Abstract:
การวิจัย ครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาระดับความคิดเห็นที่มีต่อปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดของร้านค้าปลีกแบบดั้งเดิมในเขตเทศบาลเมืองสุรินทร์ จังหวัดสุรินทร์ 2) ศึกษาระดับพฤติกรรมการเลือกใช้บริการร้านค้าปลีกแบบดั้งเดิมในเขตเทศบาลเมืองสุรินทร์ จังหวัดสุรินทร์ และ3) ศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการเลือกใช้บริการร้านค้าปลีกแบบดั้งเดิมในเขตเทศบาลเมืองสุรินทร์ โดยกลุ่มตัวอย่างเป็นชาวนาใน อำเภอรัตนบุรี จังหวัดสุรินทร์ จำนวน 400 ราย เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาเป็นแบบสอบถามมาตรส่วนประมาณค่า (Rating Scale) ที่มีความเชื่อมั่น (Reliability) ทั้งฉบับเท่ากับ 0.916 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบสมมติฐานโดยใช้วิธีการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ
ผลการวิจัยพบว่า
กลุ่มตัวอย่างมีความคิดเห็นต่อปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดของร้านค้าปลีกแบบดั้งเดิมซึ่งประกอบด้วยด้านผลิตภัณฑ์ ราคา ช่องทางการจัดจำหน่ายและการส่งเสริมการตลาดอยู่ในระดับมากและมีพฤติกรรมการใช้บริการร้านค้าปลีกในระดับมากเช่นกัน ส่วนผลการศึกษาระดับการส่งผลของปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ทั้ง 4 ด้านที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการใช้บริการร้านค้าปลีกในทิศทางบวก ในระดับสูงที่สุด(R= .821) มีค่าความคลาดเคลื่อนมาตรฐานในการพยากรณ์เท่ากับ ±1.157 เมื่อทดสอบแล้ว พบว่ามีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 จำนวน 3 ด้าน ประกอบด้วย ด้านผลิตภัณฑ์(B=.145) ด้านราคา(B=.272) และด้านช่องทางการจัดจำหน่าย (B =.275) โดยตัวพยากรณ์ที่ทำนายได้ดีที่สุด ได้แก่ ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ซึ่งสามารถพยากรณ์ได้ในภาพรวมถึงร้อยละ 67.4 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ส่วนด้านการส่งเสริมการตลาดไม่ส่งผลต่อการพฤติกรรมการใช้บริการอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ
The objectives of this research are, 1) to study the level of opinions on the marketing mix of traditional retailers in Surin Municipality, Surin Province, 2) to study the level of service selection behavior of traditional retailers in Surin Municipality, Surin Province, and 3) to study the marketing mix factors affecting the behavior of choosing traditional retail stores in Surin Municipality, Surin Province. The sample consisted of 400 persons in Surin Municipality,. The instrument used in the research was a questionnaire on the rating scale with confidence (Reliability) for the whole is equal to 0.916. The statistics used in the data analysis were percentage, mean, standard deviation, testing the hypothesis using multiple regression analysis method.
The results showed that;
The respondents had a high level of opinion on the marketing mix of traditional retailers, comprising product, price, place and promotion were at a high level, and also their behavior in using retail stores was at a high level as well. As for the results of the study on the level of impact of marketing mix factors that all 4 aspects had a high level of positive effect on retail stores (R = .821). The forecast standard error was ±1.157 when tested and found that there were statistically significant at the 0.05 level in 3 aspects such as product (B=.145), price (B=.272), and place (B =.275). The best predictor is the place which can be predicted in the overall is 67.4 percent with a statistical significance at the 0.05 level, but for the promotion, it did not affect the service usage behavior statistically.