แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The effectiveness of self-directed learning augmented reality handouts for learning medical microbiology and infectious diseases in medical students
ประสิทธิภาพของการใช้เอกสารประกอบการเรียนรู้ด้วยตนเองโดยใช้เทคโนโลยีภาพเสมือนจริงในวิชาจุลชีววิทยาทางการแพทย์และโรคติดเชื้อในนักศึกษาแพทย์

LCSH: Augmented reality
LCSH: Computer-assisted instruction
LCSH: Microbiology -- Study and teaching
Abstract: Augmented reality (AR), in which the virtual objects are integrated into the real environment, is a novel technology-enabled/enhanced active learning for medical education. The primary goal of this study was to determine the effectiveness of the selfdirected learning AR handouts as a learning material for teaching the medical microbiology and infectious disease topics for the 3rd year medical students in the Doctor of Medicine Program (English Program), Faculty of Medicine/ Chulabhorn International College of Medicine, Thammasat University. A randomized controlled trial study was conducted by comparing the academic performances (MCQs scores), the motivation level (Motivation Scores Learning Questionnaire, MSLQ), and the student satisfaction survey scores of the students after the studied AR handouts (intervention group) and traditional handouts (control group). Twenty-four students were enrolled in this study (n = 12 each group). The both groups had no difference on age, gender, total GPA, pre-test scores (means of 5.08). Both groups also had similar increase in the post-test score means of 11.25 (intervention group) and 10.58 (control group). The MSLQ (topic of intrinsic goal orientation) was significantly higher in the intervention group than that in the control group (5.73 vs 4.81, t(22) = 2.512, p = .002). The students' satisfaction survey scores (topic of "Handouts are stimulating." and "Handouts are exciting.") were significantly higher in the intervention group than that in the control group (4.58 vs 3.50, t(20) = 2.688, p = .025 and 4.42 vs 3.17, t(18) = 2.516, p = .019). In conclusion, the self-directed learning AR handouts for learning the medical microbiology and infectious disease topics were effective to improve the knowledge of the medical students. Based on the cognitive information processing theory, the AR handouts help the learning process by increasing the students' motivation, and satisfaction
Abstract: เทคโนโลยีภาพเสมือนจริง (Augmented reality, AR) เป็นการใช้เทคนิคทางคอมพิวเตอร์ในการสร้างภาพวัตถุเสมือนในสภาพแวดล้อมจริง ซึ่งเป็นเทคนิคใหม่ทางแพทยศาสตรศึกษาที่ีใช้เทคโนโลยีเพื่อกระตุ้นการเรียนรู้ การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์หลักในการศึกษาประสิทธิภาพของการใช้เอกสารประกอบการเรียนรู้ด้วยตนเองที่ใช้ AR ในวิชาจุลชีววิทยาทางการแพทย์และโรคติดเชื้อในนักศึกษาหลักสูตรแพทยศาสตรบัณฑิต (ภาคภาษาอังกฤษ) ชั้นปีที่ 3 คณะแพทยศาสตร์/วิทยาลัยแพทยศาสตร์นานาชาติจุฬาภรณ์ หาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ เป็นการวิจัยแบบสุ่มทดลอง เพื่อเปรียบเทียบระดับความรู้จากการสอบด้วยข้อสอบปรนัย ค่าเฉลี่ยของระดับแรงจูงใจในการเรียน และ ค่าเฉลี่ยของคะแนนความพึงพอใจในการเรียนรู้ โดยการแบ่งนักศึกษาเบื้องต้นเป็นกลุ่มกลุ่มทดลอง (ใช้เอกสารประกอบการเรียนรู้ที่ีใช้ AR) และกลุ่มควบคุม (ใช้เอกสารประกอบการเรียนรู้แบบดั้งเดิม) มีนักศึกษาทั้งสิ้นจำนวน 24 คนเข้าร่วมในการศึกษานี้ (กลุ่มละ 12 คน) นักศึกษาทั้งสองกลุ่มมีค่าเฉลี่ยยของอายุ จำนวนนักศึกษาแต่ละเพศ ระดับเกรดเฉลี่ยสะสม คะแนนสอบวัดระดับ ความรู้ก่อนเริ่มการศึกษา (คะแนนเฉลี่ย 5.08) ไม่แตกต่างกัน นักศึกษาทั้งสองกลุ่มมีระดับความรู้ที่ีเพิ่มขึ้นหลังการเรียนรู้ โดยมีคะแนนเฉลี่ยของการสอบวัดระดับความรู้หลังการศึกษาที่ี 11.25 (กลุ่ม ทดลอง) และ 10.58 (กลุ่มควบคุม) ทั้งนี้ค่าเฉลี่ยของระดับแรงจูงใจ (หัวข้อแรงจูงภายใน) ของกลุ่มทดลองนั้นสูงกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (ค่าคะแนนเฉลีJย 5.73 vs 4.81, t(22) = 2.512, p = .002) และค่าเฉลี่ยของคะแนนความพึงพอใจ หัวข้อ "เอกสารมีความกระตุ้นการเรียนรู้" และ "เอกสารมีความน่าตื่นเต้น" ของกลุ่มทดลองนั้นสูงกว่า กลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (t(20) = 2.688, p = .025 และ t(18) = 2.516, p = .019). โดยสรุป เอกสารประกอบการเรียนรู้ที่ีใช้ AR ในวิชาจุลชีววิทยาทางการแพทย์และโรคติดเชื้อในนักศึกษาแพทย์ นั้นมีประสิทธิภาพส่งเสริมการเรียนรู้โดยนักศึกษามีคะแนนระดับความรู้ที่ีสูงขึ้น จากทฤษฎีการเรียนรู้การประมวลผลทางปัญญา เอกสารประกอบการเรียนรู้ที่ีใช้ AR นั้นสนับสนุนการเรียนรู้โดยเป็นผลจากการเพิ่มแรงจูงใจและความพึงพอใจในการเรียน
