The development of practical skill packages for industrial technician teachers to enhance the English Language Teaching based on content and language integrated learning (CLIL)
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาชุดฝึกทักษะครูช่างอุตสาหกรรมเพื่อสอนเป็นภาษาอังกฤษตามแนวคิด CLIL 2) ศึกษาผลสัมฤทธิ์ของชุดฝึกทักษะครูช่างอุตสาหกรรมเพื่อสอนเป็นภาษาอังกฤษตามแนวคิด CLIL และ 3) ศึกษาความคิดเห็นของครูช่างอุตสาหกรรมที่มีต่อชุดฝึกทักษะครูช่างอุตสาหกรรมเพื่อสอนเป็นภาษาอังกฤษตามแนวคิด CLIL กลุ่มตัวอย่างที่ใช้การวิจัยคือ ครูช่างอุตสาหกรรมสังกัดโรงเรียนช่างฝีมือทหาร สถาบันวิชาการป้องกันประเทศ จำนวน 6 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) แบบสำรวจปัญหาและความต้องการ 2) แบบวัดผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้ 3) แบบสัมภาษณ์แบบไม่มีโครงสร้าง และ 4) แบบประเมินความพึงพอใจ วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาความถี่ วิเคราะห์เนื้อหา วิเคราะห์ประสิทธิภาพ (E1/E2) และวิเคราะห์หาค่า t-test (Dependent Sample) ผลการวิจัยพบว่า 1) กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่มีปัญหาเกี่ยวกับการอธิบายเนื้อหาวิชาช่างเป็นภาษาอังกฤษ การสื่อสารเป็นภาษาอังกฤษในห้องเรียน และการใช้ภาษาอังกฤษเพื่อพัฒนาทักษะการคิดขั้นสูง 2) ผลการพัฒนาชุดฝึกทักษะครูช่างอุตสาหกรรมสำหรับสอนเป็นภาษาอังกฤษตามแนวคิดการจัดการเรียนรู้แบบบูรณาการเนื้อหาและภาษา ทำให้ได้ชุดฝึกจำนวน 3 โมดูล รวม 10 ชุดฝึก และ 3) ผลการนำชุดฝึกไปใช้ พบว่า 3.1) แผนการจัดกิจกรรมฝึกอบรมมีประสิทธิภาพ E1/E2 เท่ากับ 84.70/82.50 เป็นไปตามเกณฑ์ E1/E2 เท่ากับ 80/80 3.2) กลุ่มตัวอย่างมีความรู้ความเข้าใจ ผลสัมฤทธิ์หลังการฝึกอบรมสูงกว่าก่อนฝึกอบรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 3.3) กลุ่มตัวอย่างมีความสามารถในการจัดทำแผนจัดการเรียนรู้ ผลสัมฤทธิ์หลังฝึกอบรมสูงกว่าก่อนฝึกอบรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 3.4) กลุ่มตัวอย่างเชื่อว่ามีความเป็นไปได้ในการนำวิธีการจัดการเรียนรู้แบบบูรณาการเนื้อหาและภาษาไปใช้จัดการเรียนรู้วิชาช่างอุตสาหกรรมในโรงเรียนช่างฝีมือทหารและในอาชีวศึกษา และ 3.5) กลุ่มตัวอย่างมีความคิดเห็นต่อชุดฝึกอยู่ในระดับพึงพอใจมากที่สุด
The purposes of this research were to 1) develop practical skill packages for industrial teachers to enhance English language teaching based on CLIL principles, 2) study the output of the CLIL practical skill packages for industrial technician teachers, and 3) study teachers opinions regarding the CLIL practical skill packages for industrial technician teachers. The sample group comprised six industrial technician teachers from the Military Technical Training School, National Defence Studies Institute. The research instruments used to collect data included 1) a survey of teachers problems and needs 2) tests and rubrics to assess learning outcomes 3) teachers unstructured oral interviews after the training with the practical skill packages and 4) the teachers satisfaction questionnaires following training with the practical skill packages. The obtained data were analyzed by frequency, content analysis, efficiency and a dependent t-test. The findings of the research indicated that 1) most of the teachers had difficulty explaining the content of the technician course in English, communicating in English in the classroom and using English to develop students higher order thinking skills 2 ) the development of the CLIL practical skill packages for industrial technician teachers to enhance English language teaching resulted in three modules with ten lessons 3) the results of implementing the CLIL practical skill packages were found to be as follows: 3.1) the efficiency of practical skill packages was 84.70/82.50 which was higher than the standard criterion (80/80), 3.2) the post-test scores for the teachers knowledge and understanding were higher than pre-test scores significant at the .05 level, 3.3) post-test scores for the teachers ability to create a CLIL lesson plan were higher than the pre-test scores at the .05 significance level, 3.4) the teachers believed the CLIL method was potentially beneficial for the implementation in the Military Technical Training School and in vocational education for industrial subjects, and 3 .5) the teachers satisfaction ratings of the CLIL practical skill packages was at the highest level.