Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการพัฒนาความสามารถด้านการคูณโดยใช้วิธีการคูณแลททิส และปัจจัยท่ีส่งผลต่อการเรียนรู้ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีท่ี่ 2 ท่ี่มีความบกพร่องทางการเรียนรู้กลุ่มเป้าหมายเป็นนักเรียนที่มีีความบกพร่องทางการเรียนรู้ด้านการคูณ จำนวน 5 คน เลือกแบบเฉพาะเจาะจงใช้วิธีการคูณแลททิสในการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ รูปแบบการวิจัยเป็นการวิจัยเชิงปฏิบัติการในชั้นเรียน 4 ขั้น คือ ขั้นวางแผน ขั้นปฏิบัติการ ขั้นสังเกตการณ์ และขั้นสะท้อนการปฏิบัติแบ่งการจัดกิจกรรมออกเป็น 3 วงจรปฏิบัติการ เก็บรวบรวมข้อมูลโดยทดสอบก่อนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ เพื่อวิเคราะห์ความบกพร่องด้าน การคูณ ดำเนินการจัดกิจกรรมตามแผนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ 18 แผน แบ่งตามวงจรปฏิบัติการวงจรละ 6 แผน ดำเนินการจัดกิจกรรมต่อเนื่องกันทุกวันวันละ 1 แผน ศึกษาพัฒนาการด้านการคูณของนักเรียนจากแบบฝึกหัดทักษะและแบบบันทึกภาคสนาม แล้วทดสอบ หลังการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ วิเคราะห์ความถูกต้องของการทำโจทย์การคูณ วิเคราะห์พฤติกรรมการทำตามวิธีการคูณแลททิส และพฤติกรรมการเรียนรู้หลังการให้ความช่วยเหลือ ผลการศึกษา พบว่า นักเรียนทั้ง 5 คนมีความสามารถด้านการคูณเพิ่มขึ้นอย่างต่อเนื่อง ไม่พบปัญหาการวางตัวเลขผิดตำแหน่ง นักเรียนสามารถคูณจำนวนมากกว่าสองหลักกับจำนวน มากกว่าสองหลักได้ คะแนนจากแบบทดสอบหลังการจัดกิจกรรมการเรียนรู้เพิ่มขึ้น เม่ื่อเปรียบเทียบกับก่อนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยเฉล่ียคิดเป็นร้อยละ 73.03 และพบปัจจัยที่ส่งผลต่อการเรียนรู้ของนักเรียน 4 ด้าน คือ กิจกรรมการเรียนรู้ สื่อและสิ่งอำนวยความสะดวก เวลาที่ใช้ในการจัดกจิกรรมการเรียนรู้และสภาพแวดล้อม
The purpose of this research was to study the development of multiplication ability using Lattice Multiplication for Mathayom 2 students with learning disabilities and the factors that affect student learning. Five students with learning disabilities were purposively selected. The Lattice Multiplication was used in learning activities. This study was designed to be the classroom action research with 4 steps: plan, act, observe, and reflect. Learning activities were divided into 3 cycles. Data collection included pre-tests to analyze the errors in multiplication, continuous process of 18 learning activities with 6 activities per cycle for observation of students' multiplication performance using exercise, field notes, and post tests to analyze the accuracy of multiplication. The students skillfully used the Lattice multiplication. The students' learning behavior after participating in the learning activities was analyzed. The research findings indicated that the multiplication ability of all five students improve continuously. Misplacing place value was not observed. The students were able to multiply more than two digits numbers. The post-tests scores revealed that the students multiplication performance increased 73.03% compared to the post-test. The factors affecting to learning activities have 4 factors include: activities, media and facilities, time and environment.