Abstract:
การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อติดตามผลผู้ที่ผ่านการฝึกอบรมในโครงการฝึกอบรม หัวหน้าแผนกบริหารของกรม สังกัดกระทรวงศึกษาธิการและกีฬาในประเทศลาว โดยมุ่งติดตาม ประเมินใน 6 ด้าน คือ คุณลักษณะภาวะผู้นำ การนำความรู้ไปใช้ในเรื่อง หลักการบริหาร การวางแผนยุทธศาสตร์ งานการคลัง งานบุคลากร การติดตามประเมินผล และศึกษาผลที่เกิดตามมาในด้านอื่นๆ จากการปฏิบัติงาน ประชากรเป้าหมายคือ ผู้ผ่านการฝึกอบรมทั้งหมดซึ่งมี 2 รุ่น คือ พ.ศ. 2557จำนวน 17คน และ พ.ศ. 2559 จำนวน 16 คน รวม 33 คน และบุคลากรที่ทำงาน ร่วมกับผู้ผ่านการฝึกอบรมอย่างน้อย 1 ปี ขึ้นไปได้แก่ผู้บังคับบัญชาจำนวน 33 คน และ เพื่อนร่วมงานหรือผู้ใต้บังคับบัญชาจำนวน 99 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลคือ แบบสอบถามคุณลักษณะภาวะผู้นำเป็นแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ การนำความรู้ไปใช้ เป็นแบบตรวจสอบรายการและแบบสัมภาษณ์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และวิเคราะห์เนื้อหา ตัดสินผลการประเมินโดยเทียบกับเกณฑ์ที่กำหนด คือคุณลักษณะภาวะผู้นำ มีค่าเฉลี่ย 3.51ขึ้นไปจากคะแนนเต็ม 5 และมีการนำความรู้ไปใช้จากแบบตรวจสอบรายการผ่านเกณฑ์ร้อยละ 60 ของผู้ผ่านการฝึกอบรม ผลการวิจัยพบว่า ผู้ผ่านการฝึกอบรมมีคุณลักษณะภาวะ ผู้นำผ่านเกณฑ์ และมีการนำความรู้ไปใช้ในเรื่อง หลักการบริหาร การวางแผนยุทธศาสตร์ งานการคลัง งานบุคลากร การติดตามประเมินผล ผ่านเกณฑ์ทุกรายการ และผลที่เกิดจากการนำความรู้ไปใช้ตามมา ทำให้ผู้ผ่านการฝึกอบรมได้รับการเชิดชูเกียรติจากผู้บริหารองค์การ 21 คน เป็นวิทยากรบรรยายงานที่เกี่ยวข้อง 11 คน เข้าร่วมทีมงานติดตามประเมินผลโครงการด้านการศึกษา 10 คน และได้เลื่อนตำแหน่งจากรองหัวหน้าแผนกบริหารเป็นหัวหน้าแผนกบริหาร 7คน ข้อเสนอแนะเพื่อพัฒนาการฝึกอบรมครั้งต่อไปคือ ผู้รับผิดชอบโครงการฝึกอบรม ควรมีการวางแผนกิจกรรมต่างๆ โดยเน้นความรู้ที่สามารถนำไปใช้ในการทำงานจริงมากกว่าเรียนทฤษฏี ควรมีการศึกษาดูงานนอกสถานที่ ควรเพิ่มหัวข้อการบริหารหลักสูตรและการพัฒนาหลักสูตรให้ทันสมัย รวมถึงผู้บริหารควรให้การสนับสนุนผู้ผ่านการอบรมนำความรู้ไปใช้ในการปฏิบัติงาน
This research objective was to follow up the training program for the heads of Administrative Division, Ministry of Education and Sports in Laos. The trainees were assessed in 6 aspects: leadership, and administration knowledge, strategic planning, financial and human resource management, monitoring and evaluation, and the impacts on other areas. The target population included two batches of 33 participants with training experience, such as on 2014 title 17, on 2016 title 16, and were currently working in the Ministry of Education and Sports, and 33 directors who had worked at least for 1 year with those having trained, and 99 colleagues or subordinators. The instruments used in data collection were questionnaires and interviews. The data was analyzed by frequency, percentage, mean, and content analysis. The results were derived from the specified criteria i.e. the mean of the 5-rating scale over 3.51 to evaluate leadership all the 5 Score, 60% of the Yes/No checklist to evaluate administration knowledge, The research results indicated that the participants with training experience had a high level of leadership behavior, and passed the 60% criterion in all the aspects of administration knowledge, strategic planning, financial and human resources management, monitoring and evaluation. The impact of the training was that the participants were honored by their administrators, confided to be lecturers in the related areas, joined a team to monitor and evaluate educational projects, and seven of them were promoted from the position of the vice head of administrators to the head of administrators. Suggestions for further training Project directors should establish plans for activities that focus on applicability to work rather than theories, for study trips, for more topics related to curricular administration and its development, as well as for support to those with training experience to apply their knowledge to their workplace. training is planning activity and were emphasis on knowledge that can be used in real work rather than theory.