The influence of online marketing communications on attitude, subjective norm, and intention to study with online institutions among early age working consumers in Bangkok
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาอิทธิพลของการสื่อสารการตลาดออนไลน์ต่อทัศนคติ บรรทัดฐานของกลุ่มอ้างอิง และความตั้งใจที่จะศึกษากับสถาบันออนไลน์ของกลุ่มผู้บริโภควัยทำงานตอนต้นในกรุงเทพมหานคร การวิจัยนี้ใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงปริมาณด้วยวิธีการสำรวจจากกลุ่มตัวอย่าง ที่เคยเปิดรับเครื่องมือการสื่อสารการตลาดออนไลน์ของสถาบันออนไลน์กลุ่มผู้บริโภควัยทำงาน ตอนต้นอายุ 25-34 ปี ที่อาศัยในกรุงเทพมหานคร โดยการสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน จำนวน 400 คน เพื่อนำมาวิเคราะห์ข้อมูลทางสถิติ ได้แก่ การแจกแจงความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์การถดถอยอย่างง่าย กับการวิเคราะห์ถดถอยเชิงพหุ ผลการวิจัยพบว่า 1)กลุ่มตัวอย่างมีการเปิดรับการสื่อสารการตลาดออนไลน์เป็นบางครั้ง 2) ทัศนคติที่มีต่อสถาบันออนไลน์ในระดับเห็นด้วยบรรทัดฐานของกลุ่มอ้างอิงอยู่ในระดับปานกลาง และมีความตั้งใจที่จะศึกษาอยู่ในระดับมาก 3) เครื่องมือการสื่อสารการตลาดออนไลน์ที่มีอิทธิพลต่อทัศนคติคือเฟซบุ๊ก (β = .298) กับเอส อี โอ (β = .167) 4) เครื่องมือการสื่อสารการตลาดออนไลน์ ที่มีอิทธิพลต่อบรรทัดฐานของกลุ่มอ้างอิงคือ อินสตาแกรม (β = .274) แอพพลิเคชั่นโทรศัพท์มือถือ (β= .193) เว็บไซต์ (β= .180) ไลน์ออฟฟิ เชียล (β= .133)5) เครื่องมือการสื่อสารการตลาดออนไลน์ ที่มีอิทธิพลต่อความตั้งใจที่จะศึกษาเฟซบุ๊ก(β = .254) เอส อี โอ (β = .178) อินสตาแกรม (β= .165) และ ไลน์ออฟฟิเชียล (β = .177) 6) ทัศนคติมีอิทธิพลต่อความตั้งใจที่จะศึกษากับสถาบันออนไลน์ (β = .717) 7) บรรทัดฐานของกลุ่มอ้างอิงมีอิทธิพลต่อความตั้งใจที่จะศึกษากับสถาบันออนไลน์ (β = .648) จากผลการวิจัยดังกล่าวสามารถนำไปวางแผนการสื่อสารการตลาดได้อย่างมีประสิทธิผล
The objective of this study is to examine the Influence of online marketing communications on attitude, subjective norm, and intention to study with online institutions among early age working consumers in Bangkok. This research study is quantitative methodology collecting from 400 subjects by multistage stage sampling who have seen online marketing communications tools of online institution samong early working years consumers on 25 -34 in Bangkok to analyze statistical data including frequency, mean and standard deviation, simple regression analysis and multiple regression analysis. The results of the research showed that 1) The samples sometimes expose online marketing communications. 2) The level of attitudetowards online institutions at the agreed level subjective norm at a moderate level There is high level on intention to study with online institutions. 3) Online marketing communications tools affecting attitudes of online institutions are Facebook(β = .298) and SEO (β = .167).4) Online marketing communications tools affecting subjective norm are Instagram (β = .274), Mobile Application (β = .193), Website (β = .180), and Line Official (β =.133). 5) Online marketing communications tools affecting intention to study with online institutions are Facebook(β= .254), SEO (β = .178), Line Official (β = .165), and Instagram (β = .177).6) Attitude of online institutions affects the intention to study with online institutions (β = .717). 7) Subjective norm of online institutions affects the intention to study with online institutions (β = .648). Thus, this study contributes planning effective marketing communications