แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Development of an instructional model by integrating phenomenon-based learning and logical framework to promote systematic thinking skill and innovative teacherness for pre-service teachers
การพัฒนารูปแบบการเรียนการสอนโดยบูรณาการการเรียนรู้ที่ใช้ปรากฏการณ์เป็นฐานและกรอบคิดเชิงเหตุผลเพื่อส่งเสริมทักษะการคิดอย่างเป็นระบบและความเป็นครูนักนวัตกรสำหรับนักศึกษาวิชาชีพครู

LCSH: Education -- Study and teaching
LCSH: Student teaching
LCSH: Student teachers
LCSH: Thought and thinking
LCSH: Thinking skill
Abstract: The purposes of this research and development were to develop and study the effects of implementing an instructional model by integrating phenomenon-based learning and logical framework to promote systematic thinking skill and innovative teacherness for pre-service teachers. The researcher proceeded according to the research and development methodology in 4 processes consist of: 1) Studying relevant data for designing and developing the instructional model 2) Designing the instructional model. The target group who evaluated the quality of model was 5 qualified experts. Research tools were the assessment form of quality testing of the instructional model. Data were analyzed by using mean and standard deviation 3) Implementing the instructional model with sample group of 33 second year undergraduate students from elementary education who enrolled in EED 4223 Developing Thinking Skills course. They were chosen by cluster random sampling. The research tools were the systematic thinking skills assessment form and innovative teacherness assessment form. The gathered data were analyzed by using mean, standard deviation and mean difference tests with statistical t-test at the significance level of .05 4) Evaluating the instructional model. The data were compared before and after learning at the .05 level of significance. Research findings revealed that 1. The instructional model developed by the researcher consisted of 7 compositions including 1) principles of the instructional model 2) purposes of the instructional model 3) instructional management procedures in 6 steps - considering phenomenon (CP), analyzing related contents (AC), synthesizing the system thinking (SST), creating the innovation (CI), implementing the innovation (II), and evaluating and criticizing the innovation (ECI) 4) role of the learners 5) role of the instructors 6) instructional media and learning resources and 7) evaluation. The overall assessment of quality test of the curriculum was at the highest level of accuracy and propriety (mean 4.78). 2. Results of instructional model implementation revealed that after learning the systematic thinking skills and innovative teacherness were higher than prior to learning. It was statistically significant at the .05 level.
Abstract: การวิจัยและพัฒนานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาและศึกษาผลการใช้รูปแบบการเรียน การสอนโดยบูรณาการการเรียนรู้ที่ใช้ปรากฏการณ์เป็นฐานและกรอบคิดเชิงเหตุผลเพื่อส่งเสริมทักษะ การคิดอย่างเป็นระบบและความเป็นครูนักวัตกรสำหรับนักศึกษาวิชาชีพครู ผู้วิจัยได้ดำเนินการ ตามระเบียบวิธีวิจัยและพัฒนาใน 4 ขั้นตอน ประกอบด้วย ขั้นตอนที่ 1 การศึกษาข้อมูลที่เกี่ยวข้อง เป็นการศึกษาและวิเคราะห์ข้อมูลสำคัญสำหรับการพัฒนารูปแบบการเรียนการสอน ขั้นตอนที่ 2 การออกแบบรูปแบบการเรียนการสอน กลุ่มเป้าหมายในการวิจัย คือ ผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 5 คน ได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยขั้นตอนนี้ คือ แบบประเมินคุณภาพของรูปแบบ การเรียนการสอน วิเคราะห์ข้อมูล โดยการหาค่าเฉลี่ยส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ขั้นตอนที่ 3 การนำรูปแบ การเรียนการสอนไปใช้ โดยผู้วิจัยดำเนินการใช้รูปแบบการเรียนการสอนที่พัฒนาขึ้นในรายวิชา EED 4223 การพัฒนาทักษะการคิด หลักสูตรครุศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาการประถมศึกษา ภาคการศึกษา ที่ 2 ปีการศึกษาที่ 2563 ตัวอย่าง คือ นักศึกษาสาขาวิชาประถมศึกษา ที่ลงทะเบียนเรียน จำนวน 1 หมู่การเรียน รวม 33 คน ได้มาโดยการสุ่มแบบแบ่งกลุ่ม โดยมีหมู่การเรียนเป็นหน่วยในการสุ่ม การ เก็บรวบรวมข้อมูลทั้งก่อนและหลังการใช้รูปแบบการเรียนการสอน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวม ข้อมูล ได้แก่ แบบวัดทักษะการคิดอย่างเป็นระบบและแบบประเมินความเป็นครูนักนวัตกร วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าเฉลี่ย ส่วนเยี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสถิติทดสอบ เ เปรียบเทียบผล ก่อนเรียนและหลังเรียน ขั้นตอนที่ 4 การประเมินผลการใช้รูปแบบการเรียนการสอน