Abstract:
การวิจัยครั้งนี้เป็นงานวิจัยและพัฒนา มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาและพัฒนาแนวทางการส่งเสริมนิสิตนักศึกษาครูคณิตศาสตร์ให้ใช้เทคนิคการประเมินเพื่อการเรียนรู้ในระหว่างการฝึกประสบการณ์วิชาชีพด้วยกระบวนการนิเทศ แหล่งข้อมูลและกลุ่มเป้าหมายประกอบด้วยเอกสารและงานวิจัยที่เกี่ยวข้อง อาจารย์นิเทศก์ 1 คน อาจารย์พี่เลี้ยง 4 คน นิสิตครู 4 คน จากมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู สาขาวิชาคณิตศาสตร์ ณ โรงเรียนสาธิตแห่งมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ ศูนย์วิจัยและพัฒนาการศึกษา ในภาคต้นปีการศึกษา 2562 (2) ทดลองใช้แนวทางการส่งเสริมฯ ที่พัฒนาขึ้นเพื่อพัฒนาสมรรถนะในการใช้เทคนิคการประเมินเพื่อการเรียนรู้ และสังเคราะห์แนวทางปฏิบัติที่ดีในการส่งเสริมการใช้เทคนิคการประเมินเพื่อการเรียนรู้ในการพัฒนาผู้เรียน กลุ่มเป้าหมายประกอบด้วยอาจารย์นิเทศก์ 3 คน นักศึกษาครู 10 คน จากมหาวิทยาลัยรามคำแหง ฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู สาขาวิชาคณิตศาสตร์ ณ โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยรามคำแหง (ฝ่ายมัธยม) ปีการศึกษา 2562 เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสัมภาษณ์ แบบสังเกตการจัดการเรียนรู้ แบบสังเกตเพื่อประเมินสมรรถนะการประเมินเพื่อการเรียนรู้ แบบตรวจสอบเพื่อประเมินการปฏิบัติเทคนิคการประเมินเพื่อการเรียนรู้ และเอกสารรวบรวมสาระเกี่ยวกับการประเมินเพื่อการเรียนรู้ การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติภาคบรรยายและการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1. แนวทางการส่งเสริมนิสิตนักศึกษาให้ใช้เทคนิคการประเมินเพื่อการเรียนรู้ประกอบด้วยกระบวนการนิเทศที่ใช้ร่วมกับแนวคิดการโค้ช มีขั้นตอน คือ (1) การจัดประชุมวางแผนการนิเทศและการสร้างความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับการใช้เทคนิคการประเมินเพื่อการเรียนรู้ (2) การสังเกตและให้คำแนะนำในการจัดการเรียนรู้ การตั้งคำถาม และการบันทึกการเรียนรู้ และ (3) การประชุมสนทนาเพื่อให้ข้อมูลย้อนกลับจากผลการสังเกต การประเมินตนเอง และการประเมินโดยเพื่อน ผลการทดลองใช้กระบวนการนิเทศการจัดการเรียนรู้ พบว่านักศึกษาครูใช้เทคนิคประเมินเพื่อการเรียนรู้ระหว่างฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู ประกอบด้วย (1) การใช้ข้อตกลงระหว่างผู้สอนและผู้เรียน (2) การสังเกต (3) การตั้งคำถาม (4) การใช้การประเมินตนเองและการประเมินโดยเพื่อน (5) การบันทึกการเรียนรู้ (6) การให้ข้อมูลย้อนกลับ ซึ่งทุกเทคนิคการประเมินเพื่อการเรียนรู้มีการใช้อยู่ในระดับดีถึงดีมาก โดยนักศึกษาปฏิบัติเทคนิคการบันทึกการเรียนรู้ได้ในระดับดีมาก เมื่อเทียบกับการใช้เทคนิคการประเมินเพื่อการเรียนรู้อื่น ๆ รองลงมาคือเทคนิคการให้ข้อมูลย้อนกลับ นักศึกษาครูที่ผ่านกระบวนการนิเทศที่ส่งเสริมให้ใช้เทคนิคการประเมินเพื่อการเรียนรู้มีผลการฝึกประสบการณ์วิชาชีพครูระดับดีเยี่ยม และมีความคิดเห็นต่อการปฏิบัติเทคนิคประเมินเพื่อการเรียนรู้อยู่ในระดับดีถึงดีมาก ทั้งนี้นักเรียนที่เรียนผ่านการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ควบคู่การใช้เทคนิคการประเมินเพื่อการเรียนรู้ ผู้เรียนทุกคนผ่านเกณฑ์การประเมิน และมากกว่าร้อยละ 60 มีระดับผลการเรียนค่อนข้างดีถึงดีเยี่ยม
The purposes of this research were (1) to study and develop guidelines for promoting pre-service mathematics teachers to use techniques of assessment for learning during professional experience training through the supervision process.The data came from related documents and researches, and the target group consisted of1 lecturer, 4 mentors, and 4 pre-service mathematics teachers from Kasetsart University, practicing teaching professional experience, Mathematics Department at the Kasetsart University laboratory school center for educational research and development in the first semesterof the academic year 2019. (2) to make an experiment with the developed promotion guidelines to develop competence in the use techniques of assessment for learning,and synthesize good practices for promoting the use of techniques of assessment for learning to develop learners. The target group consisted of3 lecturers and 10 pre-service mathematics teachers from Ramkhamhaeng University, practicing teaching professional experience, Mathematics Department at the demonstration school of Ramkhamhaeng University (Secondary Division) in the academic year 2019.The research tools were an interview form, an observational form for assessing learning assessment competencies, a checklist form to assess the practice of learning assessment techniques, and a collection of documents on learning assessment. Data analysis were used descriptive statistics, and content analysis. The results showed that: 1. Guidelines for promoting pre-service mathematics teachers to use techniques of assessment for learning consisted of the supervision processes used in the concept of coaching. The steps were as follows:1) Organizing a supervisory planning meeting, and building knowledge, and understanding about using techniques of assessment for learning; 2) Observing and advising on learning management, asking questions, and recording learning; and 3) Discussing to provide feedbacks from the observation resultsof self-assessment, and peer-assessment. 2. The results of the experiment on using the process of supervising learning management found that pre-service mathematics teachers used techniques of assessment for learning during teaching professional experience consisting of (1) Using agreements between teachers and learners (2) Observing (3) Asking questions (4) Using self and peer assessment (5) Writing learning journals,and (6) Giving feedbacks. Every assessment techniques for learning were used at a good to a very good level. In addition, the pre-service teachers practiced very well in learning journal techniques comparing with other techniques, followed by giving feedback technique. 3.The pre-service mathematics teachers who had undergonethe developed supervision process using the techniques of assessment for learning had an excellent teaching experience rate, and had opinionson the practice techniques of assessment for learning which were at good to a very good level. The students who studied through learning activities with the use techniques of assessment for learning passed over 60% of the assessment criteria and graded quite good to an excellent level.