แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The implementation of learning-oriented reading assessment to enhance secondary school students English reading ability
การใช้การประเมินการอ่านแบบเน้นการเรียนรู้ในชั้นเรียนเพื่อส่งเสริมความสามารถในการอ่านภาษาอังกฤษของนักเรียนมัธยมศึกษา

Abstract: This study investigated Grade 10 students’ English reading ability and perception after the implementation of learning-oriented reading assessment (LORA). The participants were 67 students studying in Grade 10. 32 Students were in an experimental group and 35 students were assigned as the control group. The study was in a period of 11 weeks which the experimental group received LORA intervention. Whereas the controlled group participated in general reading lessons. The quantitative data was collected through reading test (pretest and posttest) through the pre-implementation and post-implementation of LORA. The posttest scores of both groups were compared using Mann-Whitney U-test. Moreover, the pretest and posttest scores of the experimental group were compared using the Wilcoxon Signed Ranks Test. The qualitative data was collected from selected participants from the experimental group through the questionnaire and the semi-structured interview. They were aimed to observe students’ perception toward task, test, teacher’s observation, feedback, and redesign aspects in LORA. The result from the questionnaire was interpreted using the means and standard deviations, and the result from semi-structured interview was transcribed and reported through thematic analysis. The findings revealed that there was a statistically significant difference between students’ English reading ability pretest and posttest scores in the experimental group (z = -2.24, p = .025). However, there was no statistically significant difference between posttest score of the experimental group and posttest score of the controlled group (z = -0.30, p = .76). Students’ perception for each aspect of LORA from questionnaire had a mean score between 4.03-4.16 which was interpreted that students agree that LORA helped improved their reading ability. The qualitative data gained from the semi-structured interview provided more insights and details on students’ perception. Based on the findings, reading ability improvement through LORA should be encouraged, as it involves processes that allows students to engage in the assessment and tracks their learning that benefits their reading ability.
Abstract: งานวิจัยนี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาผลของการใช้การประเมินความสามารถในการอ่านแบบเน้นการเรียนรู้ที่มีต่อความสามารถในการอ่านภาษาอังกฤษและการรับรู้ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 เป็นระยะเวลา 11 สัปดาห์ โดยมีกลุ่มตัวอย่างประกอบด้วยนักเรียนทั้งหมด 67 คน แบ่งเป็นกลุ่มทดลอง 32 คนและกลุ่มควบคุม 35 คน กลุ่มทดลองเรียนรู้การอ่านภาษาอังกฤษด้วยการใช้การประเมินความสามารถในการอ่านแบบเน้นการเรียนรู้ ในขณะที่กลุ่มควบคุมเรียนด้วยวิธีการอ่านทั่วไป ข้อมูลเชิงปริมาณได้มาจากคะแนนแบบทดสอบความสามารถในการอ่านก่อนและหลังเรียนของนักเรียน จากนั้นนำมาวิเคราะห์ด้วย Mann-Whitney U-test สำหรับข้อมูลระหว่างกลุ่มและ the Wilcoxon Signed Ranks Test สำหรับข้อมูลภายในกลุ่ม ข้อมูลเชิงคุณภาพได้มาจากแบบสอบถามและการสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง ซึ่งสำรวจการรับรู้ของนักเรียนในองค์ประกอบของการใช้การประเมินความสามารถในการอ่านแบบเน้นการเรียนรู้ ได้แก่ งาน แบบทดสอบ การสังเกตของครู การให้ผลป้อนปลับ และการออกแบบใหม่ ข้อมูลเชิงคุณภาพจากแบบสอบถามถูกคำนวณหาค่าเฉลี่ยและประกอบกับข้อมูลจากการสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้างที่ถูกถอดคำพูดและรายงาน ผลการทดลองพบว่าคะแนนของนักเรียนที่ทำแบบทดสอบความสามารถในการอ่านภาษาอังกฤษก่อนและหลังการทดลองเพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญ (z = -2.24, p = .025) อย่างไรก็ตาม เมื่อเปรียบเทียบคะแนนหลังเรียนระหว่างกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุมพบว่าไม่มีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญ (z = -0.30, p = .76) ในสำหรับข้อมูลจากการสำรวจการรับรู้ของนักเรียนที่มีต่อการใช้การประเมินความสามารถในการอ่านแบบเน้นการเรียนรู้พบว่าค่าเฉลี่ยอยู่ที่ระหว่าง 4.03-4.16 จาก 5 ซึ่งสามารถตีความได้ว่านักเรียนเห็นด้วยว่าการใช้การประเมินความสามารถในการอ่านแบบเน้นการเรียนรู้ช่วยพัฒนาทักษะการอ่านของนักเรียน เมื่อประกอบกับข้อมูลที่ได้จากการสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้างที่ให้ข้อมูลและรายละเอียดเพิ่มเติมพบว่าการใช้การประเมินความสามารถในการอ่านแบบเน้นการเรียนรู้เป็นวิธีมีกระบวนการที่ช่วยส่งเสริมการพัฒนาความสามารถในการอ่าน เนื่องจากมีการเปิดโอกาสให้ผู้เรียนมีส่วนร่วมในการประเมินการอ่านและติดตามการเรียนรู้ของตัวเอง
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: Advisor
Issued: 2022
Modified: 2025-01-08
Issued: 2025-01-07
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2022.346
eng
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 6388510427.pdf 12 MB
ใช้เวลา
0.025052 วินาที

Rinthip Chongsomboon
Title Contributor Type
The implementation of learning-oriented reading assessment to enhance secondary school students English reading ability
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Rinthip Chongsomboon
Apasara Chinwonno
วิทยานิพนธ์/Thesis
Apasara Chinwonno
Title Creator Type and Date Create
The effects of extensive reading and levels of reading proficiency on Thai university students' English reading comprehension using a self-regulated learning framework
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Chitchon Pratontep
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of a web-based english reading instruction program based on the cognitive academic language learning approach on pre-cadets' reading comprehension ability and reading strategies
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Kornwika Wongpattanakit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of concept-oriented English reading instruction on reading comprehension and reading self-efficacy of lower secondary school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Jarintip Worakitsawat
วิทยานิพนธ์/Thesis
