Effects of stress management program applied self-efficacy theory on stress from first nursing practical among students nurse, Faculty of Nursing, Srinakharinwirot University
Abstract:
การวิจัยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมการจัดการความเครียดด้วยการประยุกต์ทฤษฎีการรับรู้ความสามารถของตนเองต่อความเชื่อมั่นในการจัดการความเครียด พฤติกรรมการจัดการความเครียด และ ความเครียดจากการฝึกปฏิบัติทางการพยาบาลครั้งแรกของนิสิตพยาบาล คณะพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ทำการวิจัยกึ่งทดลอง (Quasi experimental research) กลุ่มตัวอย่างที่ศึกษาเป็นนิสิตพยาบาล ชั้นปีที่ 2 ที่กำลังศึกษาในภาคการเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2562 คณะพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ จำนวน 70 คน แบ่งเป็นกลุ่มทดลอง 35 คน และกลุ่มเปรียบเทียบ 35 คน เครื่องมือที่ใช้เก็บรวบรวมข้อมูล ประกอบด้วยแบบสอบถามความเชื่อมั่นในการจัดการความเครียด แบบสอบถามพฤติกรรมการจัดการความเครียด และแบบสอบถามความเครียดในการขึ้นฝึกปฏิบัติทางการพยาบาล ผ่านการตรวจสอบความตรงเนื้อหาและทดสอบความเที่ยงได้ค่าสัมประสิทธิ์แอลฟาของครอนบาคของแบบสอบถามเท่ากับ 0.835, 0.750 และ 0.982 วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอนุมานเพื่อเปรียบเทียบความแตกต่างระหว่างกลุ่มและภายในกลุ่มด้วย Independent Sample T - test และPaired Sample T - test ผลการศึกษาพบว่า กลุ่มทดลองมีคะแนนความเชื่อมั่นในการจัดการความเครียด พฤติกรรมในการจัดการความเครียด สูงกว่ากลุ่มเปรียบเทียบ 4.86 (95%CI : 2.35-7.36) และ3.26 คะแนน (95%CI : 2.11-4.34) ตามลำดับ ซึ่งแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p<0.001) คะแนนความเครียดในการขึ้นฝึกปฏิบัติทางการพยาบาลต่ำกว่ากลุ่มเปรียบเทียบ 9.97 คะแนน (95%CI : 6.52-13.43) ซึ่งแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p<0.001) ผลการศึกษาสรุปได้ว่า โปรแกรมการจัดการความเครียดด้วยการประยุกต์ทฤษฎีการรับรู้ความสามารถของตนเอง มีประสิทธิผลทำให้นิสิตพยาบาลมีความเชื่อมั่นในการจัดการความเครียด มีพฤติกรรมการจัดการความเครียด และสามารถลดระดับความเครียดจากการฝึกปฏิบัติทางการพยาบาลครั้งแรกบนหอผู้ป่วยได้
This research aimed to study the result of stress management program implementation with application of the self-efficacy theory in terms of reliability of stress management, stress management behavior and stress from first nursing practices of nursing students in the Faculty of Nursing, Srinakharinwirot University. It was quasi- experimental research with samples of 70 year 2- nursing students and academic year 2019 in the Faculty of Nursing, Srinakharinwirot university. They were divided into 2 groups including the experimental group with 35 samples and the control group with 35 samples. The instruments used for collected a questionnaire about reliability in stress management, a questionnaire regarding stress management behavior and a questionnaire concerning stress in nursing practices. The instrument was validated by three relavant experts and field-tested for reliability which yielded Chronbachs alpha of 0.835, 0.750, 0.982. Data were analyzed with descriptive statistics including percentage, mean and standard deviation and inferential statistics to differentiate between groups and in the groups by Independent Sample T  test and Paired Sample T  test. The findings revealed that the experimental group had reliability in stress management and stress management behavior better than the control group score 4.86 (95%CI: 2.35-7.36) and 3.26 (95%CI: 2.11-4.34) respectively with statistical significance (p<0.001) The stress score of the nursing practices decreased more than the control group with statistically significant difference (p<0.001). The study result could be concluded that the stress management program with application of self-efficacy theory was efficient for the nursing students to be confident in managing stresses and to have less stress management behavior and stress from the first nursing practices