นำข้อมูล คะแนนทักษะการคิดอย่างเป็นระบบ และข้อมูลกะแนนประเมินคุณลักษณะความเป็นครูนักนวัตกร ของตัวอย่างมาเปรียบเทียบก่อนเรียนและหลังเรียนที่ระดับนัยสำคัญ .05 ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. รูปแบบการเรียนการสอนที่ผู้วิจัยพัฒนาขึ้นมีทั้งหมด 7 องค์ประกอบ ได้แก่ 1) หลักการของรูปแบบ 2) วัตถุประสงค์ของรูปแบบ 3) กระบวนการจัดการเรียนการสอน ประกอบด้วย 6 ขั้น ได้แก่ ขั้นที่ 1 ขั้นพิจารณาปรากฏฎการณ์ ขั้นที่ 2 ขั้นวิเคราะห์สาระที่เกี่ยวข้อง ขั้นที่ 3 ขั้นสังเคราะห์ระบบความคิด ขั้นที่ 4 ขั้นสร้างนวัตกรรม ขั้นที่ : ขั้นนำนวัตกรรมไปใช้ และ ขั้นที่ 6 ขั้นประเมินผลและวิพากษ์นวัตกรรม 4 บทบาทผู้สอน 5) บทบาทผู้เรียน 6) สื่อการเรียนการสอนและ แหล่งการเรียนรู้ และ 7) การประเมินผล การประเมินคุณภาพของรูปแบบการเรียนการสอนใน ภาพรวมมีความถูกต้องและความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด (ค่าเฉลี่ย 4.78) 2. ผลการใช้รูปแบบการเรียนการสอนฯ พบว่า หลังเรียนนักศึกษามีทักษะการคิดอย่าง เป็นระบบและความเป็นครูนักนวัตกรสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
Chiang Mai University. Library
Address: CHIANG MAI
Email: cmulibref@cmu.ac.th
Role: Advisor
Role: Advisor
Role: Advisor
Created: 2021
Modified: 2024-01-06
Issued: 2023-09-10
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
©copyrights Chiang Mai University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 610252004.pdf 2.54 MB32 2025-03-01 21:37:38
ใช้เวลา
0.022547 วินาที

Somkiart Intasingh
Title Creator Type and Date Create
Using problem-based learning in the integrated ASkills for english teacher course
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Nanthiya Saengsin;Nitida Adipattaranan;Duanghathai Katwibun;Sunee Nguenyuang;Somkiart Intasingh
Patcharobon Jariyathitinant
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of an english multicultural curriculum to promote language skills and attitudes among Maejo University students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Sirmsree Chaisorn;Nitida Adipattaranan;Nanthiya Saengsin;Sunee Nguenyuang;Somkiart Intasingh
Thanutcha Preechaamornkul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of the English for hotel curriculum based on Asean common competency standards and content and language integrated learning approach for undergraduate English major students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Somkiart Intasingh;Sakda Swathanan;Sunee Nguenyuang
Kanlayaneee Phucharoen
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of local curriculum using community participation-based learning to enhance creative thinking and respective mind for elementary students, Chiang Mai Province
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Nongluck kienngam;Somkiart Intasingh;Chetthapoom Wannapaisan
Chonthicha Tipduangta
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Model for promoting students to be young innovators
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kedthip Sirichaisin;Sakda Swathanan;Uraiwan Hanwong;Nampueng Intanate;Somkiart Intasingh
Kuttiya Piyarungsi
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of an instructional model by integrating phenomenon-based learning and logical framework to promote systematic thinking skill and innovative teacherness for pre-service teachers
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wilaiporn Rittikoop;Somkiart Intasingh;Natad Assapporn;Sunee Nguenyuang;Pimpathu Sutanan
Nawaporn Chalarux
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a curriculum for enhancing teacherness by integrating the philosophy of sufficiency economy and self-fulfillment theory for undergraduate early childhood education students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wilaiporn Rittikoop;Somkiart Intasingh;Sunee Nguenyuang;Nampueng Intanate;Pimpathu Sutanan
Aimon Punthasueb
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of curriculum enhancement of English Language skills using Taba’s Model and content-based instruction for graduate students of Chiang Mai University
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Somkiart Intasingh;Nitida Adipattaranan;Sunee Nguenyuang
Siam Chutima
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of an instructional model using active learning strategies to enhance analytical thinking skill and English learning motivation of upper secondary students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Sakda Swathanan;Somkiart Intasingh;Nampueng Intanate
Weenaprapa Cherngchow
วิทยานิพนธ์/Thesis