A development of the social constructivism blended learning module for enhancing reading engagement and English reading ability of upper secondary school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Pornpimol Sukavatee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of web- based english reading instruction using project-based language learning on reading comprehension ability of Phetchaburi Rajabhat University students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Nantarat Kongkapet
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of media-based instruction in English for junior tour guides on speaking ability of students at Kampong Chheuteal High School, Kingdom of Cambodia
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno; Kanniga Sachakul
Kimcheang Hong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of Academic Literacy-based Intervention on Thai University Students’ English Reading Proficiency and Reading Self-Efficacy
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Sasima Charubusp
วิทยานิพนธ์/Thesis
การศึกษาการใช้สื่อในการสอนการอ่านของครูไทยที่สอนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Nutsareeya Sangpan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of differentiated speaking instruction using computer-mediated communication and project work on Thai undergraduate students' English speaking proficiency and communication strategies
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Sumanee Pinweha
วิทยานิพนธ์/Thesis
A development of the business English reading course using a problem-based learning approach to enhance English learning outcomes of the university of the Thai Chamber of Commerce undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Takwa Bosuwon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of scaffolded reading experience instruction on English reading ability of Thai students in physical education program
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Apasara Chinwonno;Pornpimol Sukavatee
Prasani Solihee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of English reading instruction using 'active' framework on reading abilities reading strategies of tenth grade students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Apasara Chinwonno
Piyapat Ruangroj
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of EFL preservice teachers’ perceptions of non-native English teachers
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Apasara chinwonno
Samanan Sudsa-Ard
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of personal intelligence reading instruction on English reading ability and reading engagement of Thai university students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Apasara Chinwonno
Salila Vongkrachang
วิทยานิพนธ์/Thesis
A development of an english reading comprehension instruction using four-blocks literacy framework with repeated reading for university students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Paradee Praphruetkij
วิทยานิพนธ์/Thesis
THE EFFECTS OF PROJECT-BASED READING INSTRUCTION ON ENGLISH READING ABILITY AND INTERCULTURAL COMMUNICATIVE COMPETENCE OF UNDERGRADUATE STUDENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Piboon Sukvijit Barr
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of reading materials to enhance English reading ability of students in Three Southern border provinces of Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Sophia Arwae
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of online self-regulation on English proficiency among Chinese EFL undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Yong Yang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of digital literacies on English reading fluency for undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Apasara Chinwonno
Pimpanitt Chottsawhas
วิทยานิพนธ์/Thesis
An implementation of close reading instruction to promote English reading comprehension of secondary school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Apiwat Piyasakulchai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Digital storytelling for Cambodian undergraduate students\' EFL reading and digital literacy
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Vychan Otdom Hon
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of Chinese young learners' beliefs in eil project-based language learning in rural schools
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Xiaoli Zheng
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of students' reading engagement and perception of eil materials
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Tayaporn Nakornsut
วิทยานิพนธ์/Thesis
Reciprocal teaching: an instructional strategy to enhance English reading comprehension of secondary school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Patsachon Ruangprasertkun
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effect of extensive reading on English reading comprehension of Chinese EFL students with low and high reading self-efficacy
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Manman Dai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Digital reading on EIL materials for Thai undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Nopphanan Adungdejjaroon
วิทยานิพนธ์/Thesis
The implementation of learning-oriented reading assessment to enhance secondary school students English reading ability
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Rinthip Chongsomboon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Teaching digital literacy to enhance reading comprehension for EFL students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Thanchanok Rochanaphapayon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1,588
รวม 1,589 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 42,262 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 9 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 6 ครั้ง
รวม 42,277 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.33