The causal relationship between risk in accounting and finance within supply chain and firm performance of automotive and automotive parts industry in Thailand
Abstract:
การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อตรวจสอบความสอดคล้องของรูปแบบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุและศึกษาอิทธิพลทางตรง อิทธิพลทางอ้อม และอิทธิพลรวมระหว่างการจัดการความเสี่ยงทางบัญชีและการเงิน การจัดการภายในองค์การผลการดำเนินงานห่วงโซ่อุปทาน และผลการดำเนินงานขององค์การกับข้อมูลเชิงประจักษ์ กลุ่มตัวอย่างในการศึกษาครั้งนี้คือบริษัทในอุตสาหกรรมยานยนต์ และชิ้นส่วนยานยนต์ไทย จำนวน 334 ตัวอย่าง เก็บข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลประกอบด้วยสถิติเชิงพรรณนา การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน และการวิเคราะห์โมเดลสมการโครงสร้าง ผลการวิเคราะห์โมเดลสมการโครงสร้างพบว่า โมเดลมีความสอดคล้องกลมกลืนกับข้อมูลเชิงประจักษ์ โดยมีค่าความกลมกลืนของโมเดล χ 2 /df เท่ากับ 1.036 RMSEA เท่ากับ 0.011 GFI เท่ากับ 0.963 AGFI เท่ากับ 0.923 และ CFI เท่ากับ 0.999 การจัดการความเสี่ยงทางบัญชีและการเงินมีอิทธิพลทางตรงและอิทธิพลทางอ้อมต่อผลการดำเนินงานขององค์การผ่านการจัดการภายในองค์การและผลการดำเนินงานห่วงโซ่อุปทาน และมีอิทธิพลทางตรงต่อผลการดำเนินงานห่วงโซ่อุปทาน และการจัดการภายในองค์การนอกจากนี้ การจัดการภายในองค์การมีอิทธิพลทั้งทางตรงและทางอ้อมต่อผลการดำเนินงานขององค์การผ่านผลการดำเนินงานห่วงโซ่อุปทาน และผลการดำเนินงานห่วงโซ่อุปทานมีอิทธิพลทางตรงต่อผลการดำเนินงานขององค์การซึ่งแสดงให้เห็นว่า ผลการดำเนินงานขององค์การสามารถทำนายได้จากความเสี่ยงทางบัญชีและการเงิน การจัดการภายในองค์การและผลการดำเนินงานห่วงโซ่อุปทาน ได้อย่างมีนัยสำคัญ จากงานวิจัยนี้ได้ข้อค้นพบสำคัญที่ว่า การจัดการความเสี่ยงทางบัญชีและการเงินตลอดห่วงโซ่อุปทานสามารถช่วยควบคุมต้นทุนค่าใช้จ่ายในการดำเนินงาน นอกจากนั้นการจัดการภายใน องค์การและการจัดการห่วงโซ่อุปทาน สามารถใช้เทคโนโลยีสารสนเทศเข้ามาเป็นเครื่องมือช่วยในการดำเนินงานเพื่อให้เกิดการไหลเวียนของสารสนเทศที่สอดคล้องกันตลอดโซ่อุปทาน ผลลัพธ์จากงานวิจัยนี้สามารถใช้เป็นตัวแบบเพื่อเป็นแนวทางในการวางแผนป้องกันความเสี่ยงทางบัญชีและการเงินสำหรับอุตสาหกรรมยานยนต์และชิ้นส่วนอะไหล่ยานยนต์ โดยการกำหนดแนวทางการจัดการความเสี่ยงทางบัญชีและการเงินในห่วงโซ่อุปทานให้สอดคล้องกับมูลเหตุของปัจจัยที่มีอิทธิพลเพื่อนำไปสู่การเพิ่มประสิทธิผลขององค์การ
The aim of this study is to examine the causal relationship as well as to study the direct influence, indirect influence, and overall influence between risk in accounting and finance management, internal firm management, firm performance within supply chain and firm performance with empirical data. The sample was chosen from companies in automotive parts manufacturing industry in Thailand. The questionnaires were distributed to 334 respondents. The statistics employed in research were descriptive statistics, confirmatory factor analysis and structural equation model. The results showed that the concept model aligned with the empirical data χ 2 /df = 1.036 RMSEA = 0.011, GFI = 0.963, AGFI = 0.923 and CFI = 0.999 from the analysis of structural equation model indicated that risk in accounting and finance management have a direct and indirect influence on firm performance through internal firm management, firm performance within supply chain and have a direct influence on firm performance within supply chain and firm internal management. In addition, internal firm management have a direct and indirect influence on firm performance through firm performance within supply chain, and firm performance within supply chain has a direct influence on firm performance. It shows that firm performance can be predicted from risk in accounting and finance, internal firm management and firm performance within supply chain. From the result of this research, a significant fact is deduced, which is that management of accounting and financial risk management throughout the supply chain can help to control the operating costs. Moreover, internal firm and supply chain management can leverage information technology in operations in order to achieve a consistent flow of information throughout the supply chain. The results of this research can be used as a model to guide the planning of prevention accounting and financial risk of automotive parts manufacturing industry by setting guidelines for accounting and financial risk management in supply chain to be consistent with the underlying factors of influence in order to increase the effectiveness of the organization.