Mahidol University. Mahidol University Library and Knowledge Center
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Role: Thesis Advisors
Created: 2020
Modified: 2024-04-25
Issued: 2024-04-25
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
DegreeName: Master of Science
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 6038210.pdf 20.3 MB5 2025-09-19 18:28:21
ใช้เวลา
-0.700822 วินาที

Nuntra Suwantarat
Title Contributor Type
The effectiveness of self-directed learning augmented reality handouts for learning medical microbiology and infectious diseases in medical students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Nuntra Suwantarat
Kasana Raksamani
Vorawan Vanicharoenchai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Kasana Raksamani
Title Creator Type and Date Create
Structured reflective writing to increase confidence levels in emergency obstetric anesthesia of nurse anesthetist students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sahatsa Mandee;Kasana Raksamani
Patcha Hortrakul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Self-perception of practical skills among prosthetic and orthotic students ahead of graduation
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kasana Raksamani;Tripop Lertbunnaphong
Prawina Sutdet
วิทยานิพนธ์/Thesis
Relationship among self-directed learning readiness, achievement motivation and academic achievement of nurse anesthetist students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kasana Raksamani;Tripop Lertbunnaphong
Patcharee Phoson
วิทยานิพนธ์/Thesis
A literature review on personality characteristics influencing academic success of medical students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kasana Raksamani;Tripop Lertbunnaphong
Suchaanun Srikaew
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effectiveness of self-directed learning augmented reality handouts for learning medical microbiology and infectious diseases in medical students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kasana Raksamani;Vorawan Vanicharoenchai
Nuntra Suwantarat
วิทยานิพนธ์/Thesis
The comparison between problem based learning and early clinical exposure on the readiness of medical students for clinical study the students\' perspective
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kasana Raksamani;Suprapath Sonjaipanich
Chatchai Kreepala
วิทยานิพนธ์/Thesis
Vorawan Vanicharoenchai
Title Creator Type and Date Create
The model of deliberate practice for development of nursing practice skills
มหาวิทยาลัยมหิดล
Vorawan Vanicharoenchai;Chorthip Santhanavanich
Mullika Singnoi
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effectiveness of self-directed learning augmented reality handouts for learning medical microbiology and infectious diseases in medical students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kasana Raksamani;Vorawan Vanicharoenchai
Nuntra Suwantarat
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effectiveness of information literacy instruction among nursing students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Vorawan Vanicharoenchai;Suprapath Sonjaipanich
Pattama Kusuman
วิทยานิพนธ์/Thesis
A review of game-based learning for enhancing medical students\' knowledge retention
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sahatsa Mandee;Vorawan Vanicharoenchai
Duangporn Kritpitchanan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,676
รวม 3,677 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 76,514 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 29 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 17 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 16 ครั้ง
รวม 76,576 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.124