Abstract:
ในงานศึกษาวิจัยนี้ต้องการประเมินความเหมาะสมของวิธีที่โรงงานผลิตชิ้นส่วนยานยนต์แห่ง หนึ่งใช้ในปัจจุบันซึ่งได้ประเมินเพียงกิจกรรมที่ทำโดยใช้วิธี JSA เพื่อประเมินความเสี่ยงของการใช้ก๊าซแอลพีจีในกระบวนการผลิต ด้วยการเปรียบเทียบค่าความเสี่ยงที่ได้จากวิธีปัจจุบันกับวิธีใหม่ที่เป็นการนำประเมินทั้งกิจกรรมที่ทำร่วมกับความล้มเหลวของอุปกรณ์ โดยใช้วิธี FTA ร่วมกับโปรแกรม ALOHA (เวอร์ชั่น 5.4.7) เพื่อคำนวณโอกาสการเกิดเหตุการณ์และความรุนแรงของเหตุการณ์นั้น ตามลำดับ ผลการศึกษาวิจัยพบว่า สำหรับระบบท่อและถังบรรจุก๊าซ ทั้งวิธี JSA และวิธี FTA สามารถบ่งชี้อันตรายได้เหมือนกันคือ มีโอกาสเกิดการรั่วไหลของก๊าซแอลพีจีได้ โดยวิธี JSA บอกว่า การรั่วไหลจะเกิดในขั้นตอนการเชื่อม ส่วน FTA บอกว่าการรั่วไหลเกิดขึ้นได้จากความล้มเหลวในการทำงานของอุปกรณ์ในระบบท่อและที่ติดกับถังบรรจุก๊าซ วิธี JSA มีข้อดีกว่าในแง่ที่สามารถบ่งชี้อันตรายที่เกิดจากสาเหตุอื่นได้ด้วย เช่น คนอาจเสียชีวิตจากไฟฟ้าดูดขณะเปิดเครื่องจักร เป็นต้น อย่างไรก็ตามผลของการใช้วิธี JSA เพียงอย่างเดียวในงานวิจัยนี้ได้แสดงให้เห็นว่าระดับความเสี่ยงของเหตุการณ์ที่อาจจะเกิดได้นั้นมีค่าเท่ากับ 1 นั่นคือโรงงานไม่ต้องปรับปรุงหรือมีมาตรการลดความเสี่ยง ในขณะที่การพิจารณาผลที่ได้จาก JSA FTA พร้อมทั้งนำ Aloha มาประเมินความรุนแรงที่เกิดจากการรั่วไหลของก๊าซ ทำให้ได้ว่าการรั่วไหลของก๊าซนี้ที่เกิดจากความล้มเหลวของอุปกรณ์และ เป็นการรั่วไหลแล้วลุกไหม้ทันทีทันใด มีระดับความเสียงสูงที่สุด (เท่ากับ 5) ซึ่งในทางกฎหมายแล้ว โรงงานจำต้องมีมาตรการลดระดับความเสี่ยงให้เท่ากับ 2 หรือต่ำกว่า ผลที่ได้นี้จึงแสดงให้เห็นว่าการประเมินด้วย JSA ร่วมกับ FTA เป็นการประเมินที่ครอบคลุมทั้งสาเหตุที่เกิดจากการดำเนินการของคนและความล้มเหลวของอุปกรณ์ อย่างไรก็ตามหากไม่ใช้ Aloha ในการประเมินการรั่วไหลของก๊าซ (หรือของเหลว) ก็จะไม่สามารถบ่งบอกได้ว่ามีการรั่วไหลของก๊าซ (หรือของเหลว) เป็นแบบใดได้บ้าง และอาจนำไปสู่การประเมินความเสี่ยงที่ต่ำกว่าความเป็นจริง การใช้วิธีใหม่จึงช่วยลดโอกาสที่โรงงาน ต้องจ่ายค่าชดเชยผลกระทบจากอุบัติเหตุที่เกิดจากการใช้ก๊าซให้แก่ชุมชนและหน่วยงานของรัฐ
This study focused on evaluation of the current method (Job Safety Analysis, JSA) used for assessing risks involving the use of LPG in production of an automotive parts manufacturing factory. To achieve the goal, the comparison between the risks obtained from the current method and those from a new method, incorporating Fault Tree Analysis (FTA) and Aloha (Version 5.4.7) in determination of the opportunity and the severity of the leak and explosion due to failure of devices, respectively. The study revealed that, for a system consisting of pipeline and vessels, JSA and FTA could indicate the same hazard, the possibility of leakage of LPG. JSA indicated that the gas leakage could occur in the welding step, whereas FTA indicated that the leakage might occur due to failure of devices in the pipeline and those connected to the vessels. JSA has one advantage over FTA, which is the former can indicate hazards from other activities (e.g., deaths from electric shock upon turning on a machine). This work revealed that the use of only JSA gave a risk level of 1, meaning that there was no need for the factory did nothing to improve the safety in its production. In contrast, the use of JSA and FTA, in combination with Aloha for severity evaluation due to the leak, showed that a gas leak with jet fire and thermal radiation due to failure of devices had the highest risk level (5). Consequently, the factory must develop measures to minimize the risk level to an acceptable level of 2 or lower. The results demonstrated that the risk assessment using JSA and FTA was sufficient to take into account both human activities and device failure. But if Aloha was not used to evaluate the leakage, it would be unable to predict the type of gas leak that could occur. This could lead to an underestimate of a risk level. The benefit of using proposed method in risk assessment helps reduce the frequency of accidents/incidents from happening, and minimize the chances that the factory will pay for accidental damages caused by the gas leak to communities and government agencies.