The effects of learning activities using board games together with the Teams Games Tournament (TGT) Technique on the academic achievement in culture of mathayomsuksa 1 students
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง วัฒนธรรม ของนักเรียนก่อนและหลังได้รับการจัดการเรียนรู้ โดยใช้บอร์ดเกมร่วมกับเทคนิคกลุ่มแข่งขัน (TGT) 2) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้บอร์ดเกมร่วมกับเทคนิคกลุ่มแข่งขัน (TGT) กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2566 โรงเรียนสตรีวัดอัปสรสวรรค์ เขตภาษีเจริญ กรุงเทพมหานคร จำนวน 33 คน ได้มาโดยการสุ่มแบบกลุ่ม (Cluster Random Sampling) ด้วยวิธีการจับสลาก เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้ เรื่อง วัฒนธรรม ที่ผ่านการตรวจสอบความถูกต้อง ความเหมาะสม และความสอดคล้องระหว่างองค์ประกอบภายในแผนการจัดการเรียนรู้ โดยผู้เชี่ยวชาญ 2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน แบบเลือกตอบ 4 ตัวเลือก 3) แบบประเมินความพึงพอใจที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ 4) บอร์ดเกมการศึกษา เรื่อง วัฒนธรรม สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าคะแนนพัฒนาการสัมพัทธ์ ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้บอร์ดเกมร่วมกับเทคนิคกลุ่มแข่งขัน (TGT) ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง วัฒนธรรม สูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2) ความพึงพอใจของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้บอร์ดเกมร่วมกับเทคนิคกลุ่มแข่งขัน (TGT) ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง วัฒนธรรม อยู่ในระดับมากที่สุด
The research had two main objectives: 1) to compare students academic achievement in the subject of culture before and after participating in a learning experience incorporating board games combined with the Teams Games Tournament (TGT) technique, and 2) to assess student satisfaction with the learning process using these methods. The study was conducted with 33 Mathayomsuksa 1 students in the second semester of the academic year 2023 at Satri Wat Apsorn Sawan School, Phasi Charoen District, Bangkok, selected through cluster random sampling. The research instruments included: 1) learning management plans on culture, reviewed by experts to ensure accuracy, appropriateness, and consistency; 2) an academic achievement test consisting of multiple-choice questions; 3) a satisfaction assessment form for learning activities; and 4) educational board games on culture. Statistical analysis included frequency, percentage, mean, standard deviation, and relative development scores. The results of the research revealed that: 1) Mathayomsuksa 1 students academic achievement in the subject of culture significantly improved after participating in the learning management using board games combined with the Teams Games Tournament (TGT) technique with a statistical significance level of .05, 2) students satisfaction toward the learning management using these methods was reported to be at the highest level.