Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาระดับคุณภาพชีวิตในการทำงานและภาวะหมดไฟในการทำงานของครู 2) เปรียบเทียบคุณภาพชีวิตในการทำงานและภาวะหมดไฟในการทำงานของครูจำแนกตามปัจจัยส่วนบุคคล 3) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างคุณภาพชีวิตในการทำงานกับภาวะหมดไฟในการทำงานของครู และ 4) ศึกษาปัจจัยคุณภาพชีวิตในการทำงานที่ส่งผลต่อภาวะหมดไฟในการทำงานของครู เก็บข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามจากกลุ่มตัวอย่างครูที่สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 4 จังหวัดสระบุรี จำนวนทั้งสิ้น 303 คน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณผลการวิจัยพบว่า 1) คุณภาพชีวิตในการทำงานของครูมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 3.76 และภาวะหมดไฟในการทำงานมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 2.32 2) คุณภาพชีวิตการทำงานของครูเมื่อจำแนกตามประสบการณ์ในการทำงานและวิทยฐานะ มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ส่วนภาวะหมดไฟในการทำงานเมื่อจำแนกตามประสบการณ์ในการทำงานและวิทยฐานะ มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และจำแนกตามขนาดโรงเรียนที่ปฏิบัติงานและสัดส่วนภาระงานสอนต่อภาระงานอื่นที่ได้รับ มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) คุณภาพชีวิตในการทำงานมีความสัมพันธ์ทางลบกับภาวะหมดไฟในการทำงาน มีสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เท่ากับ -.517 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และ 4) ปัจจัยคุณภาพชีวิตในการทำงานด้านความรับผิดชอบต่อสังคม ด้านสภาพแวดล้อมทางกายภาพที่ปลอดภัยและสุขภาวะในการทำงาน และด้านธรรมนูญในองค์กร สามารถร่วมกันพยากรณ์ภาวะหมดไฟในการทำงานของครู ได้ร้อยละ 29.70 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
The purposes of this research were: 1) to study the level of quality of work-life and burnout of teachers; 2) to compare the quality of work-life and burnout of teachers that were classified according to personals factors 3) to study the relationship between quality of work-life and burnout of teachers and 4) to study the quality of work-life factors affecting burnout of teachers. The data were collected by using questionnaires from a sample of 303 teachers under the Secondary Educational Service Area Office 4, Saraburi province. The data were analyzed in terms of percentage, mean, standard deviation, dependent T-test, One-way ANOVA, Pearson productmoment correlation coefficients, and multiple regressions analysis. The results of this research were as follow 1) The level of quality of work-life of teachers was the average of 3.76 and the level of burnout was the average of 2.32 2) The quality of work-life of teachers as classified by working experiences and academic standing was statistically significant difference at a level of .05 while burnout as classified by working experiences and academic standing was statistically significant difference at a level of .01 and classified by school sizes and proportion of teaching workload and other workloads was statistically significant difference at a level of .05. 3) The quality of work-life was a negative correlation with burnout, that correlation coefficient of -.517 was statistically significant at the level of .01 and 4) the quality of work-life factors in terms of social relevance of work-life, safe and healthy working conditions, and constitutionalism could collectively predict the burnout of teachers at 29.70 percent that was statistically significant at the level of .01.