Abstract:
การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์หลัก 4 ข้อ ได้แก่ เพื่อประมวลรูปแบบการจัดการและให้บริการรถตัดอ้อยของเกษตรกรเพื่อศึกษาความพึงพอใจของผู้ใช้บริการรถตัดอ้อยเพื่อวิเคราะห์ความคุ้มค่า การลงทุนของเกษตรกรเจ้าของรถตัดอ้อยและกำหนดกลยุทธ์ด้านการบริหารจัดการรถตัดอ้อยแก่เจ้าของรถตัด เลือกอำเภอด่านช้างจังหวัดสุพรรณบุรีเป็นพื้นที่ศึกษา รวบรวมข้อมูลจากเจ้าของรถตัดอ้อยทุกรายในพื้นที่ศึกษาจำนวน 32 รายและผู้ที่ใช้บริการรถตัดอ้อยจำนวน 100 ราย ในฤดูกาลผลิต 2559/60 ผลการศึกษาพบว่า เกษตรกรมีรูปแบบการให้บริการ3 รูปแบบ รูปแบบที่หนึ่งเกษตรกรใช้รถตัดอ้อยตัดของตนเองและใช้แรงงานคนตัดอ้อยบริการตัดให้กับลูกไร่ รูปแบบที่ สองกำหนดคิวการตัดตามอายุอ้อยโดยกำหนดอายุอ้อยอย่างน้อย 12 เดือน และรูปแบบที่สามเน้นการรับจ้างตัดอ้อยเป็นหลัก โดยมีการร่วมวางแผนกับโรงงานน้ำตาล ผู้ใช้บริการส่วนใหญ่พอใจการให้บริการระดับมากที่สุดในประเด็นที่รถตัดอ้อยช่วยลดปัญหาเรื่องการจัดหาแรงงาน ความรวดเร็วในการเก็บเกี่ยวและการขนส่งราคาค่าอ้อยที่ได้รับเพิ่มขึ้นจากการตัดอ้อยสด แต่ในส่วนของกระบวนการการให้บริการพบว่าเกษตรกร มีความพึงพอใจ ปานกลางเนื่องจากเจ้าของรถตัดอ้อยไม่ได้ให้ความชัดเจนในเรื่องของระยะเวลาที่จะเข้าไปตัดอ้อยและความชำนาญของคนขับรถตัดอ้อยยังน้อย ผลการวิเคราะห์ความคุ้มค่าในการลงทุนในรถตัดอ้อย พิจารณาระยะโครงการ10 ปี ณ อัตราดอกเบี้ยร้อยละ 2 7 และ10 พบว่า รถตัดทุกขนาดมี ความคุ้มค่าในการลงทุนในปีที่ 6-7กลยุทธ์ที่ได้จากการวิจัย ประกอบด้วยกลยุทธ์เชิงรุก เชิงปรับเปลี่ยน เชิงรับ และเชิงการ เปลี่ยนแปลง ได้แก่ มุ่งเน้นการลงทุนเพิ่มของเกษตรกร และบริหารจัดการรถตัดอ้อยให้ทำงานได้ต่อเนื่อง เจ้าของรถตัดอ้อยควรจัดตั้งกลุ่มเพื่อสร้างเครือข่ายร่วมกันบริหารจัดการวางแผนการตัดอ้อย ในแต่ละพื้นที่ขอความร่วมมือกับโรงงานน้ำตาลและรัฐบาลในการขอสนับสนุนเงินกู้ดอกเบี้ยต่ำจากรัฐบาล มีการจัดอบรมพนักงานขับรถตัดอ้อยและประชาสมพันธ์ข้อมูลที่ถูกต้องให้เกษตรกรเกิด ความเข้าใจข้อดีของการใช้รถตัดอ้อยแทนการใช้แรงงานคน
This study pursued four major objectives: to investigate the patterns that characterise the use of sugarcane harvesting services, to analyse the satisfaction of farmers who avail of such services, to explore financial investments into sugarcane harvesters and to identify measures for strategically managing the aforementioned services. The Dan Chang District located in Suphan Buri Province was selected as the study site, and data were collected from two sample groups, namely, 32 sugarcane farmers who own sugarcane harvesters and function as group leaders and 100 member-farmers who avail of harvesting services from the group leaders. These groups were interviewed in the crop year 2016 to 2017 in Dan Chang District located in Suphan Buri Province. The results indicated that the group leaders exhibit three servicing patterns. In the first, they use harvesters to cut their own sugarcane crops as the priority and then use the equipment for the needs of the member-farmers. The second pattern is typified by the use of sugarcane life cycle with more than 12 months as a criterion , and the third involves the use of the machines to service the needs of the member-farmers as the priority. Almost all the memberfarmers expressed satisfaction with the harvesting services, stating that these can solve the problem of labour shortage and result in faster harvesting and transportation than that allowed by the manual method. Sugarcane harvested via green mechanical methods can sell at a price higher than that at which burned sugarcane is sold. Almost all the member-farmers reported moderate satisfaction with respect to service quality, which encompasses issues such as harvesting schedule and the skill of sugarcane harvester driver. The investments analysis in sugarcane harvesters was analysed and projected over a 10-year horizon on the basis of 2, 7 and 10 percent as interest rates. The net present values of all the cases are positive in the sixth and seventh years. The management strategies drawn on the basis of the results are aggressive, turnaround, defensive and retrenchment schemes. Entrepreneurs interested in providing sugarcane harvesting services should increase the amount of investments infused into the services, expand the service areas covered and enhance the competencies of sugarcane harvester drivers to reduce harvesting costs. They should also cultivate an entrepreneurial network through which they can plan harvesting schedules together with sugar millers. The skills of sugarcane harvester drivers need to be improved by training. Entrepreneurs should cooperate with sugar millers and government agencies in term of acquire soft loans from government agencies and educating farmers regarding the positive effects of adopting sugarcane harvesting services.