Designing a teaching profession curriculum of elementary education based on outcome-based education and education 4.0
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Somkiart Intasingh;Sunee Nguenyuang;Nampueng Intanate
Thitima Yanawongsa
วิทยานิพนธ์/Thesis
Natad Assapporn
Title Creator Type and Date Create
Development of an instructional model by integrating phenomenon-based learning and logical framework to promote systematic thinking skill and innovative teacherness for pre-service teachers
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wilaiporn Rittikoop;Somkiart Intasingh;Natad Assapporn;Sunee Nguenyuang;Pimpathu Sutanan
Nawaporn Chalarux
วิทยานิพนธ์/Thesis
Sunee Nguenyuang
Title Creator Type and Date Create
Model for development of mathematics teachers’ teaching competency at the lower secondary education level
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Gullaya Dhompongsa;Somsak Phuvipadawat;Anurak Panyanwat;Ruetinan Samuttai;Sunee Nguenyuang
Phichsinee Chomphucome
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of curriculum evaluation model for educational programs in graduate school
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Uthen Panyo;Somsak Phuvipadawat;Kiatsuda Srisuk;Choocheep Puthaprasert;Sunee Nguenyuang
Sudawadee Limpaibul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Data and technology information system development for monitoring, supervision, and evaluation in basic educational level
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Tay Chiengchee;Somsak Phuvipadawat;Ruetinan Samuttai;Nampueng Intanate;Sunee Nguenyuang
Nirun Tungteerabunditkul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Evaluation model of professional nurse competency appropriate for becoming an ASEAN community
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wantanee Chawapong;Somsak Phuvipadawat;Ruetinan Samuttai;Sunee Nguenyuang;Kiatsuda Srisuk
Sriprapai Inchaithep
วิทยานิพนธ์/Thesis
Personnel preparing strategies for internal educational quality assurance of Maejo University: mixed methods research
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Tay Chiengchee;Somsak Phuvipadawat;Kaitsuda Srisuk;Sunee Nguenyuang;Utherr Panyo
Neunghatai Chaiarporn
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Physical education teachers’ teaching provision competency development model for primary student’s health promotion
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Somsak Phuvipadawat;Ruetinan Samuttai;Manus Yodcome;Nampueng Intanate;Sunee Nguenyuang
Pimthong Sungsutthipong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of an internal educational quality assurance model for bilingual schools in early childhood education level
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Daroon Hantrakul;Ruetinan Samuttai;Kiatsuda Srisuk;Sunee Nguenyuang;Suntonrapot Damrongpanit
Yaowatiwa Nammakhun
วิทยานิพนธ์/Thesis
Assessment model of research promotion process for local development of Rajabhat Universities
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Somsak Phuvipadawat;Kiatsuda Srisuk;Sunee Nguenyuang;Natad Assapaporn; Suchart Leetagool
Thidarat Sukprapaporn
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Model of developing instructional competencies of teachers in multi-ethnic classrooms
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Banyat Yongtuan;Kiatsuda Srisuk;Natad Assapaporn;Sunee Nguenyuang;Skol Kaewsiri
Parichart Suwanma
วิทยานิพนธ์/Thesis
Using problem-based learning in the integrated ASkills for english teacher course
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Nanthiya Saengsin;Nitida Adipattaranan;Duanghathai Katwibun;Sunee Nguenyuang;Somkiart Intasingh
Patcharobon Jariyathitinant
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Model of developing mentor teachers' competencies to enhance mathematics learning provision in the 21st century
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phasina Tangchuang;Sunee Nguenyuang;Kiatsuda Srisuk;Tipparat Noparit;Nampueng Intanate
Komkai Paitoon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Participative management strategies to promote internal quality assurance aystem and mechanism for Faculty of Education of Northern Rajabhat University
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chatphum Sichomphoo; Sunee Nguenyuang;Kiatsuds Srisuk;Ruetinan Samuttai;Choocheep Puthaprasert
Surachet Boonyarug
