Abstract:
การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบพฤติกรรมการตัดสินใจซื้ออสังหาริมทรัพย์ ของประชากรในแต่ละช่วงอายุ ศึกษาความแตกต่างของระดับความสำคัญของส่วนประสมทางการตลาด ที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อ และปัจจัยที่มีผลต่อการกำหนดงบประมาณการซื้อ โดยใช้แบบสอบถาม กลุ่มตัวอย่าง 400 คน เป็นประชากรในกรุงเทพมหานคร และปริมณฑล ที่มีอายุช่วง 20-70 ปี ซึ่งผลการศึกษาปรากฏว่า ช่วงอายุ 20-40 ปี มีความสนใจซื้อบ้านเดี่ยว ที่มีการตกแต่งพร้อมเข้าอยู่ จำนวน 2 ห้องนอน ขนาด 31-90 ตร.ม. และมีฟิตเนส โดยรู้จัก และศึกษาข้อมูลจากช่องทางอินเตอร์เน็ต ซึ่งใช้ระยะเวลาในการตัดสินใจซื้อ 4-6 เดือน เพื่อเป็นที่อยู่อาศัยหลัก พ่อแม่/พี่น้อง/ญาติ มีอิทธิพลในการตัดสินใจซื้อ และใช้งบประมาณ 1-2 ล้านบาท ส่วนช่วงอายุ 41-60 ปี และช่วงอายุ 61-70 ปี มีความสนใจซื้อคอนโดมิเนียมจำนวน 1 ห้องนอน ที่มีการตกแต่งพร้อมเข้าอยู่ มีฟิตเนส โดยรู้จักโครงการจากช่องทางโซเซียลมีเดีย และศึกษาข้อมูลจากเว็บไซต์ เพื่อเป็นที่อยู่อาศัยหลัก ซึ่งคู่รัก/สามี/ภรรยา มีอิทธิพลในตัดสินใจซื้อเช่นเดียวกัน อย่างไรก็ตามความต้องการแตกต่างกันในขนาดพื้นที่ ระยะเวลาการตัดสินใจซื้อ และงบประมาณ สำหรับระดับความสำคัญของส่วนประสมทางการตลาด ด้านราคา และด้านส่งเสริมทางการตลาด มีผลต่อการตัดสินใจซื้ออสังหาริมทรัพย์ แตกต่างกันในแต่ละช่วงอายุ ที่ระดับนัยสำคัญ 0.01 แต่ด้านผลิตภัณฑ์ และด้านสถานที่ ไม่มีความแตกต่างกันในแต่ละช่วงอายุ โดยทุกช่วงอายุให้ความสำคัญ ในด้านสถานที่ ทุกช่วงอายุให้ความสำคัญกับทำเลที่ตั้งอยู่ใกล้สถานที่ทำงาน/สถานที่ศึกษา และมีความปลอดภัย มีผลต่อการตัดสินใจมากที่สุด ด้านผลิตภัณฑ์ เรื่องขนาดพื้นที่ใช้สอยในห้องเพียงพอต่อการอยู่อาศัย มีผลต่อการตัดสินใจมากที่สุด ส่วนด้านราคา ช่วงอายุ 20-40 ปี ให้ความสำคัญ กับคุณภาพวัสดุ มีผลต่อการตัดสินใจมากที่สุด สำหรับช่วงอายุ 41-60 ปี ให้ความสำคัญกับความเหมาะสมของการกำหนดเงินจอง และขนาดของเงินดาวน์ ที่มีผลต่อการตัดสินใจมากที่สุด ด้านการส่งเสริมการตลาด ช่วงอายุ 20-40 ปี ให้ความสำคัญกับพนักงานมีความสามารถในการให้คำปรึกษา และช่วยเหลือลูกค้าเป็นอย่างดี มีผลต่อการตัดสินใจมากที่สุด ทั้งนี้ปัจจัยที่มีผลต่อการกำหนดงบประมาณการซื้ออสังหาริมทรัพย์ พบว่า รายได้ต่อเดือน ทำเลที่ตั้งของโครงการ ขนาดพื้นที่ใช้สอย การตกแต่งพร้อมเข้าอยู่อาศัย และสวนสาธารณะ มีผลต่องบประมาณการซื้อบ้านเดี่ยว ส่วนสระว่ายน้ำ มีผลต่องบประมาณการซื้อทาวน์เฮ้าส์/ทาวน์โฮม และรายได้ต่อเดือน ขนาดพื้นที่ใช้สอย และสวนสาธารณะ มีผลต่องบประมาณการซื้อคอนโดมิเนียม
The objectives of this research are to compare real estate purchasing behavior of different age groups, as well as to study the differences of the importance of marketing mix that affect the decision to buy real estate and factors that affect the budget for the purchase of real estate. The questionnaire is the instrument for collecting data and the sample consists of 400 peoples in Bangkok metropolitan region aged 20-70 years. The results show that young adults or young people aged 20-40 years are interested in buying a detached house with fitness, 2 bedrooms, and 31 - 90 square meters of living space that are fully furnished and ready to move in. They study the details of real estate via the website of the project and take 4-6 months to make a purchase decision for real estate as a primary residence. Parents/siblings/relatives influence the purchase decision, and they use a budget of around 1,000,000 - 2,000,000 baht. As for the survey respondents aged 41-60 years and 61-70 years are interested in buying a 1 bedroom condominium with fitness that are fully furnished and ready to move in. They access real estate projects from social media channels and study the details via the website. They make the purchase decision for real estate as a primary residence. Nevertheless, couple/husband/wife influence the purchase decision. However, their desire is different in terms of living space, purchase decision period, and budget. The importance of marketing mix in terms of price and promotion affects the purchasing decision of different aged groups differently at the significant level of 0.01. Nevertheless, the importance of the marketing mix of product and place has an impact on different aged groups indifferently. Every group focuses on the location close to the workplace/school and the safety of its location. In terms of product, the living space in the room that is sufficient for living has the most effect on the decision. In terms of price, a group of 20-40 years old respondents focus on the quality of material whereas a group of 41-60 years old respondents pay attention to the appropriateness of the reservation and the amount of the down payment. In terms of promotion, a group of 20-40 years old respondents pay most attention to sales agents ability to give advice and support, followed by other age groups. For detached house, monthly income, location, size, full furnishing, facilities, and parks are factors affecting the purchase budget. For townhouses/townhomes, the availability of swimming pool affects the purchase budget. Monthly income, size of usable area, facilities, and parks affect for condominium purchase budget