แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง
Table './tdc/tbl_dc_meta_control_57' is marked as crashed and last (automatic?) repair failed

Exploring individual creativity components via content analysis of anime videos: a case study of Bilibili
การสํารวจองค์ประกอบความคิดสร้างสรรค์ส่วนบุคคลผ่านการวิเคราะห์เนื้อหาวิดีโออนิเมะ:กรณีศึกษาบิลลิบิลลิ

LCSH: Knowledge management
LCSH: Creative thinking
LCSH: Streaming video
Abstract: The development of video-sharing platforms has impacted and stimulated the anime creation online, as well as creativity in anime videos. Yet, compared to other platforms, Bilibili, an online video-sharing platform with great potential, is rarely mentioned. As one of the most popular anime communities among the young generation in China, Bilibili contains the biggest content of anime videos while enjoying a high level of audience engagement. Despite this, plenty of negative feedback on anime videos online hindered the progress of anime creation creativity. Moreover, the specific underlying components of individual creativity in anime videos on Bilibili were not explained enough. Thus, it provides an opportunity to explore the individual creativity components and provide suggestions for improving the anime video creation on Bilibili. In order to understand individual creativity components in anime videos, content analysis becomes a suitable method in this research since it is flexible for text and non-text data. Besides, this research also applied the componential theory of creativity to identify the major components as domain-relevant skills, creativity-relevant processes, intrinsic task motivation, and affective state. A coding framework was developed as a crucial part of content analysis to analyze the transcription of anime videos on Bilibili. Accordingly, this research synthesized the frequency, ratios and general distribution of creativity components in anime videos on Bilibili. An experiment and online questionnaire were conducted to examine the viewers’ feedback responding to creative anime videos and audience preference towards the creativity components. Among the sample of 20 anime videos on Bilibili, the results indicate that creativity-relevant processes occurred most frequently, which best demonstrated creativity, while intrinsic task motivation occurred least frequently with less attention in anime videos. Anime viewers’ feedback gained from 15 participants generally maintained positive. Moreover, the questionnaire toward the four creativity components with a mean value between 3.83 and 4.30 also shows a high-level audience preference. Eventually, suggestions for improving creativity while creating anime videos on Bilibili were revealed based on the results.
Abstract: การพัฒนาแพลตฟอร์มแบ่งปันวิดีโอได้ส่งผลกระทบและกระตุ้นการสร้างอนิเมะออนไลน์ รวมถึงความคิดสร้างสรรค์ในวิดีโออนิเมะ อย่างไรก็ตาม เมื่อเปรียบเทียบกับแพลตฟอร์มอื่นๆ บิลิบิลิ (Bilibili) ซึ่งเป็นแพลตฟอร์มแบ่งปันวิดีโอออนไลน์ที่มีศักยภาพสูงยังไม่ค่อยมีการกล่าวถึง ในฐานะหนึ่งในชุมชนอนิเมะที่ได้รับความนิยมมากที่สุดในหมู่คนรุ่นใหม่ในประเทศจีน บิลิบิลิมีเนื้อหาวิดีโออนิเมะที่ใหญ่ที่สุดในขณะที่ระดับของความเพลิดเพลินกับการมีส่วนร่วมของผู้ชมก็อยู่ในระดับสูง อย่างไรก็ตาม กระแสตอบรับเชิงลบมากมายเกี่ยวกับวิดีโออนิเมะออนไลน์ที่ยังเป็นตัวขัดขวางความก้าวหน้าของความคิดสร้างสรรค์ในการสร้างสรรค์อนิเมะ นอกจากนี้ องค์ประกอบเบื้องหลังความคิดสร้างสรรค์ส่วนบุคคลในวิดีโออนิเมะบนบิลิบิลิ ยังไม่ได้รับการอธิบายอย่างเพียงพอ ดังนั้นจึงเป็นโอกาสสำหรับผู้วิจัยในการสำรวจองค์ประกอบความคิดสร้างสรรค์แต่ละรายการ และให้คำแนะนำในการปรับปรุงการสร้างวิดีโออนิเมะบนบิลิบิลิ เพื่อให้เข้าใจองค์ประกอบความคิดสร้างสรรค์ส่วนบุคคลในวิดีโออนิเมะ การวิเคราะห์เนื้อหาจึงกลายเป็นวิธีที่เหมาะสมในการวิจัยนี้ เนื่องจากมีความยืดหยุ่นสำหรับข้อมูลที่เป็นข้อความและไม่ใช่ข้อความ นอกจากนี้ งานวิจัยนี้ยังประยุกต์ทฤษฎีองค์ประกอบของความคิดสร้างสรรค์เพื่อระบุองค์ประกอบหลัก เช่น ทักษะที่เกี่ยวข้องกับโดเมน กระบวนการที่เกี่ยวข้องกับความคิดสร้างสรรค์ แรงจูงใจในการทำงานที่แท้จริง และสภาวะทางอารมณ์ กรอบการเขียนโค้ดได้รับการพัฒนาโดยเป็นส่วนสำคัญของการวิเคราะห์เนื้อหาเพื่อวิเคราะห์ทรานสคริปชันหรือการถอดความจากวิดีโออนิเมะบนบิลิบิลิ ดังนั้น งานวิจัยนี้ได้สังเคราะห์ความถี่ อัตราส่วน และการกระจายองค์ประกอบความคิดสร้างสรรค์โดยทั่วไปในวิดีโออนิเมะบนบิลิบิลิ มีการทดลองและแบบสอบถามออนไลน์เพื่อตรวจสอบความคิดเห็นของผู้ชมที่ตอบสนองต่อวิดีโออนิเมะเชิงสร้างสรรค์และความต้องการของผู้ชมต่อองค์ประกอบความคิดสร้างสรรค์ ในบรรดาตัวอย่างวิดีโออนิเมะ 20 รายการบนบิลิบิลิ ผลลัพธ์ระบุว่ากระบวนการที่เกี่ยวข้องกับความคิดสร้างสรรค์เกิดขึ้นบ่อยที่สุด ซึ่งแสดงให้เห็นถึงความคิดสร้างสรรค์ได้ดีที่สุด ในขณะที่แรงจูงใจในการทำงานที่แท้จริงเกิดขึ้นน้อยที่สุดโดยให้ความสนใจน้อยลงในวิดีโออนิเมะ ผลตอบรับของผู้ชมอนิเมะที่ได้รับจากผู้เข้าร่วม 15 คนโดยทั่วไปยังคงเป็นไปในทางบวก นอกจากนี้ แบบสอบถามเกี่ยวกับองค์ประกอบความคิดสร้างสรรค์ทั้ง 4 องค์ประกอบที่มีค่าเฉลี่ยระหว่าง 3.83 ถึง 4.30 ยังแสดงให้เห็นความพึงพอใจของผู้ชมในระดับสูงอีกด้วย ในท้ายที่สุด คำแนะนำในการปรับปรุงความคิดสร้างสรรค์ในขณะที่สร้างวิดีโออนิเมะบนบิลิบิลิ ก็ถูกเปิดเผยตามผลลัพธ์ที่ได้จากงานวิจัยนี้
Chiang Mai University. Library
Address: CHIANG MAI
Email: cmulibref@cmu.ac.th
Role: Advisor
Created: 2024
Modified: 2025-04-03
Issued: 2024-11-12
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
DegreeName: Master of Science
©copyrights Chiang Mai University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 652132037.pdf 3.89 MB2 2025-07-08 10:35:02
ใช้เวลา
0.030409 วินาที

