Abstract:
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาประสบการณ์อุบัติเหตุ ปัจจัยที่เกี่ยวข้อง ผลกระทบจากอุบัติเหตุ และ พฤติกรรมความปลอดภัยของผู้ปฏิบัติการฉุกเฉินกับรถพยาบาล เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) ใช้ระเบียบการวิจัยปรากฏการณ์วิทยา (Phenomenological method) เลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเฉพาะเจาะจง (Purposive Sampling) จำนวน 40 ตัวอย่าง เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยการสัมภาษณ์เชิงลึกแบบกึ่งโครงสร้าง พร้อมบันทึกเสียงผู้รับสัมภาษณ์และวิเคราะห์แข้อมูลด้วยสถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ และวิเคราะห์แข้อมูลเชิงเนื้อหา ผลการศึกษาพบว่า ผู้ปฏิบัติงานฉุกเฉินกับรถพยาบาล เคยประสบอุบัติเหตุในขณะปฏิบัติงานทั้งจากอุบัติเหตุจากรถพยาบาลถูกชนและชนคันอื่น ชนฟุตบาท เสียหลักลงข้างทาง ตกสะพาน และอุบัติเหตุจากอุปกรณ์ทางการแพทย์ เช่น เข็มทิ่มตำ ผลกระทบจากอุบัติเหตุส่งผลให้ผู้ปฏิบัติงานได้รับบาดเจ็บ (เช่น แขนขาฟกช้ำ ฟันแตก ข้อมือฉีกขาด ข้อเท้าฉีกขาด กระดูกคอเคลื่อน เจ็บหน้าอก อวัยวะบางส่วนถูกตัดจนพิการ และบางรายเสียชีวิต) ปัจจัยเสี่ยงต่ออุบัติเหตุ เกิดจากการขาดพฤติกรรมความปลอดภัยของบุคลากรทางการแพทย์ฉุกเฉินเป็นสำคัญ โดย พนักงานขับรถพยาบาลมีสภาพร่างกายอ่อนเพลีย ขับรถด้วยความเร็วมากกว่า 80 กม./ชม. และฝ่าสัญญาณจราจร ส่วนบุคลากรที่ปฏิบัติงานด้านการพยาบาลไม่คาดเข็มขัดนิรภัย ไม่นั่งในที่เหมาะสม มีการทำหัตถการขณะรถพยาบาลเคลื่อนที่ และไม่เก็บอุปกรณ์ด้านการแพทย์ให้เป็นระเบียบเรียบร้อย ในขณะที่พฤติกรรมเหล่านี้ เช่น ไม่ปฏิบัติงานขณะร่างกายอ่อนเพลีย ขับรถตามมาตรฐานหลักสูตรการขับรถพยาบาลที่กระทรวงสาธารณสุขกำหนด ปฏิบัติตามกฎหมายจราจรและมาตรการของกระทรวงสาธารณสุขอย่างเคร่งครัด เช่น ขับรถโดยใช้ความเร็วไม่เกิน 80 กม./ชม. และคาดเข็มขัดนิรภัยทุกครั้ง มีการประเมินอาการผู้ป่วยก่อนการออกเดินทาง ไม่ทำหัตถการขณะรถเคลื่อนที่ หากจำเป็นต้องทำหัตถการจะหยุดรถในที่ปลอดภัยและจะถอดเข็มขัดนิรภัยเมื่อรถพยาบาลจอดสนิทเท่านั้น และตรวจสอบการจัดวางอุปกรณ์การแพทย์บนรถพยาบาลให้ถูกที่และเป็นระเบียบ เป็นปัจจัยป้องกันต่อการเกิดอุบัติเหตุได้ ส่วนปัจจัยด้านพาหนะที่เกี่ยวข้องกับพฤติกรรมความไม่ปลอดภัยของผู้ปฏิบัติงานด้านการแพทย์ฉุกเฉิน เช่น ภายในห้องพยาบาลมีเข็มขัดนิรภัยไม่ครบทุกที่นั่ง นอกจากนี้ปัจจัยด้านสิ่งแวดล้อม เช่นบริเวณทางแยก ทางหลวงชนบท ถนน 2 เลนสวนทางกันและไม่มีไฟส่องสว่างข้างทาง ถนนเขตชุมชนเมืองที่สภาพการจราจรติดขัด ถนนชำรุด อยู่ระหว่างการซ่อมแซม บริเวณทางโค้งบนภูเขา เป็นปัจจัยเสี่ยงต่อการเกิดอุบัติเหตุที่ผู้ปฏิบัติงานด้านการแพทย์ ฉุกเฉินจำเป็นต้องเพิ่มพฤติกรรมความปลอดภัยในการปฏิบัติงานด้านการแพทย์ฉุกเฉินให้มากขึ้น
This study aimed to investigate the accident experiences, relevant factors, effects from accident, safety behaviors of emergency medical services workers who work with ambulances, as a Qualitative Research using the Phenomenological method and Purposive Sampling. The data were collected from 40 samples using semi-structured in-depth interview along with interviewees audio recording and analyzing data using descriptive statistics included frequency and percentage, and content analysis. The results found that emergency medical services workers who work with ambulances ever experienced an accident while working, due to an accident from an ambulance was bumped by another vehicle and collided with another vehicle or sidewalk, swerved off the road, off a bridge, and accidents from medical devices, such as needle prick injury. Effects from accident caused an injury of workers (such as bruised arms and legs, broken tooth, tendon injuries of wrist, hand and ankles, herniated cervical disk, chest pain, some organs were cut until deformed, and some workers died). Risk factors of accidents were caused by lack of safety behaviors of emergency medical personnel such as some drivers were in a weak physically condition, drove at speeds of over 80 km/h, and ran a red light, nursing personnel did not wear a seat belt, not sit in the right place, performed medical procedures while the ambulance was running, and not keep medical devices tidy. While these behaviors, such as not working while physically exhausted, driving under the ambulance driving standard policy prescribed by the Ministry of Public Health, following the traffic laws and measures of the Ministry of Public Health strictly, such as driving at a speed of not over 80 km/h, and always wearing a seat belt, evaluating the patients symptoms before taking the ambulance out, not performing medical procedures while the ambulance was running, if necessary to perform the medical procedures, shall stop the ambulance in a safe place, and shall take off seat belt only when the ambulance already stopped, as well as checking the placement of medical devices inside the ambulance to be in the right place and tidy. These mentioned practices were important factors to prevent an accident. The vehicle factor related to unsafe behaviors of emergency medical services workers was no having seat belts enough for all seats inside ambulance. The environmental factors were 2 narrow lanes of rural roads at the crossroads without street light, urban roads with traffic jam, damaged roads under repairing, including curves on the mountains, were the risk factors causing accidents which emergency medical services workers had to increase their safety behaviors in emergency medical services operations.