Abstract:
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดร้านปุ๋ยจ่าประสิทธิ์ อำเภอสังขะ จังหวัดสุรินทร์ 2) ศึกษาการตัดสินใจซื้อปุ๋ยเคมีของลูกค้าร้านปุ๋ยจ่าประสิทธิ์ อำเภอสังขะ จังหวัดสุรินทร์ 3) ศึกษาระดับการส่งผลของปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดต่อการตัดสินใจซื้อปุ๋ยเคมีของลูกค้าร้านปุ๋ยจ่าประสิทธิ์ อำเภอสังขะ จังหวัดสุรินทร์ เก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่าง จำนวน 400 ราย เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา ได้แก่ แบบสอบถาม มาตรส่วนประมาณค่า Rating Scale ที่มีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ 0.949 สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบสมมติฐานโดยใช้วิธีการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ (Multiple Regression Analysis)
ผลการวิจัยพบว่า
1. ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดในภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า ด้านผลิตภัณฑ์มีค่าเฉลี่ยสูงที่สุด รองลงมาคือ ด้านราคา ด้านการส่งเสริมการตลาดและด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ตามลำดับ
2. กระบวนการการตัดสินใจซื้อ พบว่า ด้านการตระหนักถึงความต้องการซื้อปุ๋ยเคมีมีค่าเฉลี่ยสูงที่สุด รองลงมา ได้แก่ ด้านการหาข้อมูลการซื้อ ด้านการประเมินพฤติกรรมภายหลังการซื้อด้านการประเมินผลทางเลือกต่าง ๆ และด้านการตัดสินใจซื้อปุ๋ยเคมี ตามลำดับ
3. ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดทั้ง 4 ด้าน ได้แก่ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคาด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และด้านการส่งเสริมการตลาดส่งผลเชิงบวกต่อการตัดสินใจซื้อปุ๋ยเคมีของลูกค้าร้านปุ๋ยจ่าประสิทธิ์ อำเภอสังขะ จังหวัดสุรินทร์โดยมีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์พหุคูณ (R) = 0.871 หรือค่าสัมประสิทธิ์การตัดสินใจซื้อ (R Square) = 0.759 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
The purposes of this research were: 1) to study Marketing Mixed factors of Prasits shop, Sangkha District, Surin Province 2) to study Customer's decision to purchase chemical fertilizers of Prasits Shop, Sangkha District, Surin Province. 3) to study the level of marketing mixed factors that affect the purchase decision of Prasits Shop, Sangkha District, Surin Province. The sample group were 400 customers of Prasits Shop. The instruments used in the study were scale questionnaire and rating scale estimation with a total confidence value of 0.949. The statistics used to analyze were percentage, mean, standard deviation and test the hypothesis using the method were Multiple Regression Analysis.
Result of research was that:
1. Marketing Mixed factors was at a high level. Considering the finding that Products were the highest average, followed by Price, Promotion and Place respectively.
2. The buying decision process that Problem or Need Recognition were the highest average, followed by Search for Information, Post purchase Behavior, Evaluation of Alternative and Decision Marking respectively.
3. The four marketing mixed factors were Products, Prices, Promotion and Place. The positively affects customer's decision to purchase chemical fertilizers of Prasits Shop, Sangkha District, Surin Province. A multiple correlation coefficient (R) = 0.871 or the purchase decision coefficient (R Square) = 0.759 was statistically significant at the 0.05 level