แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Vehicle parameter estimation using recursive least square and extended state observer
การหาค่าพารามิเตอร์ของรถยนต์โดยวิธีกำลังสองน้อยสุดแบบเวียนเกิด และ วิธีการสังเกตสถานะแบบขยาย

LCSH: Adaptive control systems
LCSH: Automated vehicles -- Design and construction.
LCSH: System identification -- Data processing
Abstract: The model-based control has been widely used to improve vehicle operational performance. The difficulties of applying the model-based approach include not only to find a suitable model, but also to obtain numerical values of all related parameters. Moreover, in most cases, the numerical value of parameters can be changed in real life. For some fortunate cases, measuring the change can be done but not in real time, or not without additional cost. The worst case is when the change is not known or unmeasurable. The mismatch between the model and the real life can degrade the performance of the designed model-based control. General model-based automotive transmission control for longitudinal vehicle motion usually relies on a single-degree-of-freedom longitudinal vehicle model. This model consists of the driving force from the engine to moving the vehicle, which is considered as a lumped mass, and subjected to resistant forces include the aerodynamic drag force and the resistance due to the road surface and slope. Unfortunately, the vehicle mass can change depending on the number of passenger and the carrying load. The air density or temperature also changes which affects the aerodynamic force. And of course, the road surface and slope are also variable. The measurement of these variations cannot be done in real time or onboard due to the unavailability of the suitable sensor and the additional cost. Hence, the performance of the designed model-based control may not be at its best as the value of parameters is incorrect. This research focused on the development of an estimation method that can estimate the vehicle parameters describing the longitudinal vehicle dynamic motion. To be specific, this research focused on identifying the vehicle mass, the aerodynamic drag force, and the road slope simultaneously in real time. To do so, the Recursive Least Square (RLS) with forgetting technique is applied. The accurate knowledge of the aforementioned parameters also leads to the ability to estimate vehicle load torque, which is very beneficial especially for transmission shift quality control. The adaptive Extended State Observer (ESO) is applied to this part, which relies heavily on the results from RLS. The proposed design was studied through both simulation and experimentation. The proposed scheme performed well both in simulation and experimentation. Due to limited resources, only the estimation results for the vehicle mass and road slope were validated experimentally. Thus, the estimations of the aerodynamic drag force and the vehicle load torque showed reasonable responses and numerical values.
Abstract: แบบจำลองทางคณิตศาสตร์เป็นที่นิยมใช้ในการปรับปรุงการทำงานของระบบควบคุมยานพาหนะ แบบจำลองนี้สามารถปรับเปลี่ยนเพื่อให้สอดคล้องกับความเป็นจริงได้อย่างง่าย สามารถใช้แบบจำลองเพื่อใช้ในการอธิบายสถานการณ์ที่ซับซ้อนรวมไปถึงคาดการณ์พฤติกรรมในอนาคต นอกจากนี้ยังใช้ในการหาค่าที่เหมาะที่สุดสาหรับตัวควบคุม ในแบบจำลองของยานพาหนะ พารามิเตอร์มีการเปลี่ยนแปลงตลอดเวลา มวลรถยนต์สามารถปรับเปลี่ยนได้โดยมวลผู้โดยสารหรือสัมภาระ ความความลาดชันของถนน สามารถเปลี่ยนแปลงขึ้นอยู่กับลักษณะของถนน นอกจากนี้ความหนาแน่นของอากาศหรืออุณหภูมิเป็นยังสามารถแปรปรวนได้อีกด้วย ผลกระทบเหล่านี้อาจเป็นสาเหตุของของความไม่เหมาะสมของแบบจำลอง อีกทั้งยังมีการรบกวนจากสัญญาณภายนอกที่มากระทำกับระบบอีกด้วย ซึ่งการรบกวนนี้จะส่งผลทำให้ตัวควบคุมมีประสิทธิภาพที่ต่ำลง หากไม่สามารถจัดการกับสัญญาณดังกล่าวได้ ทั้งนี้การใช้เครื่องมือวัดเพื่อตรวจสอบการรบกวนนี้อาจส่งผลทำให้ต้นทุนการผลิตของรถยนต์มีค่าสูงขึ้น เพื่อแก้ปัญหาทั้งหมดนี้ การประมาณการค่าพารามิเตอร์ และ การรบกวน จะถูกจัดทำโดยอาศัยข้อมูลที่ทราบอยู่แล้ว งานวิจัยนี้นาเสนอวิธีการที่สามารถประมาณค่าพารามิเตอร์ของยานพาหนะได้ ซึ่งประกอบด้วยมวลรถยนต์ คุณสมบัติทางอากาศ และความลาดชันของถนน พารามิเตอร์เหล่านี้จะถูกประมาณด้วยเทคนิคของ กำลังสองน้อยสุดแบบเวียนเกิด นอกจากนี้ แรงภายนอกจะถูกประมาณด้วยวิธีการสังเกตสถานะแบบขยาย ผลของงานวิจัยนี้จะสามารถประมาณค่าพารามิเตอร์ของยานพาหนะ รวมไปถึงแรงภายนอกที่กระทำกับยานพาหนะ
Mahidol University. Mahidol University Library and Knowledge Center
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Role: Thesis Advisors
Role: Thesis Advisors
Created: 2019
Modified: 2023-08-09
Issued: 2023-08-09
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5736347.pdf 6.06 MB
ใช้เวลา
0.27002 วินาที

Worakit Puangsup
Title Contributor Type
Vehicle parameter estimation using recursive least square and extended state observer
มหาวิทยาลัยมหิดล
Worakit Puangsup
Sarawoot Wateehagit
Ittichote Chuckpaiwong
Thanapat Wanichanon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Sarawoot Wateehagit
Title Creator Type and Date Create
Vehicle parameter estimation using recursive least square and extended state observer
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sarawoot Wateehagit;Ittichote Chuckpaiwong;Thanapat Wanichanon
Worakit Puangsup
วิทยานิพนธ์/Thesis
Ittichote Chuckpaiwong
Title Creator Type and Date Create
An iphone-based application to give surrounding area information for aiding visually impaired
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ittichote Chuckpaiwong;Warakorn Charoensuk
Thanawat Nucheen
วิทยานิพนธ์/Thesis
A design and application of low power wireless sensor network
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sarawut Ninsawat;Ittichote Chuckpaiwong;Chatchai Neatpisarnvanit
Soraphob Suparchaiparnitchapong.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Vehicle parameter estimation using recursive least square and extended state observer
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sarawoot Wateehagit;Ittichote Chuckpaiwong;Thanapat Wanichanon
Worakit Puangsup
วิทยานิพนธ์/Thesis
Mixed traffic timetable simulation analysis : a case study of red line computer train
มหาวิทยาลัยมหิดล
Waressara Weerawat;Jirapan Liangrokapart;Ittichote Chuckpaiwong
Nattita Limboonngam
วิทยานิพนธ์/Thesis
Thanapat Wanichanon
Title Creator Type and Date Create
Vehicle parameter estimation using recursive least square and extended state observer
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sarawoot Wateehagit;Ittichote Chuckpaiwong;Thanapat Wanichanon
Worakit Puangsup
วิทยานิพนธ์/Thesis
Lyapunov stability for a four-story building using the fundamental equation of constrained motion
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chokchai Chutakositanon;Thanapat Wanichanon
Tachakorn Hansawangkit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 7
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,406
รวม 3,413 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 232,788 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 369 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 269 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 74 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 61 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 24 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 5 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 3 ครั้ง
รวม 233,593 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.28