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of an english multicultural curriculum to promote language skills and attitudes among Maejo University students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Sirmsree Chaisorn;Nitida Adipattaranan;Nanthiya Saengsin;Sunee Nguenyuang;Somkiart Intasingh
Thanutcha Preechaamornkul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Empowerment-based supervision model for learning management capacity development of mathematics teachers, schools under Office of primary education service area in upper Northern region
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Sirmsree Chaisorn;Sunee Nguenyuang;Somsak Phuvipadawat;Ruetinan Samuttai;Kiatsuda Srisuk
Detch Sarachan
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Training model for enabling registered nurses to use Yoga in developing children with neurodevelopmental disorders
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phasina Tangchuang;Ruetinan Samuttai;Kiatsuda Srisuk;Soisuda Vittayakorn;Sunee Nguenyuang
Saowalak Langgapin
วิทยานิพนธ์/Thesis
Innovation in teaching and learning using personal learning network via social networking tools with gamification to enhance the self directed learning of student interns in professional experience
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Anuchai Theeraroungchaisri;Thanomporm Laohajaratsang;Nitida Adipattaranan;Tipparat Noparit;Sunee Nguenyuang
Janejira Arsarkij
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of an enrichment curriculum enhancing speaking competency by integrating modeling and experiential learning for student teachers
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Natad Assapaporn;Sunee Nguenyuang;Somkiat Intasingh
Kaneya Oonnang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of the English for hotel curriculum based on Asean common competency standards and content and language integrated learning approach for undergraduate English major students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Somkiart Intasingh;Sakda Swathanan;Sunee Nguenyuang
Kanlayaneee Phucharoen
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of an instructional model by integrating phenomenon-based learning and logical framework to promote systematic thinking skill and innovative teacherness for pre-service teachers
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wilaiporn Rittikoop;Somkiart Intasingh;Natad Assapporn;Sunee Nguenyuang;Pimpathu Sutanan
Nawaporn Chalarux
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a curriculum for enhancing teacherness by integrating the philosophy of sufficiency economy and self-fulfillment theory for undergraduate early childhood education students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wilaiporn Rittikoop;Somkiart Intasingh;Sunee Nguenyuang;Nampueng Intanate;Pimpathu Sutanan
Aimon Punthasueb
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of curriculum enhancement of English Language skills using Taba’s Model and content-based instruction for graduate students of Chiang Mai University
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Somkiart Intasingh;Nitida Adipattaranan;Sunee Nguenyuang
Siam Chutima
วิทยานิพนธ์/Thesis
Model of thinking teaching competency development based on school as a learning community for private school teachers
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Nongluck Kienngam;Somkiat Intasingh;Sunee Nguenyuang
Raviwan Thongsrikaew
วิทยานิพนธ์/Thesis
Designing a teaching profession curriculum of elementary education based on outcome-based education and education 4.0
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Somkiart Intasingh;Sunee Nguenyuang;Nampueng Intanate
Thitima Yanawongsa
วิทยานิพนธ์/Thesis
Innovative curriculum of information for learning to enhance digital competency and critical thinking of pre-service teachers in education 4.0 era
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Somkiat Intasingh;Sakda Swatanan;Sunee Nguenyuang
Phakin Buranakruea
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 0
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1,390
รวม 1,390 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 48,894 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 14 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 11 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 4 ครั้ง
รวม 48,923 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.46