Abstract:
งานวิจัยชิ้นนี้นำเสนอการประยุกต์ใช้วิธีการเชิงพันธุกรรมสำหรับการแก้ปัญหาพรี เว้นท์ทีฟแลทเทอรอลทรานชิปเม้นท์ (Preventive Lateral Transshipment) ร่วมกับวิธีการขนสั่ง แบบประหยัด (Saving Algorithm) ในการจัดกลุ่มผู้ค้าปลีก เพื่อหาต้นทุนรวมของระบบให้มีค่า เหมาะสมที่สุดในปัญหาสินค้าคงคลัง ภายใต้นโยบายระยะเวลาการสั่งคงที่ จำนวน 20 ราย โดย พิจารณาจาก 2 ตัวแปร คือ ระดับอ้างอิงสินค้าคงคลังของผู้ค้าปลีกที่ใช้พิจารณาจำนวนการขนส่ง(Ri) และระดับสูงสุดของคลังสินค้า (Si) จากการหาคำตอบจากวิธีการเชิงพันธุกรรมใน กรณีศึกษาที่แตกต่างกัน พบว่า กรณีที่ต้นทุนการดำเนินงานของผู้ค้าปลีกเหมือนกันทุกประการวิธีการขนส่งแบบ แลทเทอรอลทรานชิปเม้นท์มีความน่าสนใจในกรณีที่มี ต้นทุนการจัดเก็บที่สูง ต้นทุนการเกิด สินค้าขาดที่สูง และค่าเฉลี่ยของปริมาณความต้องการที่ต่ำ โดยต้นทุนที่ลดลงเกิดจากระดับสูงสุด ของคลังสินค้า (Si) ที่ต่ำลงจึงส่งผลให้ต้นทุนการจัดเก็บต่ำลง เปอร์เซ็นต์ต้นทุนที่ลดลงมีค่า ระหว่าง 6.95 เปอร์เซ็นต์ ถึง 13.63 เปอร์เซ็นต์ โดยมีค่าเฉลี่ยอยู่ที่ 11.65 เปอร์เซ็นต์ กรณีที่ต้นทุนการดำเนินงานของผู้ค้าปลีกแตกต่างกันบางประการวิธีการขนส่งแบบ แลทเทอรอลทรานชิปเม้นท์มีความน่าสนในกรณีที่มีการจัดผู้ค้าปลีกที่มีการผสมระหว่างต้นทุน ด้านการจัดเก็บสินค้าคงคลังที่ต่างกัน ต้นทุนการเกิดสินค้าขาดที่สูงและปริมาณความต้องการที่ ต่ำสามารถลดต้นทุนรวมของระบบได้มีประสิทธิภาพสูงสุด โดยมีเปอร์เซ็นต์ต้นทุนที่ลดลงมีค่า ระหว่าง 22.83 เปอร์เซ็นต์ถึง 26.90 เปอร์เซ็นต์และพบว่าช่วงเวลาในการเติมเต็มสินค้าคงคลัง หลังจากสั่งซื้อสินค้า (L) และช่วงเวลาหลังจากการพิจารณาระดับสินค้าของตัวแทนจำหน่ายแต่ ละแห่ง จนถึงเวลารับสินค้า (τ) ที่ต่ำ ส่งผลให้เปอร์เซ็นต์ต้นทุนรวมที่ลดลงมีค่าสูงขึ้น
This research represents the application of algorithm for the preventive lateral transshipment with saving algorithm. Sorting out retailers into groups for finding the appropriate total cost of the system in case of the inventory issue, under the constant demand quantity order of Poisson distribution period policy. Variable cost and the amount average of 20 amounts of identical retailers's demands, considering from 2 variables. First is the reference level of retailers' inventory considering the number of transportation (Ri ) and the second is the highest reference level of the inventory (Si ) from finding an accurate answer from genetic algorithm procedure.According to an example of different experiments it has been, indicated that in case of retailers' identical cost, the lateral transshipment procedures were interested for low demands, high reduction of product cost and high storage. Therefore the highest level of inventory (Si ) with low reduction of products cause reducing cost and storage cost. Low reduction of product cost is equivalent to 6.95 up to 13.63 and the estimated average is 11.65 percentage. In case of retailers' different cost of the lateral transshipment procedures were interested for combining between different inventory cost, high reduction of product cost and low demand quantity is able to reduce the total cost system in a high efficiency with reduced percentage from 22.83 to 26.9. Moreover in a period of adding products to the inventory after pursuing products (L) and a period after regarding product levels of each agent and each site. Therefore low receiving time (τ) has an ability to increase the percentage of low total cost to high