Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาสภาพปัจจุบันและสภาพที่พึงประสงค์ของ โครงการโรงเรียนรักษ์โลก ในสถานศึกษาสังกัดกรุงเทพมหานคร 2) เพื่อพัฒนากลยุทธ์การจัดการความรู้เชิงนวัตกรรมของ โครงการโรงเรียนรักษ์โลก ในสถานศึกษาสังกัดกรุงเทพมหานคร โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยแบบผสานวิธี มี 5 ขั้นตอน คือ 1) กำหนดกรอบแนวคิด 2) ศึกษาสภาพปัจจุบันและสภาพที่พึงประสงค์ โดยการสำรวจและการสัมภาษณ์ 3) วิเคราะห์ปัจจัยสภาพแวดล้อมภายในและภายนอกเพื่อร่างกลยุทธ์ 4) เสนอร่างกลยุทธ์ให้ผู้ทรงคุณวุฒิยืนยันและให้ข้อเสนอแนะ โดยการสนทนากลุ่ม 5) พัฒนากลยุทธ์การจัดการความรู้เชิงนวัตกรรมของโครงการโรงเรียนรักษ์โลกในสถานศึกษาสังกัดกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างสำหรับการสำรวจ 205 คน ได้มาจากการสุ่มแบบหลายขั้นตอนจากครูระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 4, 5 และ 6 ในสถานศึกษาสังกัดกรุงเทพมหานคร 21 แห่งที่เข้าร่วมโครงการโรงเรียนรักษ์โลก วิเคราะห์ผลการสำรวจด้วยค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และวิเคราะห์ความต้องการจำเป็นด้วยเทคนิค PNImodified ผู้ให้ข้อมูลสำคัญประกอบการวิจัยเชิงคุณภาพ ได้แก่ ผู้ให้สัมภาษณ์จำนวน 10 ท่าน และผู้เข้าร่วมสนทนากลุ่มจำนวน 29 ท่าน คัดเลือกแบบเจาะจงโดยพิจารณาจากคุณวุฒิและประสบการณ์ที่เกี่ยวข้อง วิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพด้วยการวิเคราะห์เนื้อหาเชิงคุณภาพ ผลการวิจัยพบว่า 1) สภาพปัจจุบันและสภาพที่พึงประสงค์ของ โครงการโรงเรียนรักษ์โลก ในสถานศึกษาสังกัดกรุงเทพมหานคร 21 แห่ง ภาพรวมสภาพแวดล้อมภายในและสภาพแวดล้อมภายนอกอยู่ในระดับมาก อีกทั้งยังพบว่า 1. สภาพแวดล้อมภายในที่มีลำดับความต้องการจำเป็นมากที่สุดคือด้านกระบวนการจัดการความรู้ (PNImodified = 0.18) 2. สภาพแวดล้อมภายนอกที่มีลำดับความต้องการจำเป็นมากที่สุดคือปัจจัยด้านสิ่งแวดล้อม (PNImodified = 0.24) 2) การพัฒนากลยุทธ์การจัดการความรู้เชิงนวัตกรรมของ โครงการโรงเรียนรักษ์โลก ในสถานศึกษาสังกัดกรุงเทพมหานคร มี 3 กลยุทธ์ ดังนี้ 1) การบริหารคุณภาพของครู เพื่อยกระดับความสามารถของครูในการจัดการเรียนการสอนเพื่อสร้างจิตสำนึกด้านสิ่งแวดล้อมให้แก่ผู้เรียน 2) การพัฒนาการใช้เทคโนโลยีสร้างนวัตกรรมการเรียนการสอนส่งเสริมความคิดสร้างสรรค์ 3) การพัฒนาและส่งเสริมการมีส่วนร่วมของหน่วยงานภาครัฐ ภาคเอกชน สถานศึกษา และชุมชนในการรักษากฎระเบียบเกี่ยวกับการอนุรักษ์สิ่งแวดล้อมอย่างยั่งยืน
The objectives of this research were 1) to study the actual state and desirable state of the Green School Project 2) to develop strategies for innovative knowledge management of the Green Schools Project in schools under Bangkok Metropolitan Administration. The research employed a mixed-method research approach. The process of the research consisted of five phases as follows: 1) develop a conceptual framework; 2) study actual state and desirable state by interviews and a questionnaire survey; 3) Analyze internal and external environmental factors (SWOT Analysis) to draft strategies; 4) confirm and review the proposed strategies through focus group interviews; and 5) develop strategies for Innovative Knowledge Management of the Green Schools Project in Schools under Bangkok Metropolitan Administration. A sample of 205 respondents was drawn from Grade 4, 5, and 6 teachers in 21 schools participating in the Green School Project obtained by multi-stage sampling. The survey data were analyzed by mean, standard deviation, and the priority needs index (PNImodified). Key informants for the qualitative research included 10 purposively selected interviewees and 29 focus-group interview participants. Qualitative content analysis was then used to analyze these qualitative data. The findings indicated that: 1) actual state and desirable state of the Green School Project in 21 sampling schools under Bangkok Metropolitan Administration were overall at the high level. The internal environment that had the highest needs level was the Knowledge Management Process Dimension (PNImodified = 0.18), while the highest needs level among external environments was at the Environmental Factor Dimension (PNImodified = 0.24); and 2) the research suggested three key strategies for innovative knowledge management of the Green Schools Project, which are 1) quality management of teachers to enhance teachers ability to inculcate students awareness of environmental conservation; 2) develop the use of technology to create innovations in teaching and learning to promote creativity; 3) develop and promote collaboration among government sector, private sector, educational institutions, and community for enforcement of sustainably-environmental conservation regulations.