Abstract:
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษารูปแบบการบริหารแหล่งเรียนรู้ของโรงเรียนขนาดเล็ก สังกัดสำนักงาน คณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน โดยมีการวิจัย 4 ขั้นตอน ดังนี้ ขั้นตอนที่ 1 ศึกษาสภาพการบริหารแหล่งเรียนรู้ของ โรงเรียนขนาดเล็ก สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน ตัวอย่างได้แก่ ผู้บริหาร และครูวิชาการ จำนวน 616 คน ได้มาโดยวิธีการสุ่มแบบหลายขั้นตอน ขั้นตอนที่ 2 สร้างรูปแบบการบริหารแหล่งเรียนรู้ของโรงเรียนขนาดเล็ก สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน กลุ่มเป้าหมายได้แก่ ผู้เชี่ยวชาญ จำนวน 15 คน ได้มาโดยการเลือก แบบเจาะจง ขั้นตอนที่ 3 ทดลองใช้รูปแบบการบริหารแหล่งเรียนรู้ของโรงเรียนขนาดเล็ก สังกัดสำนักงานคณะกรรมการ การศึกษาขั้นพื้นฐาน กลุ่มเป้าหมายได้แก่ ผู้บริหาร ครู บุคลากรทางการศึกษา และผู้มีส่วนเกี่ยวข้องในโรงเรียนบ้านดงมะหรี่ จำนวน 15 คน ได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง และขั้นตอนที่ 4 ประเมินรูปแบบการบริหารแหล่งเรียนรู้ของโรงเรียนขนาดเล็ก สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน กลุ่มเป้าหมายได้แก่ ผู้บริหาร ครู บุคลากรทางการศึกษา และผู้มีส่วนเกี่ยวข้อง กับสถานศึกษาที่ทดลองใช้รูปแบบ จำนวน 15 คน ได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ได้แก่ แบบสอบถาม แบบสัมภาษณ์ และแบบประเมิน สถิติที่ใช้ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์เนื้อหา
ผลการวิจัยพบว่า
รูปแบบการบริหารแหล่งเรียนรู้ของโรงเรียนขนาดเล็ก สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน ประกอบด้วยแหล่งเรียนรู้ 4 ด้าน ดังนี้ 1) ด้านแหล่งเรียนรู้ที่เป็นธรรมชาติหรือทรัพยากรธรรมชาติ 2) ด้านแหล่งเรียนรู้ ที่เป็นบุคคล 3) ด้านแหล่งเรียนรู้ที่เป็นสถานที่ และ 4) ด้านแหล่งเรียนรู้ที่เป็นสื่อและเทคโนโลยี กิจกรรม ประเพณี โดยมี องค์ประกอบการบริหารแหล่งเรียนรู้ ดังนี้ 1) การวางแผน ประกอบด้วย การกำหนดนโยบายและแผนงานการดำเนินงาน การจัดทำแผนงานให้สอดคล้องกับวัตถุประสงค์ของหลักสูตรหรือนโยบายการศึกษาของชาติ การตั้งเป้าหมายการ ดำเนินงาน การสำรวจและจัดทำทะเบียน การจัดหาวัสดุ อุปกรณ์เพื่อการดำเนินงาน การกำหนดผู้รับผิดชอบงาน และการ กำหนดโครงการ/กิจกรรม 2) การปฏิบัติ ประกอบด้วย การดำเนินงานตามโครงการ และการวัดและประเมินผลระหว่าง ดำเนินงานตามโครงการ/กิจกรรม และ 3) การประเมินผล ประกอบด้วย การแต่งตั้งคณะกรรมการประเมินผลการ ดำเนินงาน การสร้างเครื่องมือในการประเมินผลการดำเนินงาน การรวบรวมข้อมูลที่เกี่ยวกับผลของการดำเนินงาน และ การจัดทำรายงานผลการดำเนินงาน ผลการประเมินรูปแบบการบริหารแหล่งเรียนรู้ของโรงเรียนขนาดเล็ก สังกัดสำนักงาน คณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานพบว่า ในภาพรวมมีความเหมาะสม ความเป็นไปได้ และความเป็นประโยชน์อยู่ในระดับ มากที่สุด
The objective of this research was to study a leaming resource management model for the small-size schools under the Office of the Basic Education Commission. The research was conducted into 4 phases. The first phase was to study the conditions of the learning resource management of the small-size schools under the Office of the Basic Education Commission. The samples were administrators and academic teachers in a total of 616 people. They were randomized by multi-stage sampling. The second phase was to create a leaming resource management model for the small-size schools under the Office of the Basic Education Commission. The target group consisted of 15 experts selected by purposive sampling. The third phase was to try out the learning resource management model for the small-size schools under the Office of the Basic Education Commission. The target group consisted of administrators, teachers, academic staff and people involving in Ban Don Malee School in a total of 15 people. They were selected by purposive sampling. The fourth phase was to evaluate the learning resource management model for the small-size schools under the Office of the Basic Education Commission. The target group consisted of administrators, teachers, academic staff and people involving the schools to try out the learning resource management model in a total of 15 people. They were selected by purposive sampling. The research instruments were a questionnaire, an interview form and an evaluation form. The statistics used were percentage, mean, standard deviation and content analysis. The research findings were as follows.
The learning resource management model for the small-size schools under the Office of the
Basic Education Commission consisted of 4 aspects of leaming resources, namely, 1) leaning resources
that were nature or natural resources, 2) learning resources that were people, 3) learning resources that
were places and 4) learning resources that were media and technology, activities and traditions. Learning
resource management components were 1) planning composing of regulating performance policies and
plans, creating plans related to the objectives of the curriculum or national education policies, determining
the targets of the performance, surveying and creating the registration, arranging materials and equipment
for the performance, determining people responding for works and regulating projects/activities,
2) performance composing of the performance according to the projects and measurement and
evaluation during working the projects/activities and 3) evaluation composing of appointing committees
evaluating the performance, creating instruments used to evaluating the performance, collecting the
data related to the results of the performance and making the reports of the results of the performance.
The findings of the evaluation of the leaming resource management model of the small-size schools
under the Office of the Basic Education Commission showed that in the overall, the learning resource
management model was appropriate, possible and beneficial at the highest level.