maliwan Senawong;Wasan Panyagaew;Kwanfa Sriprapandh
Lilit Worawutsunthorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 13
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,050
รวม 3,063 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 232,292 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 409 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 325 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 171 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 71 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 28 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 9 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 7 ครั้ง
รวม 233,312 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.124