The effectiveness of health education program to change dietary behavior of overweight students in the elementary school level at Watklangklongsi school Pathum Thani province
Abstract:
การวิจัยในครั้งนี้เป็นการวิจัยกึ่งทดลองมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาประสิทธิผลของโปรแกรมสุขศึกษาเพื่อปรับเปลี่ยนพฤติกรรมการบริโภคอาหารของนักเรียนที่มีภาวะโภชนาการเกินเกณฑ์มาตรฐานในระดับชั้นประถมศึกษาตอนปลายโรงเรียนวัดกลางคลองสี่ จังหวัดปทุมธานีประชากรเป็นนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาตอนปลายปีการศึกษา 2560 จํานวน 60 คน โดยแบ่งเป็นกลุ่มทดลองจํานวน 30 คน และกลุ่มควบคุมจํานวน 30 คน กลุ่มทดลองได้รับโปรแกรมสุขศึกษาเพื่อปรับเปลี่ยนพฤติกรรมการบริโภคอาหารโดยการจัดการเรียนรู้แบบแผนการจัดประสบการณ์ ซึ่งใช้กลวิธีทางสุขศึกษาที่เน้นผู้เรียนเป็นศูนย์กลางเป็นเวลาทั้งสิ้น 6 ครั้ง ครั้งละ 50 นาที ใช้วิธีการสอนโดยการอภิปรายกิจกรรมระดมสมอง การเล่นเกมส์การใช้สื่อประสม ส่วนกลุ่มควบคุมเข้าร่วมการเรียนการสอนสาระการเรียนรู้สุขศึกษาตามหลักสูตรสถานศึกษาตามปกติเก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามก่อนการทดลองและหลังการทดลองวิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าร้อยละ (Percentage) และคะแนนเฉลี่ย (Mean) ผลการวิจัยพบว่าภายหลังการได้รับโปรแกรมสุขศึกษาเพื่อปรับเปลี่ยนพฤติกรรมการบริโภคอาหารกลุ่มทดลองมีคะแนนเฉลี่ยความรู้และทัศนคติเรื่องภาวะโภชนาการเกินอาหารหลัก 5 หมู่ หลักธงโภชนาการหลักโภชนบัญญัติ 9 ประการฉลากอาหารเมนูอาหารพิชิตภาวะโภชนาการเกินการได้รับแรงสนับสนุนทางสังคมและพฤติกรรมการบริโภคอาหารสูงกว่าก่อนการทดลองและสูงกว่ากลุ่มควบคุม
The purpose of this quasi-experimental research was to study the effectiveness of health education program to change dietary behavior of overweight students in the elementary school level at Watklangklongsi school Pathum Thani province.The population at the elementary school level.Education,academic year 2560 were 60 people,the experimental group 30 people and control group 30 people.The experimental group received health education program to change dietary behavior by focusing on student-centered with various activities for 6 times,50 minutes.This program used a variety of teaching methods such as discussion,brainstorming,playing games and multimedia.The control group participated in regular health education class.Information collected by using questionnaires before and after the experiment.Data analysis was made for percentage and mean. The results of the study showed that after participating in the health education program to change dietary habits.The experimental group had higher mean scores, knowledge and attitude about over nutrition,food 5 among main,nutrition flag,the main function food 9 secondly,food lable,the menu conquer overnutrition,the social support and food dietary behavior than baseline and than those in the control group.