The teacher development on lesson study using professional learning community strategy : a case study of Huayjingwittaya school under the Surin Secondary Educational Service Office
Abstract:
การศึกษาการพัฒนาครูในการศึกษาชั้นเรียนโดยกระบวนการชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพ : กรณีศึกษา โรงเรียนห้วยจริงวิทยา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุรินทร์มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาสภาพการพัฒนาครูในการศึกษาชั้นเรียนโดยใช้กระบวนการชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพ ของโรงเรียนห้วยจริงวิทยา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุรินทร์ 2) เพื่อพัฒนาครูโรงเรียนห้วยจริงวิทยา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุรินทร์ในการศึกษาชั้นเรียน โดยใช้กระบวนการชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพ 3) เพื่อประเมินการพัฒนาครูโรงเรียนห้วยจริงวิทยา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุรินทร์ ในการศึกษาชั้นเรียน โดยกระบวนการชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพ ค่าความเชื่อมั่นแบบสอบถามได้เท่ากับ .95 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน
ผลการวิจัย พบว่า
1. สภาพการพัฒนาครูในการศึกษาชั้นเรียนโดยกระบวนการชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพ
โรงเรียนห้วยจริงวิทยา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุรินทร์อยู่ในระดับปานกลาง
2. ผลการพัฒนาครูโรงเรียนห้วยจริงวิทยา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุรินทร์
ในการศึกษาชั้นเรียน โดยใช้กระบวนการชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพ พบว่า ผลการประเมินการศึกษาเรียนรู้ด้วยตนเองอยู่ในระดับน้อย ส่วนผลการประเมินการศึกษาเรียนรู้ร่วมกันผ่านกระบวนการชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพ อยู่ในระดับมาก
3. ผลประเมินการพัฒนาครูโรงเรียนห้วยจริงวิทยา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุรินทร์ พบว่า ผลการประเมินการพัฒนาครูในการศึกษาชั้นเรียนโดยกระบวนการชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพ มีดัชนีประสิทธิผลของผู้รับการพัฒนา อยู่ระดับ ผ่านเกณฑ์ ผลการประเมินโครงการการพัฒนาครูในการศึกษาชั้นเรียนโดยกระบวนการชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพ โรงเรียนห้วยจริงวิทยา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุรินทร์อยู่ในระดับมาก
The objectives of this research were 1) to study the condition of the teacher development on lesson study using professional learning community strategy at Huayjingwittaya School Under Surin Secondary Educational Service Office 2) to develop teachers at Huayjingwittaya School Under Surin Secondary Educational Service Office on lesson study using professional learning community strategy; 3) to assess the development of teachers at Huayjingwittaya School Under Surin Secondary Educational Service Office on lesson study using professional learning community strategy. The questionnaire confidence value was .95.The statistics used in the data analysis were percentage, mean, and standard deviation.
The results of the research found that :
1. The conditions for teacher development on lesson study using professional learning community strategy at Huayjingwittaya School Under Surin Secondary Educational Service Office were at a moderate level.
2. The Results of teacher development at Huayjingwittaya School Under Surin Secondary Educational Service Office on lesson study using professional learning community strategy, it was found that the results of self-learning education assessment were at a low level. The assessment of collaborative education results through the professional learning community strategy, it was at a high level.
3. The Teacher Development Assessment Results at Huayjingwittaya School Under Surin Secondary Educational Service Office found the results of teacher development on lesson study using professional learning community strategy that there was an index of effectiveness of the developer at the pass level. The results of the assessment of the teacher development on lesson study using professional learning community strategy at Huayjingwittaya School Under Surin Secondary Educational Service Office were at a high level.