Abstract:
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์1. เพื่อศึกษาสภาพและปัญหาการจัดการศึกษาด้านอาชีวศึกษาขององค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น 2. เพื่อศึกษาปัจจัยการจัดการศึกษาด้านอาชีวศึกษาขององค์กร ปกครองส่วนท้องถิ่น 3. เพื่อศึกษาแนวทางการจัดการศึกษาด้านอาชีวศึกษาในระบบ นอกระบบ และทวิภาคีขององค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นดำเนินการศึกษาในสถานศึกษาด้านอาชีวศึกษาของ องค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น 11 แห่ง ซึ่งแบ่งการวิจัยเป็น 2 ระยะคือระยะที่ 1 ศึกษาสภาพปัญหา และปัจจัยการจัดการศึกษาด้านอาชีวศึกษาขององค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นเก็บรวบรวมข้อมูลด้วยการสุ่มแบบง่ายโดยใช้แบบสอบถามเก็บจากผู้บริหารสถานศึกษาครูผู้สอน ผู้เรียน ผู้บริหาร สถานประกอบการและองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น 617 คน สถิติที่ใช้คือค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและวิเคราะห์ความแปรปรวนและวิเคราะห์องค์ประกอบเฉพาะปัจจัยการจัดการศึกษา ด้านอาชีวศึกษา ระยะที่ 2 ศึกษาแนวทางการจัดการศึกษาด้านอาชีวศึกษาขององค์กรปกครอง ส่วนท้องถิ่นเก็บรวบรวมข้อมูลจากการสัมภาษณ์เป็นการเลือกแบบเจาะจงจากผู้บริหารสถานศึกษา ด้านอาชีวศึกษาและองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น 22 คนและวิเคราะห์ข้อมูลด้วยการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการศึกษาสภาพการจัดการศึกษาด้านอาชีวศึกษาภาพรวมอยู่ระดับมากทุกด้าน และ ผลวิเคราะห์ความแปรปรวนมีความแตกต่างกัน 6 ปัจจัย ภาพรวมของปัญหาการจัดการศึกษาด้านอาชีวศึกษาอยู่ระดับปานกลางทุกด้าน และผลวิเคราะห์ความแปรปรวนมีความแตกต่างกัน 12 ปัจจัยสำหรับปัจจัยการจัดการสถานศึกษาด้านอาชีวศึกษาไม่มีความแตกต่างกัน 31 ปัจจัยและ ปัจจัยมีความสัมพันธ์กันมีค่า KMO เท่ากับ 0.914 จัดกลุ่มปัจจัยได้ 6 ด้าน สรุปแนวทางการจัดการสถานศึกษาด้านอาชีวศึกษาในระบบ นอกระบบและทวิภาคีขององค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นได้ 3 แนวทาง ประกอบด้วย 1) ด้านการบริหารจัดการศึกษาและหลักสูตร 2) ด้านการบริหารจัดการศึกษาครูผู้สอน ผู้เรียนและการฝึกทักษะวิชาชีพ และ 3) ด้านวัสดุและเครื่องมือฝึกทักษะวิชาชีพ และสภาพแวดล้อม
This research aimed to investigate 1) states and problems in educational management of Local Administration Organizations, 2) assessable factors that effected to educational management of the organizations, 3) guidelines in context of formal, non-formal and dual vocational education system managed by 11 colleges of the Local Administration Organizations. The research was divided into 2 phases as follows. The first phase was to study of state problems and related factors in educational managementof the Local Administration Organizations. The data was collected from 617attendants by simple random samplings andusing questionnaire; executive directorof colleges, teachers, students, entrepreneursand Local Administration Organizationofficers. The second phase was to study guidelines for vocational education of the Local Administration Organizations. The data collection was based on purposive interview with 22 samples from college principles. These samplings would be analyzed by employing content analysis. The research revealed overall condition of educational provision of the Local Administration Organizations was at high level. One-way Analysis of Variance indicated that 6 elements in overall condition of the vocational education management were significantly different (P<0.05). Overall problem of the Local Administration Organizations was at medium level. In addition, 12 items in problems affected to the vocational education management which were importantly different (P<0.05). Thus, there were 31 affected factors of vocational education management with KMO = 0.914 (P<0.000) and these factors could be classified into 6 aspects. From the study, results covered 3 guidelines inreference toformal, non-formal and dual vocational education of the Local Administration Organizations as 1) education and curriculum management, 2) educational management for teachers, learners and vocational skill training, 3) materials, tools for professional skill development and environment management