Abstract:
ปัญหาการตรวจจับรูปทรงพื้นฐานในข้อมูลสามมิตินับเป็นปัญหาที่ได้รับความสนใจในช่วง 10 ปีที่ผ่านมา โดยรูปทรงที่นับว่าเป็นรูปทรงพื้นฐานที่สำคัญ คือ รูปทรงกระบอก ซึ่งในปัจจุบันมีการนำเสนอวิธีการแก้ปัญหา อยู่ด้วยกัน 2 วิธี คือ การแปลงแบบ Hough และวิธีการ RANSAC โดยวิธีการหลังนั้นเป็นวิธีการที่ง่ายและทนทานต่อสัญญาณรบกวน ซึ่งในงานวิจัยนี้จะพัฒนาวิธีการ RANSAC ในการตรวจจับรูปทรงกระบอก โดยพัฒนาวิธีการให้เป็นโปรแกรมแบบขนานโดยการใช้การ์ดจอ งานวิจัยนี้เลือกใช้ CUDA จากบริษัท NVIDIA เป็นไลบรารี่หลักในการพัฒนา ชุดข้อมูลทดสอบที่งานวิจัยนี้เลือกใช้คือ TUW, OSD และ WILLOW ผลลัพธ์ที่ได้จากการพัฒนาการตรวจจับรูปทรงกระบอกแบบขนานแสดงให้เห็นว่า ความถูกต้องของโปรแกรมแบบขนานและโปรแกรมแบบอันดับมีความใกล้เคียงกัน แต่ความเร็วของโปรแกรมแบบขนานใช้เวลาในการทำงานน้อยกว่าโปรแกรมแบบอันดับใน 2 ชุดข้อมูลทดสอบ
Point cloud data processing pertaining to primitive shape detection has become an active research area during the past ten years. One primitive shape that is of great interest to the research community is the cylinder. At present, there are two popular solutions for cylinder shape detection, Hough transform and RANSAC; the latter is known to be simpler and more robust than the former. This paper focuses on RANSAC cylinder detection. Specifically, it aims to parallelize the sequential RANSAC by employing GPU parallelization techniques. CUDA from NVIDIA is our choice of framework for this purpose. We evaluate our parallel RANSAC using three datasets, TUW, OSD, and WILLOW. The result shows comparable accuracy with the sequential version, but the parallel version can execute much faster on two datasets.