Xiao, Shiyi
Title Contributor Type
Exploring individual creativity components via content analysis of anime videos: a case study of Bilibili
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Xiao, Shiyi
Wantana Areeprayolkij
วิทยานิพนธ์/Thesis
Wantana Areeprayolkij
Title Creator Type and Date Create
Applying multimedia learning theory for intelligent teaching software evaluation in chinese language courses: A Case study of a Thai primary school
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wantana Areeprayolkij
Cui, Fanli
วิทยานิพนธ์/Thesis
Influence factors for improving university staffs ICT competence
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wantana Areeprayolkij
Yingxuan, Zhu
วิทยานิพนธ์/Thesis
An Application of a decision tree and a knowledge map in guidance preparation of study and employment for bioengineering students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
phoommhiphat Pongpruttikul;Chalempon Kongjit;Wantana Areeprayolkij
Li, Mengzhen
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Text analysis-based customer reviews and marketing strategy in self-driving tourism: a case study of Daocheng Yading
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wantana Areeprayolkij
Liwen, Hu
วิทยานิพนธ์/Thesis
Exploring the impact of Chinese customer experience on live streaming shopping in the domestic cosmetics industry
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wantana Areeprayolkij
Yin, Pan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Exploring individual creativity components via content analysis of anime videos: a case study of Bilibili
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wantana Areeprayolkij
Xiao, Shiyi
วิทยานิพนธ์/Thesis
New product concept development in group travel market for family tourists: a Comprehensive approach utilizing jobs-to-be-done theory and Outcome-driven innovatio
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wantana Areeprayolkij
Dan, Kang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 10
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 4,134
รวม 4,144 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 164,200 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,365 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 994 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 204 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 18 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 12 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 4 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 3 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 2 ครั้ง
รวม 166,802 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.63