The guidelines for the development of material and supply management of school administrator under the secondary educational service area office of Buriram
Abstract:
การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อ 1) ศึกษาสภาพการบริหารพัสดุโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาบุรีรัมย์ 2) เปรียบเทียบระดับการบริหารพัสดุโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาบุรีรัมย์จำแนกตามขนาดโรงเรียน ขนาดเล็ก ขนาดกลาง และขนาดใหญ่ 3) เสนอแนวทางการพัฒนาการบริหารงานพัสดุโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาบุรีรัมย์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าเอฟ (F  test) และค่าความแปรปรวนทางเดียว (One  Way ANOVA)
ผลการวิจัยพบว่า
1. ระดับสภาพการพัฒนาการบริหารพัสดุของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาบุรีรัมย์ โดยภาพรวมรายด้านอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้าน เรียงลำดับจากมากไปหาน้อย 3 อันดับ พบว่า ด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงไปหาต่ำตามลำดับ ดังนี้ ด้านการบันทึก รองลงมา คือ ด้านเบิกจ่าย และ ด้านการตรวจสอบ
2. ผลการเปรียบเทียบระดับการบริหารพัสดุโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาบุรีรัมย์จำแนกตามขนาดโรงเรียน ขนาดเล็ก ขนาดกลางและขนาดใหญ่ พบว่า โดยภาพรวมและรายด้านพบว่าไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ทุกด้าน
3. ผลการศึกษาแนวทางการพัฒนาการบริหารงานพัสดุโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาบุรีรัมย์ พบว่า 1) ด้านการเก็บ ควรจัดทำคู่มือเกี่ยวกับการจัดเก็บ กำหนดเวลาในการปฏิบัติงานด้านการเก็บในแต่ละขั้นตอนให้ชัดเจน บุคลากรในโรงเรียนควรมีส่วนร่วมในการร่วม ในการแก้ไขปัญหาเกี่ยวกับงานพัสดุด้านการเก็บ 2) ด้านการจำหน่าย ควรมีการศึกษาจากกรณีศึกษา เกี่ยวกับการแปรสภาพหรือทำลายและการพิจารณาตามราคาอย่างสมเหตุสมผล ควรจำหน่ายวัสดุครุภัณฑ์ของโรงเรียนให้เป็นไปตามกฎหมายอย่างเคร่งครัดว่าด้วยการจำหน่ายวัสดุครุภัณฑ์ 3) ด้านการบำรุงรักษา ควรมีการฝึกอบรมด้านการซ่อมบำรุงพื้นฐานให้กับครูในโรงเรียน พัฒนาระบบการบำรุงรักษา ผู้บริหารควรสร้างความตระหนักให้กับครูและบุคลากรในด้านการบำรุงรักษา บุคลากรควรมีส่วนร่วมในผลประโยชน์ทางด้านต่าง ๆ ในการบำรุงรักษาวัสดุครุภัณฑ์ของโรงเรียน
This research aimed to 1) study the problem states of administration of material and supply management in secondary school under the Secondary Educational Service Area Office Buriram 2) compare the administration levels of material and supply management in secondary school under the Secondary Educational Service Area Office Buriram classified by school sizes: small, medium, and large and 3) propose the guidelines of development of material and supply management in secondary school under the Secondary Educational Service Area Office Buriram. The statistics used for data analysis were percentage, mean, standard deviation, F-test (F-test), and One-Way ANOVA.
The findings were as follows:
1. The level of problem states of the development of school administrators in material and supply management under the Secondary Educational Service Area Office Buriram overall and each aspect was at the high level. When considered on a side by side, ranked from high to low in 3 ranks found that the means of the high aspect to the low aspect; the recoding aspect, the disbursement aspect, and inspection aspect.
2. The comparison of the level of administration of material and supply management in secondary school under the Secondary Educational Service Area Office Buriram classified by school sizes: small, medium, and large found that overall and each aspect were not a statically significant difference at .05.
3. The guidelines of development of material and supply management in secondary school under the Secondary Educational Service Area Office Buriram found that 1) the material storage aspect should create the material storage handbook, the deadline for material storage and each step should be clear. 2) material supplies distribution aspect should study in the case study regarding transformation or destruction and reasonable pricing considerations and school supplies should be sold in strict accordance with the law on the sale of school supplies. 3) the material supplies maintenance aspect should train the staffs and officers to gain knowledge about basic maintenance. The school administrator should awareness among teachers and staffs regarding maintenance and staffs and officers should be participated in various interests in the maintenance of school supplies.