Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบผลของการประสานสัมพันธ์ในการเคลื่อนไหวก่อนและหลังการฝึกด้วยกิจกรรมกลางแจ้ง กลุ่มตัวอย่างได้แก่เด็กอายุ 4-6 ปีจำนวน 20 คน ซึ่งได้จากการสุ่มอย่างง่าย (Simple Random Sampling) จากสถานรับเลี้ยงเด็กจีราวัฒน์เนอสเซอรี่ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ ชุดการฝึกด้วยกิจกรรมกลางแจ้งที่ผู้วิจัยได้สร้างขึ้นจำนวน 12 กิจกรรม สำหรับการฝึก 4 สัปดาห์ สัปดาห์ละ 3 วัน (วันจันทร์ วันพุธ และวันศุกร์) และใช้แบบทดสอบ Movement Assessment Battery for Children ( M-ABC2 ) สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมตราฐาน และ t-test แบบกลุ่มที่เป็นอิสระแก่กัน (t-test independent) กำหนดความมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05 ผลการวิจัยพบว่า ภายหลังการฝึกด้วยกิจกรรมกลางแจ้งเป็นระยะเวลา 4 สัปดาห์มีคะแนนเฉลี่ยการประสานสัมพันธ์ในการเคลื่อนไหวเพิ่มขึ้น แต่ไม่พบความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 จึงสรุปผลการวิจัยได้ว่า ชุดการฝึกด้วยกิจกรรมกลางแจ้งจำนวน 12 กิจกรรม สำหรับการฝึก 4 สัปดาห์ที่ผู้วิจัยได้สร้างขึ้นนั้น ยังต้องได้รับการปรับปรุงแก้ไขเพื่อให้เหมาะสมกับการพัฒนาการประสานสัมพันธ์ในการเคลื่อนไหวในเด็กอายุ 4-6 ปีให้ดียิ่งขึ้น
The objective of this research is to study and compare the effects Movement Co-ordination before and after training with activities outside the classroom. The sample group consisted of 20 children aged 4-6 years, which were obtained from simple random sampling of Jeerawat Nursery. Tools used in the research are training sets with activities outside the classroom that the researcher created: 12 activities for 4 weeks training, 3 days per week (Monday, Wednesday and Friday) and the Movement Assessment Battery for Children test (M-ABC2). Statistics used in data analysis are the mean, standard deviation, and t-test independent group. The significance level was determined at 0.05 The result shows that after training with activities outside the classroom for a period of four weeks, the average score of muscle and nerve coordination increased. However, there was no significant difference at the level of .05. Therefore, it was concluded that the training set with 12 activities outside the classroom for four-week training that the researcher has created still needs to be improved in order to suit the development of Movement Co-ordination in children aged 4-6 years.